به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تهران پرس، حکومت اقلیم کردستان بار دیگر در تنگنای عدم پرداخت حقوق کارمندان خود قرار گرفته است. ماه‌ها حقوق کارمندان اقلیم به تعویق افتاده است و با تصمیم دولت مرکزی در قطع مبالغ اختصاص یافته به پرداخت حقوق کارمندان کُرد، چالش‌های پیش روی حکومت اربیل بیشتر شده است.

[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تهران پرس، حکومت اقلیم کردستان بار دیگر در تنگنای عدم پرداخت حقوق کارمندان خود قرار گرفته است. ماه‌ها حقوق کارمندان اقلیم به تعویق افتاده است و با تصمیم دولت مرکزی در قطع مبالغ اختصاص یافته به پرداخت حقوق کارمندان کُرد، چالش‌های پیش روی حکومت اربیل بیشتر شده است.

در مذاکرات هیئت کُردی و مسئولان دولت مرکزی عراق چه گذشت؟

قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان در سفر به بغداد علاوه بر مذاکراتی که با دولت مرکزی با محوریت وزارت نفت داشت، در سلسله دیدارهایی هم با مسئولین ارشد و سران سیاسی عراق در خصوص چاره یابی مسائل و مشکلات میان اربیل و بغداد با آنان گفتگو و تبادل نظر کرد اما شرایط پیش آمده اقتصادی عراق که ناشی از افت چشمگیر بهای نفت و کاهش درآمدهای این کشور است مانع از آن شد بغداد در خصوص پرداخت حقوق کارمندان کُرد این بار پیشدستی کرده و با وجود عدم پایبندی اربیل به توافقات گذشته، مبالغی را جهت برون رفت اقلیم از فشار مردمی اختصاص دهد.

وزیر نفت عراق به نمایندگی از دولت این کشور به طالبانی و هیئت همراه گفته است که آنان مشکلی با توافق جدید اربیل – بغداد ندارند اما تحولات بازار نفت و کاهش درآمدهای عراق از شش میلیارد به یک میلیارد دلار مانع از هرگونه تعهد در قبال اقلیم خواهد شد.

گفته می‌شود تنها رهاورد سفر هیئت اقلیم کردستان به بغداد این بوده است که مذاکرات طرفین تا افزایش بهای جهانی نفت ادامه پیدا کند.

بر اساس اعلام منابع محلی، قرار است شورای وزیران اقلیم کردستان به ریاست مسرور بارزانی در خصوص موضوع پرداخت حقوق کارمندان و نتایج سفر هیئت کُردی به بغداد، امروز جمعه تشکیل جلسه دهد.

اشتباه راهبردی کُردها به تعبیر عضو سابق پارلمان عراق

یک عضو سابق پارلمان عراق از حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی گفته است که اشتباه راهبردی کُردها در تعامل با دولت مرکزی، عامل اصلی خلق و تداوم چنین مشکلاتی است که اینک در روابط طرفین دیده می شود.

اردلان نورالدین گفته است که کُردها به جای یافتن راه حل قانونی بر روابط شخصی با نخست وزیر عراق تکیه داشته‌اند و عادل عبدالمهدی هم که امیدی به ابقای خود در پُست نخست وزیری عراق نداشت و حمایت کُردها از مصطفی الکاظمی را نظاره گر بود، در واپسین روزهای صدرات خود اقدام به قطع مبالغ اختصاص یافته به حقوق کارمندان اقلیم کردستان کرد.

مشکل اصلی اقلیم کردستان در عدم شفافیت درآمدهای نفتی است

رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان اقلیم کردستان در واکنش به مشکلات پیش آمده در روابط اربیل – بغداد و عدم توانایی حکومت محلی در پرداخت حقوق کارمندان، با ارائه آمار و مستنداتی از حیف و میل درآمدهای نفتی این منطقه خبر داده است.

علی محمدصالح تاکید کرده است که ترکیه و شرکت کار گروپ وابسته به نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، سودمند نخست درآمدهای نفتی هستند.

به گفته وی، درآمدهای نفتی اقلیم کردستان در سال 2018 افزون بر 8 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است که تنها 3 میلیارد و 500 میلیون دلار آن به وزارت دارایی اقلیم جهت پرداخت حقوق کارمندان واگذار شده است.

درخواست استقراض از آمریکا

یک عضو پارلمان محلی اقلیم کردستان ضمن دعوت جریان‌های سیاسی این منطقه به عقب نشینی از پروسه سیاسی عراق، درخواست کرده است اربیل از آمریکایی‌ها با هدف برون رفت از بحران کنونی استقراض نموده و بازپرداخت آن را هم از درآمدهای نفتی در آینده تضمین کند.

از سوی دیگر، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان محلی، خواستار نشست جریان‌های سیاسی اقلیم و اتخاذ موضع مشترک در قبال بغداد شده و از برهم صالح رئیس جمهوری عراق خواسته است به عنوان یک کُرد، پیشقدم خروج از بغداد و اجرایی کردن عقب نشینی از پروسه سیاسی این کشور شود.

تصمیم شورای استانی سلیمانیه

در واکنش به ضعف حکومت اقلیم کردستان، شورای استانی سلیمانیه طرحی را جهت تمرکززدایی از اربیل به تصویب رسانده است. بر این اساس در جغرافیای تحت نفوذ اتحادیه میهنی کردستان – استان‌های سلیمانیه، حلبچه و مناطق ویژه اداری گرمیان و راپرین – ادارات محلی از توان و اختیارات بیشتری بدون مراجعه به حکومت اقلیم کردستان برخوردار خواهند بود. هنوز حکومت اقلیم به چنین طرحی واکنش نشان نداده است اما پیش‌بینی می‌شود در ادامه تنش‌های میان دو حزب حاکم، تفسیر گردد.

انتهای پیام/.

[ad_2]

خبرگزاری تهران پرس را با جدیدترین و به روزترین اخبار دنبال نمایید
کد خبر: ۳۳
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha