به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ ترکیه همچنان یکی از 10 کشور برتر جهان از حیث داشتن بالاترین تعداد مبتلایان به کرونا است. حالا اوضاع در ترکیه٬ رفته رفته بهتر شده و بر اساس اطلاعاتی که از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت این کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته‌ است٬ وضعیت شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس در حال حاضر به این شکل است:

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ ترکیه همچنان یکی از 10 کشور برتر جهان از حیث داشتن بالاترین تعداد مبتلایان به کرونا است. حالا اوضاع در ترکیه٬ رفته رفته بهتر شده و بر اساس اطلاعاتی که از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت این کشور در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته‌ است٬ وضعیت شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس در حال حاضر به این شکل است:

شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه: 135 هزار و 569 نفر.

آمار فوت: 3 هزار و 739 نفر.

شمار کل شفایافتگان: 89 هزار و 480 نفر.

بیماران بخش مراقبت‌های ویژه: 1 هزار و 168 نفر.

بیماران متصل به دستگاه تنفس: 628 نفر.

شمار کل تست‌های صورت گرفته: 1 میلیون و 335 هزار مورد.

بر اساس گزارش رسمی وزیر بهداشت ترکیه٬ رسیدن آمار فوت به مرز 50 و کمتر از 50 نفر در روز٬ نویدبخش است و در همان حال سرعت معالجه بیماران بیشتر شده و ایام بستری شدن آنان در مراکز درمانی کوتاه‌تر شده است.

هم اکنون شمار شفایافتگان در ترکیه تقریباً 2 برابر بیماران است و این موضوع موجب آن شده که مقامات بهداشتی این کشور رفته رفته به سناریوی عادی‌سازی و رفع محودیت‌ها بیاندیشند.

تحلیل اجمالی تابلوی شیوع کرونا و مبارزه با آن در ترکیه٬ نشان دهنده این است که نظام بهداشتی این کشور٬ در چند مورد مهم توانسته عملکرد قابل دفاعی به نمایش بگذارد:

1.افزایش تست یکی از ابعاد مهم مبارزه نظام بهداشتی ترکیه با ویروس کرونا است و رسیدن به عدد کل 1 میلیون و 335 هزار مورد تست٬ اقدام مهمی است که توانسته در سطحی قابل توجه در کلانشهرهای استانبول٬ آنکارا٬ ازمیر و کوجالی٬ سرعت و گستردگی شیوع ویروس کرونا را کاهش دهد.

2.روند معالجه و ترخیص بیماران سرعت گرفته و حالا در بخش‌های مهم مراقبت‌های ویژه و بخش متصل به دستگاه‌های تنفسی٬ ظرفیت قابل توجهی برای بستری وجود دارد و اگر چنانچه ترکیه به یک باره گرفتار موج دوم کرونا شود٬ برای تامین فضا٬ تخت و تجهیزات در این دو بخش٬ مشکل قابل توجهی نخواهد داست.

3.پیشی گرفتن شمار شفایافتگان از شمار ورودی‌های جدید٬ نویدبخش آن است که ترکیه در یک ماه پیش رو٬ به عدد صفر نزدیک شود.

کجای کار می‌لنگد؟

اگر چه وزارت بهداشت و رسانه‌های ترکیه در مبارزه با کرونا٬ عملکرد قابل توجهی داشته‌اند٬ اما هنوز هم یک جای کار می‌لنگد.

قضیه از این قرار است که بسیاری از کارشناسان و اطبای ترکیه در رسانه‌ها و همچنین در فضای مجازی٬ از رفتارهای مردم و نحوه مواجهه آنان با کرونا٬ ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند که مردم٬ رفته رفته جانب احتیاط و مراعات را از دست داده و فاصله اجتماعی را از یاد می‌برند.

این در حالی است که دولتمردان آنکارا٬ در حال بررسی سناریوهای عادی‌سازی٬ بازگشایی مساجد و اقامامه نماز جماعات و همچنین بازگشایی پاساژها و مراکز خرید هستند و اگر در رفتار مردم٬ بی‌اعتنایی به فاصله اجتماعی و بی‌احتیاطی دیده شود٬ بیم آن می‌رود که موج دوم نیز از راه برسد.

مقایسه سرعت بررسی کرونا در ترکیه با کشورهای دیگر

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه٬ برای وصف آن دسته از پزشک‌ها٬ پرستارها و پرسنل حوزه بهداشت و درمان که در دوران مبارزه با ویروس کرونا٬ مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند٬ لفظ شهید به کار برده و اعلام کرد که هم اکنون در 6 مرکز تحقیقاتی پزشکی ترکیه٬ اکیپ‌های متفاوت برای کشف واکسن کرونا در حال پژوهش هستند.

کوجا در مورد مقایسه سرعت اکیپ‌های مبارزه با کرونا در ترکیه با کشورهای دیگر گفت:

در آمریکا دوران پیک و اوج شیوع کرونا 11 هفته طول کشید و در اسپانیا نیز این مدت 9 هفته و در ایتالیا 8 و در کشورهای دیگر نیز 7 تا 10 هفته به طول انجامید. اما در ترکیه این دوران فقط به 4 هفته محدود شد و ما توانستیم با اعزام صدها اکیپ و بالابردن تعداد تست‌های روزانه٬ کاری کنیم که دوران پیک٬ خیلی سریع‌تر٬ سپری شود.

وزیر بهداشت ترکیه همچنین از مردم کشورش خواست٬ با رعایت فاصله اجتماعی و جدی گرفتن تدابیر بهداشتی٬ به فرا رسیدن موج دوم کرونا٬ فرصت ندهند.

عروسی‌های عجیب و غریب کرونایی

در ترکیه نیز مانند دیگر کشورهای جهان٬ تالارهای عروسی تعطیل شده‌اند. این بخش از خدمات در ترکیه٬ سالانه صدها میلیون لیره درآمد دارد و حالا برای جبران خسارات٬ پیشنهاد کرده‌اند که برگزاری عروسی در تالارها٬ به شرط رعایت الزامات بهداشتی و استفاده از ماسک برگزار شود.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

مدیران اتحادیه تالارهای عروسی پیشنهاد کرده‌اند که رقصندگان٬ با استفاده از چوب‌های بلند٬ عملاً از هم فاصله بگیرند تا گرفتار ویروس کرونا نشوند!

تحویل نان با زنبیل و طناب

اعلام قرنطینه‌های 72 ساعته و مقررات منع آمد و رفت در استانبول و 23 کلانشهر دیگر٬ موجب آن شده که نانوایی‌ها برای تحویل نان به مردم از ابتکارات جدیدی استفاده کنند.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

بسیاری از نانوایان٬ نان را با وانت بار به داخل کوچه‌ها برده و بین مردم توزیع می‌کنند اما برخی نانوایی‌ها نیز از مشتریان خود می‌خواهند از پنجره زنبیل آوایزان کنند و نان را بالا بکشند.

تحویل ظروف بزرگ آب معدنی در برخی محلات استانبول نیز دشواری‌های  خاصی دارد که البته برای کسبه قابل تحمل است.

رئیس جمهور ماسک نمی‌زند

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز در فرودگاه آتاتورک و همچنین در سنجاق تپه از روند احداث 2 بیمارستان بزرگ بازدید کرد.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

قرار بود بیمارستان‌های بزرگ جدید استانبول به تقلید از بیمارستان بزرگ ووهان چین٬ خیلی زود به بهره‌برداری برسد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

ولی آن چه در بازدید و سخنرانی اردوغان در کارگاه بزرگ این بیمارستان جلب توجه می‌کرد٬ این بود که علاوه بر کوجا وزیر بهداشت٬ دیگر مقامات و کارشاسان و مهندسین ماسک زده بودند اما اردوغان و داماد ارشد او برات آلبایراک وزیر امور مالی و دارایی از زدن ماسک خودداری کرده‌اند.

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۲۹۰
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha