به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه٬ تاکنون جان نزدیک به 4 هزار شهروند این کشور را گرفته و شمار مبتلایان به عدد 140 هزار نفر نزدیک شده است.

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه٬ تاکنون جان نزدیک به 4 هزار شهروند این کشور را گرفته و شمار مبتلایان به عدد 140 هزار نفر نزدیک شده است.

به خاطر انتشار کرونا٬ اقتصاد ترکیه به شدت لطمه دیده و بخش‌های توریسم٬ تجارت و خدمات٬ عملاً زمین‌گیر شده‌اند. با این حال٬ این موضوع باعث نشده که احزاب سیاسی ترکیه٬ مبارزه با کرونا و تلاش برای حفظ آرامش کشور را به یک اولویت حیاتی تبدیل کرده و دست کم برای مدتی کوتاه و به شکل موقتی٬ دست از تنش لفظی٬ سیاسی و رسانه‌ای بردارند.

حالا در فضای مجازی و همچنین در رسانه‌های رسمی ترکیه٬ افرادی سر برآورده‌اند که آشکارا مخالفین را به حمایت از کودتا متهم کرده و آنان را به قتل و کشتار تهدید می‌کنند.

تهدیدات پساکودتا

کودتای نافرجام سال 2016 میلادی٬ فضای سیاسی و امنیتی ترکیه را به شدت تحت تاثیر قرار داد. رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه٬ پس از کودتا٬ به شکل گسترده شروع به پاکسازی نیروهای مسلح٬ وزارت‌خانه‌ها٬ بانک‌ها٬ رسانه‌ها و شرکت‌ها کرده و نزدیک به دویست هزار نفر٬ اخراج و هزاران نفر زندانی شدند.

اما این پایانِ ماجرا نبود و پس از کودتا٬ دو مشی و رفتار سیاسی از سوی حزب حاکم و مخالفین مشاهده شد:

1.حزب حاکم٬ علاوه بر عوامل خارجی از جمله بخشی از بدنه سازمان سیای آمریکا٬ عوامل داخلی را نیز به عنوان حامیان فتح‌الله گولن و کودتای نافرجام معرفی کرده و «تلاش برای حفظ بقای ملی» در برابر هجوم دشمنان را به کانون اهداف سیاسی خود تبدیل کرد و مخالفین را به باد انتقاد گرفت.

2.کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق که پس از کودتا حاضر شده بود در کنار اردوغان٬ باغچلی و داوود اوغلو برای مردم سخنرانی کرده و از ضرورت حفظ کشور صحبت کند٬ چند روز بعد٬ در چرخشی 180 درجه‌ای٬ کودتا را یک تئاتر و نمایش ساختگی خوانده و اعلام کرد که حزب حاکم با این حربه‌ها به دنبال جمع کردن بساط دموکراسی و خفه کردن مخالفین به اتهام همدستی با کودتاگران است.

از آن دوران به بعد٬ تنش سیاسی و لفظی بین حزب عدالت و توسعه و حزب جمهوری خلق روز به روز بیشتر شده و کار به جایی رسیده که حامیان اردوغان در فضای مجازی و بعضاً در رسانه‌ها٬ مخالفین را تهدید به مرگ می‌کنند.

یک شیشه فشنگ

حمله فیزیکی به کمال کلیچدار اوغلو توسط یک روستایی طرفدار حزب عدالت و توسعه٬ تهدید به قتل اکرم امام اوغلو شهردار استانبول٬ تهدید خانم کافتانجی اوغلو از سران حزب جمهوری خلق و چند نمونه دیگر٬ تنها بخشی از تنش٬ افزایش خشونت لفظی و سیاسی در جامعه٬ فضای مجازی و رسانه‌های ترکیه است.

چند روز پیش یک جوان طرفدار حزب عدالت و توسعه در توییتر٬ عکسی از یک شیشه فشنگ منتشر و اعلام کرد که این فشنگ‌ها را برای شلیک به کودتاگران آماده کرده و در ذیل عکس٬ کلیچدرا اوغلو و حزب جمهوری خلق را نیز تهدید کرد.

کشور ترکیه ,

بررسی‌های رسانه‌های مخالف اردوغان نشان داد که فرد تهدیدگر٬ از اعضای شاخه جوانان حزب عدالت و توسعه بوده و تنها چند ساعت پس از دستگیری  و بازجویی٬ آزاد شده است.

این فرد به نام مهمت امین گوچ٬ در توییتر خود٬ با لفظ «رئیس» از اردوغان یاد کرده است. یعنی همان لفظ رسمی هواداران حزب عدالت و توسعه در وصف اردوغان.

او خطاب به سران حزب جمهوری خلق اعلام کرده:«آدم شوید. اگر بلایی سر رئیس بیاید٬ یا اگر کودتا شود٬ اول شماها را می‌کشم.»

انتشار پیام‌های تهدید‌آمیز جوان مزبور٬ موجب واکنش تند روزنامه‌های جمهوریت٬ سوزجو٬ ینی چاغ و دیگر رسانه‌های مخالف اردوغان شده و در فضای مجازی نیز٬ بین هزاران کاربر توییتری٬ جنگ لفظی به راه انداخت.

خانواده ما 50 نفر را می‌کُشد

دیشب در شبکه تلویزیونی اولکه تی.وی از رسانه‌های طرفدار حزب عدالت و توسعه٬ خانم محجبه‌ای به نام سودا نویان٬ مهمان برنامه سیاسی بود. او در سخنان خود در مورد کودتاگران و دار و دسته فتح الله گولن گفت: «کودتای نافرجام هنوز هم مانند استخوان در گلوی ما مانده است. نتوانستیم به طور کامل حساب آنها را برسیم. اما آمادگی لازم را داریم. بگذارید به شما بگویم٬ خانواده ما (خانواده نویان) امکانات مالی و معنوی فراوانی دارند. ما دست کم 50 نفر را خواهیم کشت. مثلاً در مجتمع مسکونی ما چند نفری هستند. اصلاً بگذارید این جوری بگویم٬ ما لیست خود را هم نوشته‌ایم و می‌دانیم دقیقاً سراغ چه کسانی خواهیم رفت. ما پشت سر رهبرمان هستیم و از او حمایت می‌کنیم. به آنها هشدار می‌دهم پاهای خود را از گلیمشان درازتر نکنند.»

مجری برنامه هم به جای آن که با توجه به مسئولیت حقوقی این سخنان برای رسانه٬ واکنشی نشان دهد٬ رو به دوربین گفت:«پاهایشان؟ نه. باید بگوییم هر چهارپایشان.»

تنها ظرف چند ساعت٬ یک صد هزار توییت در پاسخ به سخنان خانم نویان نوشته شد و شهروندان٬ فعالان سیاسی و کاربران عادی٬ با ابراز انزجار از این سخنان٬ خواهان اقدام قوه قضائیه و دستگیری او شدند.

سودا نویان کیست؟

فاتح آلتایلی از روزنامه‌نگاران ارشد ترکیه با ارائه تحلیلی در مورد گذشته فرد تهدیدگر نوشت: «خانواده نویان٬ خانواده سرشناسی هستند. این خانم٬ همسر دوم انگین نویان است. انگین نویان پیش‌تر با همسر قبلی‌اش به نام اثر نویان به عنوان سخنران معنوی بر صحنه می‌رفتند و خانم او هم محجبه نبود. اما به یک باره سر از شبکه تلویزیونی سامان یولوی فتح‌الله گولن درآورده  و واعظ و کارشناس قرآن شد.

او در همان دوران با یک خانم گریمور بیوه آشنا شد که به تازگی از همسر ایتالیایی خود ماسیمو رگ گیوطلاق گرفته بود. او کسی نبود جز خانم سودا رگ گیو که هنوز از نام خانوادگی همسر خارجی خود استفاده می‌کرد.

افشای رابطه پنهانی منجر به جدایی اثر نویان و انگین نویان شد و خانم سودا رگ گیو٬ با انگین ازدواج کرده و نام سودا نویان را برگزید.

او که پیش از آن در ازمیر و در ضیافت‌ها٬ از مشهورترین بانوان طرفدار مدهای برهنه بود و پوشش‌های آنچنانی داشت٬ به یک باره محجبه شده و حالا برای کشتن 50 نفر لیست تهیه کرده و اعلام آمادگی کرده است. شواری نظارت بر شبکه‌های تلویزیونی و قوه قضائیه باید کاری کنند. »

جالب اینجاست که بعد از این برنامه جنجالی٬ 10 تن از اعضای سرشناس خانواده نویان٬ با انتشار بیانیه‌ای٬ از عروس خود برائت کرده و اعلام کردند:«این اظهارات پلشت و منزجر کننده هیچ ارتباطی  با خانواده ما ندارد و در دادگاه صالحه علیه او شکایت خواهیم کرد.»

اما سودا نویان با انتشار یک توییت٬ از اظهارات خود دفاع کرده و اعلام کرده که از کسی باکی ندارد.

مشکل کجاست؟

تشدید فضای تنش٬ دوقطبی سیاسی و اجتماعی و جنگ لفظی در ترکیه٬ یک مشکل و معضل تازه نیست اما در سالیان اخیر٬ بسیار تشدید شده است.

رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه در سخنرانی‌های خود٬ بسیار به تندی به مخالفین خود میتازد و شریک او در ائتلاف جمهور٬ یعنی دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی نیز در این مسابقه بازنمی‌ماند و او نیز بسیار تند و آتشین صحبت می‌کند و کاملاً طبیعی است که این سخنان و این ادبیات تند٬ بر هواداران نیز تاثیر بگذارد و موجب تشدید تنش شود.

در همین حال٬ باید به این نکته هم اشاره کرد که اردوغان در مقام رهبر حزب٬ مانع از تکرار اظهارات تند هواداران خود نمی‌شود و به آنان نهیب نمی‌زند.

اما قطعاً٬ مشکل یک جانبه نیست و مخالفین نیز در این میان٬ بی تقصیر نیستند. مخالفین نیز به دنبال آن هستند که تحت هر شرایطی به حزب حاکم حمله کنند و گویی آماده‌اند که چشم بسته و سوگندخورده٬ همه چیز را زیر سوال ببرند. لذا در چنین فضایی٬ تنش سیاسی و اجتماعی اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۲۸۴
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha