مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری درخصوص اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در دوران کرونا، علی‌رغم وجود کاستی‌ها و ضعف‌های موجود، عملکرد وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری را مثبت ارزیابی کرد.
 

 

علیرضا عبداللهی‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار تهران‌پرس با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر تصمیمات و اقدامات این وزارتخانه، بر عدم ارزیابی تک بعدی پیامدهای کرونا در آموزش عالی تاکید کرد. وی سهم مزایا و دستاوردهای وزارتخانه در شرایط موجود را بیشتر از آسیب‌های آن دانست و ورود دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فن‌آوری را به‌موقع و سریع توصیف کرد.

عبداللهی‌نژاد با یادآوری شزایط روزهای نخست شیوع کووید 19 در کشور، کمبود ملزومات و تجهیزات لازم برای مقابله، تشخیص و درمان این بیماری، موانع تامین نیازها از خارج از کشور بخاطر تحریم‌ها و دیگر مشکلات را با شرایط کنونی مقایسه کرد و با اشاره به دست‌یابی سریع به توانایی تولید و صادرات این ملزومات گفت:« از چند سال پیش با ایجاد ساختار جدید در معاونت آموزش پژوهش وزارت علوم، تحت عنوان دفتر اداره کل ارتباط با جامعه و صنعت این ساختار دیده شد و از دو سال پیش هم یکی از ماموریت‌های وزارت علوم برای دانشگاهها در کنار ایجاد این ساختارها، فعال شدن دانشگاه‌ها در موضوع حل مشکلات جامعه و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای برطرف کردن معضلات و مشکلات کشور در حوزه های صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و غیره است.»

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری در ادامه سهم و نقش دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فن‌آوری در رفع نیازهای کشور در دوران کرونا را بزرگ و مهم توصیف کرد:« یک نمونه از این نقش آفرینی‌ها در تولید اتانول است که در روزهای نخست برای تامین آن با مشکل مواجه شده بودیم. با توجه به شرایط و نیاز روزافزون کشور به این ماده صنعتی، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ما با یک روش ابتکاری و بسیار جدید، تولید اتانول را به بهره‌برداری رساند و توانست روزانه تا چندین هزار لیتر را تولید کند.»

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید کیت‌های تشخیص، دستگاه‌های تنفس مصنوعی، مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و لباس‌های مخصوص برای کادر درمان از جمله مواردی بود که عبداللهی‌نژاد از آن‌ها به عنوان دیگر دستاوردهای مهم ورود دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و حوزه آموزش عالی به حوزه صنعت یاد کرد و افزود:« ما با یک رویکرد کاملا علمی و بسیار تخصصی در این حوزه عمل کردیم و دستاوردهای ارزشمند و خوبی را داشتیم. در حال حاضر عمده نیازهای داخل کشور اعم از نیازهای بخش بهداشت درمان و حتی نیازهای مصرفی شهروندان توسط شرکت‌های ما تولید می‌شوند. و همانطور که رئیس جمهوری هم اعلام کرد اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تمام ملزومات اعم از عادی تا پیشرفته که برای مقابله با کرونا مورد نیاز است را صادر می‌کنیم.»

عبداللهی‌نژاد با بیان اینکه معضل کرونا یکی از معضلات و مشکلات جدی کشور در این چهل سال بوده است، نقش و عملکرد دانشگاه‌ها در حل و رفع مشکلات ناشی از شیوع کرونا را خوب ارزیابی کرد و آن را تجلی ورود دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های فن‌آوری به حل معضلات کشور دانست.

در پساکرونا از آموزش مجازی درکنار آموزش حضوری استفاده خواهد شد

در بخش دیگر گفت‌وگو، عبداللهی‌نژاد به موضوع آموزش و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت و تغییراتی که در آن اعمال شد پرداخت. وی آموزش و تربیت نیروی انسانی را یکی از مهمترین کار ویژگی‌های دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود:«  دو راه‌حل برای این موضوع وجود داشت، تعطیلی و توقف آموزش تا زمان عادی شدن شزایط و یا ادامه آموزش به صورت غیرحضوری. علی‌رغم نداشتن آمادگی قبلی، با هماهنگی که با دانشگاه‌های سراسر کشور انجام شد روش آموزش الکترونیک جایگزین روش سنتی و کلاسیک آموزشی شد و به‌تدریج شمول و چتر نفوذ این آموزش ادامه پیدا کرد و الان شاهد این هستیم که بیش از ۹۰ درصد کلاس‌های درسی دانشجویان با این روش در حال برگزار شدن است.»

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری وجود مشکلات و نقاط ضعف در بحث آموزش عالی را مستثنی از سایر کشورها ندانست اما گذشت زمان، آشنایی با سیستم آموزش مجازی و به روز شدن دانشجویان و اساتید در کنار توسعه زیرساخت‌ها را عامل موثری در کاهش مشکلات و بهبود وضعیت در حوزه آموزش اعلام کرد. وی در ادامه با بیان اینکه این روش با این گستردگی برای نخستین بار در کشور اجرا شده است و بازخورد قابل قبولی داشته است از برنامه جدی این وزارتخانه برای استفاده از آموزش مجازی به‌صورت موازی و در کنار آموزش حضوری در دوران پسا کرونا خبر داد و تصریح کرد:« در دنیا، آموزش جایگزین در کنار آموزش حضوری در نظر گرفته می‌شود چراکه آن تأثیری که در کلاس‌های حضوری وجود دارد قطعاً نمی‌تواند در کلاس های آموزش مجازی وجود داشته باشد. البته این شیوه در جایگاه خودش با کارویژگی خودش حائز اهمیت و توجه است. وزارتخانه برنامه جدی در این خصوص دارد تا پس از عادی شدن شرایط آموزش عالی و شرایط کشور، در دوران پسا کرونا هم از آموزش مجازی به صورت موازی در کنار سایر شیوه‌های آموزشی استفاده کند.»

انتهای پیام/

 

کد خبر: ۵۲۵
۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha