به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس، دولت ترکیه در پی به وجود آمدن بحران اقتصادی در این کشور، اقدام به افزایش قیمت خدمات دولتی کرده است.

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس، دولت ترکیه در پی به وجود آمدن بحران اقتصادی در این کشور، اقدام به افزایش قیمت خدمات دولتی کرده است.

این افزایش در همه حوزه‌ها انجام گرفته است اما حوزه انرژی رکورددار افزایش قیمت شده است.

شهروندان ترکیه که از افزایش بهای برق و گاز در سال جدید میلادی به شدت ناراضی بودند، با تداوم افزایش بهای آن‌ها با شیوع ویروس کرونا مواجه شده‌اند.

بر طبق آخرین داده‌های سازمان آمار اروپا (یوروستات)، ترکیه از لحاظ افزایش بهای برق و گاز خانگی، به رتبه نخست در بین کشورهای اروپایی دست یافته است. به طوری که مردم مجبور به پرداخت گران‌ترین بهای برق در بین کشورهای اروپایی شده‌اند.

یوروستات به بررسی قدرت پرداخت قبض برق توسط مردم کشورهای اروپایی پرداخته است که در این عرصه هم، مردم ترکیه با اختلاف فاحشی به ضعیف‌ترین مردم اروپا در پرداخت قبض برق تبدیل شده‌اند و مردم ایسلند به عنوان قدرتمندترین مردم اروپا در این عرصه معرفی شدند.

بر طبق آمار یوروستات در سال جدید میلادی، میزان بهای برق مصرفی در ترکیه 20.2 درصد و میزان گاز مصرفی 24.5 درصد افزایش داشته که از این حیث با اختلاف فاحش در بین کشورهای اروپایی رکورددار شده است.

حتی کشورهایی مثل پرتغال و دانمارک نه‌تنها افزایش بهای برق مصرفی نداشته‌اند بلکه به ترتیب 4.9 و 6.3 درصد نیز کاهش داشته‌اند.

رتبه بیشترین افزایش بهای برق مصرفی در کشورهای اروپایی عبارت‌اند از:

1- ترکیه: 20.2 درصد

2- هلند: 19.6 درصد

3- لیتوانی: 14.3 درصد

4- جمهوری چک: 11 درصد

5- رومانی: 10.1 درصد

رتبه بیشترین افزایش بهای گاز مصرفی در کشورهای اروپایی عبارت‌اند از:

1- ترکیه: 24.5 درصد

2- اسپانیا: 16.7 درصد

3- کرواسی: 12.9 درصد

4- هلند: 12.1 درصد

5- فرانسه: 10 درصد

رتبه گران‌ترین بهای برق در کشورهای اروپایی:

1- ترکیه: 29.2 یورو

2- رومانی: 27.8 یورو

3- آلمان: 26.8 یورو

4- اسپانیا: 26.2 یورو

5- بلژیک: 25.9 یورو

بر طبق داده‌های سازمان آمار ترکیه (TÜİK)، انعطاف‌پذیری بهای برق و گاز مصرفی نسبت به سطح درآمدی مردم بسیار کم است.

کشور ترکیه , کشور ترکیه ,

بر اساس آمار این سازمان، درآمد 20 درصد از قشر مرفه ترکیه، 7.8 برابر درآمد 20 درصد از قشر ضعیف ترکیه است؛ به طوری که 20 درصد از قشر مرفه صاحب 47.6 درصد از کل درآمدهای مردم ترکیه هستند و 20 درصد از قشر ضعیف ترکیه صاحب 6.1 درصد از کل درآمدهای مردم این کشور هستند.

اما همان قشر مرفه فقط 27 درصد بیشتر از قشر ضعیف، بهای قبض برق و گاز می‌پردازند.

همچنین 20 درصد از قشر مرفه ترکیه، 21.9 درصد از بهای قبض گاز مصرفی ترکیه را می‌پردازند و 20 درصد از قشر ضعیف هم 17.2 درصد از این بها را پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۲۷۴
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha