کاهش درآمد خانوارها، فقدان تمکن مالی جوانان و زوج‌های جوان و افزایش تورم سبب شده تا آپارتمان‌های نقلی 50 تا 70 متری جذابیت بیشتری برای شهروندان تهرانی داشته باشد.     

کاهش درآمد خانوارها و تورم، جذابیت آپارتمان‌های 50 متری را افزایش داد

کاهش درآمد خانوارها و تورم، جذابیت آپارتمان‌های 50 متری را افزایش داد 

شهرنوشت: کاهش درآمد خانوارها، فقدان تمکن مالی جوانان و زوج‌های جوان و افزایش تورم سبب شده تا آپارتمان‌های نقلی 50 تا 70 متری جذابیت بیشتری برای شهروندان تهرانی داشته باشد.   

به گزارش شهرنوشت، آمار می‌گوید، تهران چیزی در حدود دو هزار و 500 واحد آپارتمان دارد و از این میزان سهم آپارتمان‌های کمتر از 50 متر مربع حدود 378 هزار و 555 واحد است، آپارتمان‌هایی که دستکم در سه سال اخیر جزء پرطرف‌دارترین خانه‌ها در شهر تهران است. این در شرایطی است که در یک دهه گذشته شرایط اقتصادی خانوارهای پایتخت به گونه‌های مدل ساخت و سازها را تغییر داده بود که آپارتمان‌های 50 تا 75 متری تا سال 1397، روز به روز بیشتر ساخته شدند تا جایی که تعدادشان هم اکنون  به 971 هزار و 124 واحد رسیده است.

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه املاک تهران در گفتگو با شهرنوشت، دلیل جذابیت خانه‌های 50 متری در تهران را، «رشد نامتعارف قیمت مسکن و ناتوانی خرید دهک‌های متوسط و کاهش درآمد عمومی مردم می‌داند.»

به گفته او؛ شرایط اقتصادی جوانان و وزج‌های جوان سبب شده تا تمایل به واحدهای کوچک قهرا افزایش پیدا کند.

عقبایی می‌گوید: «به دلیل سختگیری‌های شهرداری که درباره پارکینگ خانه‌های 50 تا 70 متری اعمال کرده است، تمایل برای ساخت این گروه از واحدهای آپارتمانی هم کاهش پیدا کرده است. اما واحدهای آپارتمانی 50 متری به دلیل شرایط اقتصادی طرفدار بیشتری دارد. البته مخالف خانه‌های 35 متری هستم چرا که از یک طرف، این طرح میان عرضه و تقاضا توازن ایجاد نمی‌کند و از طرف دیگر با فرهنگ زندگی ایرانی هم متفاوت است.»

آمار سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نشان می‌دهد تا سال 1397، بیشترین تعداد آپارتمان‌های 50 متری در منطقه 15 است. بر اساس برآوردها تا پایان سال 1397، حدود 2 میلیون و 500 هزار واحد آپارتمان مسکونی و بیش از 360هزار منزل مسکونی غیر آپارتمانی در تهران وجود دارد و جالب این که بیشتر منازل این شهر بین 51 تا 75 متر هستند، یعنی بیش از 970هزار خانه‌ که سهمی حدود ۳۵ درصد از کل فضای مسکونی پایتخت را به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی هم به تازگی گزارشی از معاملات مسکن در تهران در فروردین سال 1399 منتشر کرده است. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 60  تا 70 متر مربع با سهم 12.6 درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای 50 تا 60 و 70 تا 80 متر مربع به ترتیب با سهم‌های 12.5 و 11.8درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کد خبر: ۴۴۱
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha