به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ وضعیت ترکیه در لیست جهانی کشورهای مبتلا به کرونا٬ رفته رفته وضعیت بهتری پیدا می‌کند. حالا ترکیه از حیث آمار کل افرادی که از آغاز تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند٬ در ردیف نهم ایستاده است.

[ad_1]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تهران پرس٬ وضعیت ترکیه در لیست جهانی کشورهای مبتلا به کرونا٬ رفته رفته وضعیت بهتری پیدا می‌کند. حالا ترکیه از حیث آمار کل افرادی که از آغاز تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند٬ در ردیف نهم ایستاده است.

رتبه‌های اول تا دوازدهم این لیست٬ از آنِ این کشورها است: 1. آمریکا. 2. اسپانیا. 3. ایتالیا. 4. انگلیس. 5. روسیه. 6. فرانسه. 7. آلمان. 8. برزیل. 9. ترکیه. 10. ایران. 11. چین. 12. کانادا.

اما از حیث تعداد کل افراد فوت شده٬ ترکیه حائز سیزدهمین رتبه در میان کشورهای جهان است.

آخرین آمار شیوع کرونا در ترکیه

بر اساس اطلاعاتی که از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته‌ است٬ وضعیت شیوع کرونا و مبارزه با این ویروس در حال حاضر در این کشور به این شکل است:

شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه: 135 هزار و 569 نفر.

آمار فوت: 3 هزار و 689 نفر.

شمار کل شفایافتگان: 86 هزار و 396 نفر.

بیماران بخش مراقبت‌های ویژه: 1 هزار و 219 نفر.

بیماران متصل به دستگاه تنفس: 653 نفر.

شمار کل تست‌های صورت گرفته: 1 میلیون و 299 هزار مورد.

بر اساس گزارش رسمی وزیر بهداشت ترکیه٬ رسیدن آمار فوت به عدد کمتر از 50 نفر در روز٬ نویدبخش است و در همان حال سرعت معالجه بیماران بیشتر شده و ایام بستری شدن آنان در مراکز درمانی کوتاه‌تر شده است.

به عنوان مثال دیروز در ترکیه 34 هزار تست کرونا صورت گرفته که نشان داده 1 هزار و 848 نفر به عنوان بیمار جدید به صف بیماران قبلی افزوده شده‌اند اما در همان روز 3 هزار و 412 نفر شفا یافته‌اند.

عکس معنی‌دار و هشدار وزیر بهداشت

با وجود آن که ترکیه در 2 هفته اخیر در مبارزه با کرونا وضعیت رضایت‌بخشی داشته اما از حالا٬ بخش قابل توجهی از مردم شروع به بی‌احتیاطی و بی‌توجهی نسبت به رعایت فاصله اجتماعی کرده‌اند و کارشناسان نگران آن هستند که چنین چیزی موجب آغاز موج دوم کرونا در این کشور شود.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه با انتشار یک عکس و اعمال تغییرات گرافیکی هشدار دهنده بر آن عکس در مورد کرونا٬ از مردم خواسته تا همچنان جانب احتیاط را نگه دارند.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

در این عکس٬ نشان داده شده که عدم استفاده از ماسک٬ استفاده از پول و بی‌توجهی به تماس دست٬ می‌تواند از عوامل بدیهی انتشار و انتقال ویروی کرونا باشد.

وزیر بهداشت ترکیه از مردم کشورش خواسته که مطلقاً بدون ماسک در کوچه و خیابان و اماکن و معابر عمومی ظاهر نشوند.

استفاده غلط از ماسک

شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه با انتشار یک گزارش مفصل نشان داد که در استانبول و آنکارا٬ بخش قابل توجهی از مردم و به ویژه کسبه و فروشندگان٬ با ماسک جراحی به  شکل صوری و فرمالیته برخورد کرده و آن را به شکلی بر روی صورت گذاشته‌اند که محافظ بینی و دهان نیست.

کارشناسان توصیه کرده‌اند که ماسک جراحی به طور کامل٬ دهان و بینی را بپوشاند. در غیر این صورت استفاده از آن٬ فایدهای نخواهد داشت.

ترس از موج دوم

پروفسور دکتر عثمان مفتی اوغلو از پزشکان مشهور ترکیه و از ستون‌نویسان روزنامه حریت در تحلیل روز خود به این موضوع اشاره کرده که در خیابان‌ها و معابر شهری در ترکیه و به ویژه در استانبول و آنکارا٬ ازدحام مردم مشهود است و ظاهراً مردم نسبت به مساله فاصله اجتماعی٬ بی‌اعتنا شده‌اند.

مفتی اوغلو اعلام کرده که چنین چیزی بسیار خطرناک است و می‌تواند ترکیه را به سمت موج دوم شیوع ویروس کرونا ببرد.

تداوم سیاست قرنطینه 72 ساعته

تاکنون در 31 کلانشهر ترکیه٬ قرنطینه‌های 72 ساعته اعمال می‌شد اما وضعیت 7 استان سفید اعلام شده و از دیشب تا پایان شب دوشنبه به مدت 72 ساعت در 24 استان ترکیه مقررات منع آمد و رفت اعلام شده است.

مقامات سیاسی و بهداشتی ترکیه امیدوارند که تا پایان ماه جاری میلادی٬ برای 3 روز آخر هفته به همین شکل به قرنطینه ادامه دهند و در ماه آتی میلادی٬ کشورشان را به وضعیت عادی بازگردانند.

قوانین کرونایی برای تاکسی‌ها

وزارت کشور ترکیه در مورد قوانین مبارزه با کرونا برای رانندگان و مسافران تاکسی‌های داخل شهری٬ قوانین سفت و سختی در نظر گرفته است:

1.بیش از 3 نفر سوار تاکسی نشوند.

2.راننده و مسافرین حتماً از ماسک استفاده کنند.

به محض سوار شدن مسافر٬ ضدعفونی کننده دست با محلول هشتاد درصد الکل در اختیار مسافران گذاشته شود تا دستان خود را سریعاً ضدعفونی کنند.

جریمه به خاطر کرونا٬ نه به خاطر قمار

ظاهراً قماربازهایی که همچنان به شکل پنهانی و غیرقانونی به قمار ادامه می‌دهند در ایام شیوع کرونا نیز دست از این عادت خود برنمی‌دارند. 

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

دیروز در یکی از مناطق آنکارا٬ پلیس با دریافت گزارش‌های مردمی٬ به یک انجمن فرهنگی حمله کرد که به شکل پنهانی 2 اتاق را به بازی قمار اختصاص داده بود.

در حمله پلیس به این مرکز 37 نفر دستگیر شدند و مبلغ کلان 114 هزار لیره به عنوان جریمه آنها در نظر گرفته شد. جالب اینجاست که این جریمه٬ صرفاً به خاطر عدم رعایت قوانین قرنطینه کرونا دریافت شده و ربطی به جرم قمار ندارد.

امید به تحولات جدید در بازار گردشگری

کارشناسان صنعت توریسم در استان‌های آناتولی مرکزی بر این باورند که پس از کرونا٬ دنیای گردشگری دچار تغییر و تحول جدی خواهد شد و حتی با وجود پایان تهدید کرونا٬ توریست‌ها جرات نخواهند کرد که به هتل‌های بزرگ و مراکز اقامتی تروریستی مشهور و پرجمعیت بروند و از سواحل نیز دوری خواهند گزید.

آنان ترجیح خواهند داد به مراکز سنتی بروند که در آنجا امکان اقامت در مراکز کوچک و خانه‌های روستایی وجود دارد و توریست‌ها برای کسب اطمینان خاطر٬ حتی خودشان هم چنین مراکز کوچکی را کاملاً ضدعفونی خواهند کرد اما در مراکز شلوغ و پرجمعیت٬ عملاً چنین امکانی وجود ندارد.

کشور ترکیه , ویروس کرونا ,

از دست دادن درآمد توریستی 32 میلیارد دلار در سال برای ترکیه یک واقعه اقتصادی تلخ و نگران‌کننده است و کارشناسان توریسم امیدوار هستند که بعد از کرونا بتوانند خسارات چند ماه اخیر را جبران کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۲۵۲
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha