به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تهران پرس، دیدارهای دانشجویی رهبر انقلاب همواره  فرصتی برای محک فعالیت‌های دانشجویان و طرح دستورکارهای جدید برای جنبش دانشجویی است.

[ad_1]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تهران پرس، دیدارهای دانشجویی رهبر انقلاب همواره  فرصتی برای محک فعالیت‌های دانشجویان و طرح دستورکارهای جدید برای جنبش دانشجویی است.

گوش فرادادن به سخنان دانشجویان، بررسی فعالیتهای دانشجویی و  حتی اشاره به برخی از فعالیت‌های دانشجویی از سوی رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان، نشان از اطلاع و پیگیری مستمر ایشان نسبت به عملکرد و فعالیت دانشجویان در عرصه های مختلف علمی، سیاسی و اجتماعی است. به همین دلیل همواره بخشی از سخنان رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان به بیان توصیه‌ها و  نکاتی درباره فعالیت دانشجویان می گذرد.

در این گزارش به بررسی توصیه های رهبر انقلاب به دانشجویان در دیدارهای 4 سال اخیر پرداخته ایم.

سال 95؛ تبیین 12 وظیفه دانشجویان 

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در ماه رمضان سال 1395 در روز 14 تیرماه برگزار شد. ایشان در این دیدار 12 توصیه‌ مهم را خطاب به فعالان تشکل‌های دانشجویی برای مواجهه با شرایط کشور در آن زمان مطرح کردند. 

تشکلهای دانشجویی , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران ,

 

حضور فکری و بیانی در مسائل مهم کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم

"اوّلین توصیه‌ای که ما به تشکّلها می کنیم، این است که حضور داشته باشند؛ حضور. مقصود فقط حضور جسمانی نیست؛ هم حضور فکری، هم حضور بیانی -که حالا تبیین را بعداً عرض خواهم کرد- هم احیاناً حضور جسمانی آن‌وقتی که لازم باشد در مسائل اصلی کشور؛ یعنی هم دوستان انقلاب، هم دشمنان انقلاب باید مواضع شما را در زمینه‌ی مسائل مهمّ کشور بدانند؛... منتها در این اعلام موضع چند نکته باید مورد توجّه قرار بگیرد؛ اوّلاً مستدل باشد... دوّم اینکه بهنگام باشد..."

 تبیین و قانع کردن دل‌ها

"ظیفه‌ی دوّم تبیین؛ تبیین. تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی‌افتد، جسمها به‌کار نمی‌افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است..."

 افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی

" کار سوّم: سطح آگاهی سیاسی و دینی خودتان را افزایش بدهید. نگویید ما همه چیز را بلدیم، به همه چیز مسلّطیم؛ نه، گاهی سطح آگاهی‌های سیاسی کم است، گاهی سطح آگاهی‌های دینی کم است. امروز امکانات فراوان است برای این معنا؛ هم در مورد سیاست، هم در مورد دین. 

تورهای علمی؛ خیلی از شماها از پیشرفتهای کشور واقعاً مطّلع نیستید؛ یعنی سنّتان هم اقتضا نمیکند؛ دبیرستان بودید حالا هم آمده‌اید دانشگاه، فرصت نکرده‌اید. ما دائم گفتیم نانو، شما میدانید که بله یک نانویی وجود دارد، یک کسانی هم دارند کار میکنند؛ نرفتید آزمایشگاه نانو را ببینید، نرفتید بعضی از آزمایشگاه‌های علمی را یا محصولات علمی را ببینید."

 افزایش مخاطبان در سطح دانشجویی

"یک وظیفه‌ی دیگری برای تشکّلها وجود دارد و آن توسعه‌ی مخاطبان در سطح دانشجویی است؛ مخاطبانتان را افزایش بدهید. از این پنج میلیون دانشجو، تعداد کسانی که مخاطبان شما هستند خیلی کمند، نسبتشان خیلی نسبت پایینی است؛ کاری کنید که این نسبت بالا برود؛ نمیگویم صددرصد، نمیگویم هشتاددرصد امّا بالاخره نسبت را بالا ببرید. این‌هم راه دارد؛ راهش را پیدا کنید."

تشکلهای دانشجویی , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران ,

 دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی

"مطلب پنجم -که این‌هم به‌نظر من لازم است- در دفاع از نظام اسلامی هیچ تقیّه نکنید و صریح باشید؛ 

 البتّه اینکه میگویم از نظام دفاع بکنید، بعضی‌ها عادت کرده‌اند نظام را به‌معنای رهبری میگیرند؛ مثلاً در فلان قضیّه، ضدّ نظام حرف زد، یعنی ضدّ رهبری، یا از طرف نظام دارد حمایت میشود، یعنی [از طرف] رهبری؛ بنده مقصودم این نیست. رهبری، بخشی از نظام است؛ مراد من از دفاع از نظام به‌هیچ‌وجه دفاع از رهبری نیست؛ دفاع از مجموعه‌ی نظام است که مجموعه‌ی ارزشهای درهم‌تنیده‌ای است که بحمدالله این‌جور استوار مانده."


 تداوم و توسعه‌ی اردوهای جهادی

"مطلب ششم، اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید."

 توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل

"هفتم، سبک زندگی اسلامی ایرانی را در اندیشه و عمل دنبال کنید؛ مسئله‌ی مهمّی است. بنشینید رویش فکر کنید، مصداقهایش را مشخّص کنید، بعد خودتان عمل کنید و این را به عنوان دستورالعمل [منتشر کنید]؛ "

 تقویت گفتمان‌های اصلی انقلاب

"هشت، گفتمان عدالت، اقتصاد دانش‌بنیان، پیشرفت ایرانی اسلامی، شتاب در یافته‌های علمی؛ اینها گفتمانهای اصلی است؛ این گفتمانها را تقویت کنید."

 تشکیل یک جبهه‌ی واحد ضدآمریکایی - ضدصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام

"یکی دیگر از مسائلی که به نظرم می توانید شما انجام بدهید تشکیل یک جبهه‌ واحد ضدّآمریکایی و ضدّصهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام است؛ این کار را بکنید. بنشینید، فکر کنید، بعد یک جبهه‌ی ضدّصهیونیستی و ضدّآمریکایی [تشکیل بدهید]."

 پرهیز از اتهام بیجا‌ به افراد مبنی بر غیرانقلابی‌بودن

"دهمین مطلب به شما عزیزان تشکّلها این است که هرکسی را به صِرف اینکه با فکر شما به‌طورکامل انطباق ندارد متّهم به انقلابی نبودن نکنید. ممکن است کسی صددرصد با فکر شما منطبق نباشد، یک اختلافاتی داشته باشد، پنجاه درصد مثلاً منطبق باشد امّا انقلابی باشد"

 هم‌افزایی تشکل‌های انقلابی دانشگاه‌ها

"یازدهمین مطلب، تشکّلهای انقلابی با هم هم‌افزا باشند. گاهی شما با هم اختلافاتی دارید؛ تشکّلهای انقلابی سر یک چیزهایی با هم اختلاف دارند؛ خب داشته باشند، درعین‌حال با این اختلافات هم‌افزایی داشته باشید، نقاط مشترک را بگیرید"

 نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره‌ی آینده

"آخرین مطلب، به انقلاب نگاه راهبردی داشته باشید؛ برای بیست سال، سی سال آینده فکر کنید همچنان‌که دشمن شما فکر میکند."

دیدار سال 96 با 9 توصیه به دانشجویان

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان سال 96 در روز 17 خرداد برگزار شد. ایشان در این دیدار به بیان 9 توصیه خطاب به تشکل‌های دانشجویی پرداختند.
 

 توصیه های رهبری به دانشجویان در سال 96
1 آرمان گرایی 
2واقع بینی 
3داشتن نقشی فعال در رویدادها
4تلاش جدّی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه
5فراموش نکردن و تبیین درست
6تدیّن و تعبّد در عمل و گفتار
7شجاعت در اقدام
8دنبال کردن مسئله زن در غرب
9تزریق امید در دانشگاه‌ها توسط تشکّلها

 

1 آرمان‌گرایی

"رسیدن به جامعه‌ی عادل، آزاد، پیشرفته، مؤمن، متعبّد، مرفّه، متّحد، قوی و مستحکم و مستقل؛ اینها آرمان است."

2 واقع‌بینی

"یعنی واقعیّات مثبت را ببینید؛ جمعیّت جوان و بااستعداد، توانایی‌های بشری فوق‌العاده، استعداد فوق‌العاده‌ی ملّت، امکانات زیرزمینی، موقعیّت جغرافیایی، پیشرفت کشور؛ اینها را ببینید، اینها واقعیّات است."

3 داشتن نقش فعّال در رویدادها

"تشکّل نباید تماشاچی باشد و بنشیند در یک حادثه‌ای که پیشرفتی هست اظهار خوشحالی کند، در یک حادثه‌ای که مثلاً پسرفتی هست احساس حزن و اندوه بکند؛ نه، باید فعّال باشد."

4 تلاش جدّی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه

"برای این کار تخاطب واقعی لازم است، میزگرد، سخنرانی، نشریّه، بحثهای دو و سه نفره، جلسات تحلیل. این‌جور با مخاطبینتان بنشینید."

5 فراموش نکردن و تبیین درست

"چند کلیدواژه‌ی اصلی«نقش مردم در حکومت»، «استقلال»، «نفی نظام سلطه»، «آزادی»، «عدالت»"

6 تدیّن و تعبّد در عمل و گفتار

"وقتی‌ که انسان بر طبق تکلیف عمل نمی کند، تعبّد را رها می کند، خدای متعال هدایتش را از او میگیرد."

7 شجاعت در اقدام

"یعنی در انجام کارها و اقدام شجاعت داشته باشید. البتّه برای اینکه انسان یک اقدامی بکند، بایستی که جوانب کار را قشنگ بسنجد."

8 دنبال کردن مسئله زن در غرب

"ما کمتر به این مسئله میپردازیم. امّا معتقدم باید کار کرد و میدان کار در این زمینه وجود دارد."

9 تزریق امید در دانشگاه‌ها توسط تشکّلها

"دانشجویان، خودشان امیدوار بمانند و امید را هم تزریق کنند در دانشگاه‌ها. نگذارند جوّ ناامیدی به وجود بیاید."

دیدار سال 97؛ توصیه های برای پیشرفت در حرکت انقلابی کشور

دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب در سال 97 روز هفتم خرداد ماه برگزار شد. رهبر انقلاب در این سال ضمن تاکید دوباره بر آماده سازی جوانان و دانشجویان برای مدیریت آینده کشور، توصیه هایی را درباره حفظ انقلاب، انقلابی ماندن و پیشرفت حرکت انقلاب، عوامل و موانع موجود در این مسیر مطرح کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار وجود حکومت و نظام انقلابی، فعال بودن قشرهای اثرگذار (دانشگاهی، حوزوی، دانشمندان، هنرمندان و ...) و حرکت نیروهای جوان را عامل پیشرفت حرکت انقلابی برشمردند و به موانع این حرکت نیز اشاره کردند.

موانع درونی پیشرفت حرکت انقلابموانع بیرونی پیشرفت حرکت انقلاب

عدم فهم درست مسائل کشور

تزریق ناامیدی

درست نشناختن محیطالقای ناتوانی
بی‌ارادگیتبیین‌های دروغ
تنبلیتحریف حقایق تاریخی
بی‌صبریایجاد موانع عملی (مثل تحریم و کارشکنی‌های گوناگون)
سرگرمی به چیزهای گمراه‌کننده (مثل اختلافات و حواشی)پیروزی‌ها را شکست معرفی کردن
 ضعف‌های کوچک را بزرگ معرفی کردن
 ضعف‌های مدیریتی را منتسب به نظام کردن
 مردم سالاری جامع را دیکتاتوری معرفی کردن

 

تشکلهای دانشجویی , دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران ,

 

دیدار سال 98 با  6 مطالبه از دانشجویان

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در سال گذشته روز اول خرداد همزمان با شانزدهمین روز ماه مبارک رمضان برگزار شد. رهبر انقلاب در این دیدار توصیه هایی را به دانشجویان داشتند که به عنوان مطالبات ایشان از تشکل ها و دانشجویان مورد توجه قرار گرفت.

 

 توصیه های رهبر انقلاب به دانشجویان در دیدار سال 98
1 از افراط و تفریط بپرهیزید
2راه اندازی نهضت کتابخوانی
3توصیه هایی برای نقش  آفرینی دانشجویان در حرکت عمومی جامعه 
4تحرّکات  نباید به کار علمیِ دانشجویی لطمه بزند
5ایجاد شبکه‌ای از نویسندگانِ دانشجوی فعّالِ در نشریّاتِ دانشجویی، برای تداوم فعّالیّتها در حوزه‌ نشر
6خودجوش عمل کردن دانشجویان
7ناامید نشوید

 

1 از افراط و تفریط در بیان بپرهیزید

 " انتقاد را خیلی تند نکنید، یعنی دو چیز را توجّه داشته باشید: یکی اینکه در انتقادها سعی کنید که نقطه‌ضعف به طرف مقابلتان ندهید؛ یعنی جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مرجع قضائی محکوم کنند؛ 

دوّم اینکه از افراط و تفریط در بیان بپرهیزید."  

2 راه اندازی نهضت کتابخوانی

"مسئله‌ی کتاب‌خوانی و نهضت کتاب‌خوانی خیلی در بین مجموعه‌های دانشجویی رواج مطلوب را نداشته. من این را باز هم تأکید میکنم: شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. (حالا من ان‌شاءالله اگر فرصت شد عرض خواهم کرد) شما نهضت کتاب‌خوانی باید راه‌ بیندازید، واقعاً کتاب بخوانید، مطالعه کنید."

3 توصیه ها و راهکارهایی برای نقش  آفرینی دانشجویان در حرکت عمومی جامعه 

"نمونه‌هایی از کارهایی که می تواند نسل جوان را در نقش و شأنِ محور بودنِ حرکت عمومی جامعه کمک کند و ظرفیّت لازم را به آنها بدهد. نمونه‌هایی را من اینجا یادداشت کرده‌ام. یکی تشکیل کارگروه‌های فرهنگی است؛ این کاری که الان دارد انجام میگیرد؛ این الان وجود دارد. بنده با بسیاری از اینها آشنا هستم، با بعضی، ارتباط هم دارم. کارگروه‌های فرهنگی در سراسر کشور و در مساجد -که در صحبت یکی از دوستان هم اتّفاقاً همین بود- یکی از کارها است.

یک کار دیگر، تشکیل گروه‌های فعّالیت‌ سیاسی [است]؛ البتّه منظورم حزب‌بازی نیست. حزب‌بازی کاری است که بنده برکتی در آن احساس نمیکنم؛ امّا کار سیاسی فقط حزب‌بازی نیست؛ نشستن، تحلیل سیاسی کردن، حوادث سیاسی را شناختن، فهمیدن، منتقل کردن، یکی از آن کارهای بسیار اساسی است که حرکت عمومی جامعه را تسریع میکند، شکل میدهد و کمک میکند؛ یکی از کارها این است.

