×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۴ خرداد - ۱۳۹۹  
true
true
حامد شایسته کارگردان سینما و تئاتر: در تمامی دنیا به فیلم به عنوان یک گنجینه، نگاه می‌کنند

حامد شایسته کارگردان سینما و تئاتر در ارتباط با مسیر پیش روی فیلم سازان جوان و شرایط ساخت فیلم کوتاه در ایران به گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر سایت تهران پرس پرداخت که در ادامه می خوانید:

۱- یک فیلم ساز جوان که می خواهد ساخت فیلم کوتاه را شروع کند چه مسیری را باید طی کند تا به جشنواره های بین المللی برسد؟

این سوال پیچیدگی های خاص خودش را دارد ، به نظر بنده شناخت دغدغه های جامعه بین المللی از مهمترین مسیر هایی است که جوانان باید به آن توجه کنند ، متاسفانه در خیلی از فیلم های کوتاه ساخته شده دیده می شود که فیلمسازان از طناب سیاست و فقر و سیاه نمایی استفاده می کنند و سعی می کنند که با سیاه نشان دادن کشور خود در جشنواره های بین المللی مقام کسب کنند که این امری بسیار خجالت آور است ، از دیگر مسیرهایی که باید طی شود درجه فنی مطلوب فیلم است که بازهم متاسفانه این قضیه در فیلمهای کوتاه دیده نمی شود و بیشتر سعی می کنند با هزینه خیلی کم و تجهیزات ناچیز فیلم بسازند و توقع دارند که فیلمشان مقامی کسب کند که این هم میسر نمی شود ، بازيگرهاي حرفه ای و پس از تولید حرفه ای در فیلم های کوتاه بسیار کم دیده می شود .

۲- چه تفاوتی در راه پیش روی یک فیلمساز فیلم کوتاه در تهران با فیلمسازی که در شهرستان است وجود دارد؟

عمده ترین تفاوت کمبود امکانات در شهرستان ها است که جوانان فیلمساز را بسیار آزار می دهد ، بیشتر جوانان فیلمساز فکر می کنند که برای ساخت فیلم و برای تداوم کاری آینده شان باید به پایتخت بیایند و متاسفانه کاملا حق دارند چون در شهرستان ها اصلا چیزی به عنوان حمایت از جوانان وجود ندارد ، این باعث می شود که کشوری با پیشینه فرهنگی جهانی جوانانش نتوانند در ترویج فرهنگ موفق باشد و پس از شنیدن حرف های بسیار از اطرافیان خود ، سرخورده و غمگین این راه رها کنند و دیگر فیلم نسازند .

۳- با ساخت فیلم کوتاه می توان امرار معاش کرد؟

به نظر بنده در این دوره از زمانی که در آن قرار داریم کلا از هیچ کاری نمی توان دقیقا امرار معاش کرد ، به نظر شما از چه کاری می توان امرار معاش کرد؟ کار خلاف شرافت انسانی؟فیلم ساختن درتمام دنیا ترویج فرهنگ آن کشور را انجام می دهد و در تمامی دنیا به فیلم به عنوان یک گنجینه نگاه می کنند . وظیفه ی ما ساختن فیلم و ترویج فرهنگ می باشد و خدا رو شکر تهیه کنندگان و سرمایه گذارانی داریم که دغدغه‌های آنها نیز ترویج فرهنگ کشور است و سینمای مستقل همیشه برپا خواهد بود به دلیل اینکه هنوز هم دلسوزاني برای فرهنگ و سینمای کشور زحمت می کشند و تا وقتی حمایت کنندگان این مسیر هستند ما هم صادقانه و شرافتمندانه می توانیم در این مسیر فیلم بسازیم و امرار معاش کنیم .

۴- تفاوت های عمده نویسندگی کردن با کارگردانی چیست؟

این تفاوت به نظرم هم خیلی زیاد است و هم خیلی کم ، بسیاری از فیلمسازان برروی ایده ضعیف خود پافشاری می کنند که آنرا بسازند و این موجب خروجی ضعیف می‌شود و همینطور نویسنده که تخصص و علم این کار را دارد فیلمنامه اش ساخته نمی شود ، اما فیلمسازانی هم هستند که می توانند فیلمنامه خود را قوی بنویسند که این دو دسته کاملا با هم متفاوت هستند .

۵- ایده فیلم نواختن با درد از کجا اومد و اساسا سینما چه در حوزه فیلم کوتاه و چه در حوزه فیلم بلند چه تاثیری می تونه تو ایجاد فضای ضد جنگ بزاره

ایده فیلم نواختن با درد از روستای چومان که در کردستان عراق توسط داعش سرکوب می شد آمد و ایده ی نواختن با درد از آنجایی شکل گرفت که نگاه دیگری به جنگ داشتیم و به نظر ما مشکلات مالی تاثیر زیادی در بوجود آمدن تروریست خواهد داشت، قطعا تمامی انسان های روی زمین از جنگ ضربه می خورند و اصلا چنین چیزی را قبول ندارند به جز عده ی محدودي که از جنگ سود می برند و خودشان در رفاه کامل به سر می برند و فیلم ساختن در مورد نه به جنگ به نظرم دیدگاهی جهانی دارد و همه از آن حمایت می کنند .

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

Bolu Escort Çanakkale Escort Çankırı Escort/a> Çorlu Escort Edirne Escort Yalova Escort Uşak Escort Amasya Escort Ayvalık Escort Burdur Escort Çankırı Escort Çorum Escort Düzce Escort Edirne Escort Isparta Escort Kırşehir Escort Rize Escort Trabzon Escort Zonguldak Escort Çorum Escort Kırşehir Escort Adapazarı Escort