×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۹ آبان - ۱۳۹۸  
true
true
آفتاب در مصاف

اگر در خلال شرح حال و سیره ی زندگی این بزرگواران، سه مأموریت بزرگ و سه رشته کار بزرگ برای ائمه علیهم السلام پیدا کنیم، یکی تبیین درست اسلام و حفظ آن از تحریف و انحراف است، که آن روز هم خطر بسیار زیادی داشته و از امروز هم مهمتر بوده است؛ زیرا آن روز اگر ائمه علیهم السلام محکم نمی نشستند، حقایق اسلام را بیان نمی کردند، دیگران را هم به این کار وادار نمی کردند، علمای اسلام و محدثین و مفسرین و کسانی که وجدان بیداری داشتند نیز با حرکت و تحریک ائمه علیهم السلام راه نمی افتادند- گر چه بعضی دنباله رو هم نبودند- امروز از اسلام هیچ خبری نبود. انسان وقتی به زندگی بنی امیه و بنی عباس نگاه می کند، می بیند آن چنان اینها جهت گیری کرده بودند که اگر آن منادی حق وجود نداشت که دائماً حقایق اسلام را بیان کند، با گذشت دو سه قرن، اسلام بکلّی تغییر می کرد و تحریف می شد. اصلاً جهت گیری این بود. یک عده هم دنباله رو حکومت ها بودند که به این تحریف کمک می کردند. برای رسیدن به مقاصدشان، چه داستان های شنیدنی و جالبی در کتاب های تاریخ و سیره و کتاب های حدیث و کتاب های جنبی، حول و حوش اینها وجود دارد. به آسانی حدیث درست می کردند. برای فروش پیاز در مکه، حدیث درست کردند! برای مقاصد تجاری و اقتصادی، برای مقاصد سیاسی، برای اینکه مردم کمتر به مکه بروند، حدیث درست می کردند!

عبدالله بن زبیر ادعای خلافت کرد و دایره ی حکومت بنی امیه را به شام محدود کرد و مراکز اولیه ی اسلام زیر نگین عبدالله بن زبیر قرار گرفت. آن روز هدف حکام بنی امیه این بود که نگذارند مردم به مکه بروند؛ چون اگر آنجا می رفتند، تبلیغات عبدالله بن زبیر را می شنیدند. دستور دادند حدیث درست کنند: فضیلت بیت المقدس که آن روز زیر نگین خلفای بنی امیه بود، به قدر فضیلت مکه است! سنگی که در مسجد بیت المقدس هست، به قدر حجرالاسود فضیلت دارد! یعنی مقاصد سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و شخصی آن قدر در تحریف اسلام به شکل مطلوب سیاست ها تأثیر داشت که انسان حیرت می کند چطور حاضر می شوند آن کارها را بکنند!

در آن نامه ای که امام سجّاد علیه السلام به محمد بن مسلم زهری می نویسد، همین مطلب را مورد توجه قرار می دهد. آن حضرت می فرماید: گردنت را زیر بار گناهان قرار دادی و طوقی شدی برای آسیاب مظالم بنی امیه که هر کاری می خواهند، گرد سر تو و بر روی تو انجام می دهند. حقیقت همین است.

همواره این گونه بوده که احکامی را به وجود می آوردند، اهداف نفسانی را دنبال می کردند، حق را با باطل ممزوج می کردند، بخشی از حق و بخشی از باطل را می آوردند و به خورد مردمی می دادند که طالب حق بودند و اینها به گمان این که حق است، این را می گرفتند؛ در حالی که این لُب یا لااقل مزجش باطل بود. امیرالمؤمنین علیه السلام با آن بیان وافی و شافی، از این کار به شدت ناله می کند. زمان آن بزرگوار هم همین کارها انجام گرفته است. در طول تاریخ، این کار انجام گرفته است. یعنی در دوره های مختلف، حکومت های قدرتمند و سلطه های سیاسی و اقتصادی با احکام و معارف اسلامی بازی کردند- این یک واقعیت است- طبق اغراض و مقاصدِ خودشان آنها را محدود کردند یا توسعه دادند.

ما امروز به برکت انقلاب و بینش روشن و باز فقهای اسلام و شجاعتی که رهبریِ امروز عالم اسلام دارد، می توانیم بسیاری از حقایق اسلام را درک کنیم. گاهی اوقات انسان به ظاهرِ این قضیه ها نگاه می کند، می بیند حقیقت امر با ظاهر قضیه تفاوت بسیاری دارد.

آن چیزی که در دستگاه حق خیلی مهم است و در شیوه های آنها مورد توجه است، این است که اصرار دارند که ارزش ها را به هر قیمتی هست، حفظ کنند و در نهایت، عقب نشینی تا حد و مرز حراست از بقای مکتب. این را هم توجه داشته باشید؛ یعنی حق اگر دید که ایستادن او موجب می شود که اصل مکتب به خطر بیفتد، عقب نشینی می کند؛ ننگ و عارش نمی آید از عقب نشینی کردن. امام حسین علیه السلام فرمود:

” القتل أولی مِن رُکوبِ العار*و العارُ أولی مِن دُخولِ النار”؛

من اگر قرار باشد ننگ را قبول بکنم، قبول می کنم، اما داخل آتش جهنم نمی شوم.

کتاب” سیری در سیره ی ائمه ی اطهار علیه السلام از شهید مطهری، حقیقتاً با حجم کم، کتاب بسیار با ارزشی است. البته در مقدمه ی کتاب، نوشته ای از خود شهید بزرگوار هست که نیمه کاره مانده و علاوه بر این، کیفیت بیان مقدمه هم نشان می دهد که مطمئناً همه ی آن چیزی نیست که ایشان می خواستند در این موضوع بر آن تکیه کنند.

در این مقدمه، به طور خلاصه ایشان این نکته را می خواهند ثابت کنند که اگر ما در زمینه ی ائمه علیهم السلام نوعی تفاوت مشاهده می کنیم- مثلاً سیره ی امام حسن علیه السلام و سیره ی امام حسین علیه السلام یا بقیه ی ائمه علیهم السلام- این به اقتضای شرایط گوناگون و زمان های مختلف است؛ این نکته را باید بدرستی فهمید. امام معصوم که وجودش و حرکتش و فعالیتش بر طبق امر خدا و دقیقاً در جهت وظایف الهی است، در هر زمانی آن عملی را انجام می دهد که اقتضای زمان، آن را ایجاب می کند. این جزو آن مباحثی است که خیلی جای بحث دارد.

من به طور خلاصه تعبیری را که خودم در این زمینه دارم و بارها این را در بحث زندگی ائمه علیهم السلام عرض کردم، تکرار می کنم. ائمه علیهم السلام را در دویست و پنجاه سال زندگی شان باید مثل یک انسان به حساب آورد که دویست و پنجاه سال عمر کرده است و در هر شرایطی اقتضای شرایط را درک کرده و بر طبق آن عمل کرده؛ اما جهت حرکت از اول این دویست و پنجاه سال تا نقطه ی پایان، به هیچ وجه تغییر پیدا نکرده است.

د ر ظاهر که نگاه می کنید، گاهی حتی به حدّ تناقض تفاوت هایی هست؛ درست مثل این که کسی نگاه کند ببیند قطاری که از تهران به سمت شمال دارد حرکت می کند، در یک بخشی از این راه طولانی، مسیر قطار به طرف جنوب است. مکرر اتفاق می افتد که شما در جاده ی ماشین رو یا در جاده ی قطار رو، می بینید مسیر این خودرو صد و هشتاد درجه عوض شده؛ یعنی قطار به سمت شمال می رفت، اما حالا می بینید قطار به طرف جنوب دارد حرکت می کند. خیلی ساده اندیشی می خواهد اگر انسان تصور کند قطار از حرکت خودش به سمت شمال منصرف شده و تصمیم گرفته به طرف جنوب یا طرف شرق یا طرف غرب برود. یک نگاه آگاهانه و هوشیارانه به بیننده ثابت خواهد کرد که علت این انحنای خط و انحراف موقتی، وجود یک مانعی است؛ مثلاً به یک درّه ای رسیده، به یک صخره ای رسیده، به یک نقطه ای رسیده که عبور مستقیم از آنجا امکان پذیر نیست؛ ناگزیر بایستی قطار با ماشین برگردد، یک انحنای پنجاه درجه، صد درجه، صد و هشتاد درجه پیدا کند تا بعد بتواند در یک نقطه ی مناسبی مجدّداً به سمت شمال راه خودش را ادامه دهد.

در زندگی ائمه علیهم السلام دقیقاً همین است؛ همه به یک سمت حرکت می کردند، همه در یک جهت می رفتند. اگر یک جا در سیره ی آنها، در نحوه ی برخورد آنها با حاکم زمان یا با مردم یا با قضایای خاصی که در زندگی ائمه علیهم السلام مشترک است، مشاهده می کنیم برخوردها متفاوت است، این همان تغییر جهت به سبب مصلحت است؛ مصلحتِ همان هدفی که از اول آن را نشان گرفتند. این یک مطلب مسلّمی است که شهید مطهری در مقدمه ی این کتاب می خواهند بیان کنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

Bolu Escort Çanakkale Escort Çankırı Escort/a> Çorlu Escort Edirne Escort Yalova Escort Uşak Escort Amasya Escort Ayvalık Escort Burdur Escort Çankırı Escort Çorum Escort Düzce Escort Edirne Escort Isparta Escort Kırşehir Escort Rize Escort Trabzon Escort Zonguldak Escort Çorum Escort Kırşehir Escort Adapazarı Escort