تشکیل میزگردها و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها که بنده مکرّر این را تکرار کرده‌ام و تأکید کرده‌ام و توصیه کرده‌ام؛ و خب خیلی پیشرفتی نداشته. چه کسی باید این را بکند؟ [اگر] منتظر باشید که رئیس دانشکده یا معاون فرهنگی یا مانند اینها بکنند، فایده‌ای ندارد؛ خودتان باید بکنید. در دانشگاه‌ها کرسی‌های آزاداندیشی را باید تشکیل بدهید.

 یک راهکار دیگر تشکیل گروه‌های نهضتی در ارتباط با مسائل بین‌الملل و مسائل جهان [است].

یک راهکار دیگر تشکیل گروه‌های علمی و همکاری با مراکز علمی [است]. یک راهکار دیگر همکاری با شرکتهای دانش‌بنیان و کار اقتصادی [است]. یک راهکار بسیار مهم دیگر کارهای خدماتی [است؛ یعنی] همین کارهای گروه‌های جهادی که می روند به این مناطق مختلف که یکی از بهترین کارهای دانشجویی است؛ هر چه اینها توسعه پیدا کند و تقویت بشود و جهت‌دارتر و هدف‌دارتر بشود بهتر است؛ اینها تقویت جسم و روح و ایجاد آن حرکت عمومی است."

4 تحرّکات  نباید به کار علمیِ دانشجویی لطمه بزند

" تحرّکات نباید به کار علمیِ مجموعه‌ی دانشجوی جوان لطمه بزند؛ با هم منافات هم ندارد. یعنی اینکه شما بگویید «راهبرد بلند‌مدّت نظام، پیشرفت علمی و شکستن خطوط کنونی علم و رفتن به جلو است» درست است. ما قلّه‌ی علم را بلاشک باید فتح کنیم، [امّا] این کارها باید مانع آن نشود؛ منافات هم ندارد، میتوان همین کار را کرد و میتوان حرکت علمی هم کرد؛ میتوان در رشته‌های مختلف، دانشجوی برجسته‌ی صاحب رتبه‌های بالا بود و در عین حال در گروه جهادی حضور داشت، در هیئت دانشجویی حضور داشت، در مجموعه‌های خدماتی حضور داشت، در کار نشریّاتی حضور داشت."

5 ایجاد شبکه‌ای از نویسندگانِ دانشجوی فعّالِ در نشریّاتِ دانشجویی، برای تداوم فعّالیّتها در حوزه‌ نشر

"اعتقاد من این است که این کسانی که در نشریّات دانشجویی قلم می زنند و کار می کنند، بایستی مجموعه‌هایی را تشکیل بدهند برای استمرار حرکتشان برای بعد از دوره‌ی دانشجویی. همان‌ طور که اشاره کردند درست است؛ همین  هایی که الان در نشریّات قلم میزنند یک روزی دانشجو بودند، لکن همه‌ آن کسانی که در دوره‌ دانشجویی اهل این کار بودند، وارد جریان قلم‌زنی در نشریّات و اداره‌ نشریّات و مطبوعات و مانند اینها نشدند. به نظر من میتوانند در این زمینه [هم کار کنند.] اینجا یادداشت کرده‌ام: «ایجاد شبکه‌ای از نویسندگانِ دانشجوی فعّالِ در نشریّاتِ دانشجویی، برای تداوم فعّالیّتها در حوزه‌ی نشر».

6 خودجوش عمل کردن دانشجویان

 " آنچه ما از بچّه‌های دانشجو، از شما جوانهای عزیز که من خیلی به شماها واقعاً‌ علاقه‌مندم، انتظار داریم این است که شماها باید خودجوش باشید، باید خودکار باشید، باید منتظر این نباشید که شما را به کار وادار کنند؛ بخصوص جوانهایی که مثلاً مربوط به تشکّلهای گوناگون دانشجویی هستند."

7 ناامید نشوید

 "ناامید نشوید؛ این آن توصیه‌ی قطعی و اصلی من است. ناامید نشوید! همه چیز امیدبخش است برای ما، همه چیز نویددهنده است برای ما."

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۴۱۲
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha