×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۶ آبان - ۱۳۹۸  
true
true
چند روزی همراه با آفتاب، در مصاف

این حرکتی که پیغمبر اسلام (ص) ایجاد می کند، یک روال مستقیمی دارد؛ مثل قطاری که روی خط آهن قرار گرفته، دارد پیش می رود؛ مشخص است از کجا شروع می کند، از کجا می رود و به کجا خواهد رسید. آیا اصلاً ممکن است این قطار از خط خارج بشود؟ بله، ممکن است؛ چون انسان، آسیب پذیر است. شما می بینید ناگهان یک مؤمنِ خوب براثر یک حادثه ای تفکرش یا عملش دگرگونه می شود. پس ممکن است فرض کنیم قطار انقلاب اسلامی و جامعه ی اسلامی چنان که در صدر اول حرکت می کرد، به نقطه ای برسد که از خط خارج شود. و خارج شد. مگر نشد؟

این خارج شدن از خط به این معناست که شما می بینید پنجاه سال بعد از رحلت رسول اکرم(ص) کسانی در رأس کار هستند که: ” جعلوا مالَ اللهِ دُوَلاً و عبادَاللهِ خَوَلاً و دینَ اللهِ دَخَلاً”؛

کسانی که بندگان خدا را بردگان خودشان قرار دادند، آنها را فریب می دهند و از آنها بار می کشند؛ کسانی که مال خدا، یعنی بیت المال مسلمین را در سفره ی خودشان و نزدیکانشان می گذارند و مثل چراگاهی که حیوانی از آن استفاده می کند، از بیت المال استفاده می کنند و هر کار دلشان می خواهد، با دین خدا می کنند. پنجاه سال بعد از وفات پیغمبر(ص) این حادثه در اسلام اتفاق افتاده. یعنی شصت سال بعد از هجرت پیغمبر(ص) پسر پیغمبر و جگر گوشه ی پیغمبر را با آن وضع فجیع، جلوی چشم مردم کشتند و سرش را بریدند، سرِ نیزه کردند و زن و  بچه اش را مثل اسیر در شهرها گرداندند. این انحراف است.

آیا وقتی قطار از خط خارج شد، باید ناامید بود؟ آیا می شود آن را به خط برگردانید؟ پاسخ این است که بله. البته کار مشکلی است، حرکتی می خواهد مثل حرکت اول، و حرکت حسین بن علی علیه السلام یک چنین کاری است. حسین بن علی علیه السلام قطار دین اسلام و جامعه ی اسلامی را که از خط خارج شده بود و داشت می رفت به طرف مادّه گرایی و فساد کامل، با قیام خود به حال اول برگرداند. حکومت اسلامی بعد از او تشکیل نشد، اما رسمیّت دین خدا و قرآن محفوظ ماند؛ در حالی که زمان قیام حسین بن علی علیه السلام کسی در رأس حکومت بود که علنی شراب می خورد، صریحاً ضدّ اسلام حرف می زد و شعار می داد، کسی هم چیزی نمی گفت.

بعد از قیام اگر چه فرماندهان و زمامداران مسلمان در رأس جامعه ی اسلامی، قلباً کافر بالله و کافر به قرآن بودند، اما رسمیّت دین اسلام محفوظ بود. به چه دلیل؟ به دلیل اینکه شما می بینید دین اسلام و قرآن در بستر تاریخ، در طول قرون، تا امروز باقی ماند و اسلام این فرصت را پیدا کرد در هر بُرهه ای که زمانه وزمینه آماده باشد، دوباره سر بِکشد و انقلاب اسلامی را یک بار دیگر به وجود بیاورد. زمان ما این انجام گرفته است. این به برکت حسین بن علی علیه السلام بود. اگر حسین بن علی علیه السلام سال ۶۱ هجرت آن فداکاری را نمی کرد و تن به آن عسرت و زحمت و ایثار نمی داد و آن مصیبت هایی که جامعه ی اسلامی هنوز نظیر آن را با آن حجم و با آن کیفیت به خودش ندیده- که “لا یومَ کَیومِکَ یا ابا عبدالله”- تحمل نمی کرد، شما بدانید آن اسلامی نمی ماند که بر اساس آن بشود در طول زمان، متفکرین بنویسند، محققین تحقیق کنند، شورشگران شعار بدهند و انقلابیون انقلاب کنند و مردان خدا چنین جامعه ای بسازند؛ اصلاً اسلامی باقی نمی ماند. این کار حسین بن علی علیه السلام بود. پس حرکت حسین بن علی علیه السلام دقیقاً حساب شده و روشن است. فلسفه ی قیام او این است.

حسین بن علی علیه السلام می دانست اگر قیام کند، ولو شهادت به دنبال او خواهد بود، اما این شهادت بقای دین را تضمین خواهد کرد. حسین بن علی علیه السلام به همه  در طول تاریخ یاد داد که اگر دیدید قطار از خط خارج شده، راهش این است که بروید جان خودتان را در معرض فداکاری های بزرگ قرار بدهید و سخن حق را بگویید:

“إنَّ رسولَ اللهِ قال: مَن رأی سلطانأ جائرأ مُستَحِلأ لِحُرُمِ اللهِ ناکِثأ لِعهدِاللهِ مخالفأ لسُنَّة رسولِ الله یعمل فی عبادِاللهِ بِاالإثم و العدوان فلَم یُغیِّر علیه بفعلٍ و لا قولٍ کانَ حقّأ علی الله أن یُدخِلَهُ مَدخَلَه”.

یعنی وقتی که مثل یزیدی سرکار است، کار حسین های زمانه هر جا هستند، این است که من کردم. لذا کار حسین بن علی علیه السلام یک کاری است برای طول تاریخ بشر. من به شما عرض کنم برادران عزیز! در طول تاریخ اسلام تا امروز هیچ ملتی از ملت های مسلمان به قدر شما مردم، کار حسین بن علی را به درستی پیروی نکرد؛ چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب. قبل از پیروزی انقلاب، همین شما مردم قم، حزب الله شهر خون و قیام و اجتهاد، آن حرکت عظیم را انجام دادید. من آن روزها در ایرانشهر تبعید بودم. وقتی خبر آمد در قم غوغا شده و مردم به خیابان ها ریختند و تعدادی کشته شدند، والله باورمان نمی آمد! می گفتیم مگر می شود؟! تا این که خبرها متواتر شد و بعد هم دوستانمان از قم آمدند برایمان خبر آوردند. حادثه ی عظیمی بود. اگر شما این کار را در قم نمی کردید، امروز وضع ایران این نبود که هست. کار حسین بن علی علیه السلام یعنی همین.

درس حسین بن علی علیه السلام این است که این فریضه و این واجب را به سبب تنها بودن، کم بودن، غریب بودن، یاور نداشتن، معارض داشتن، دشمن داشتن، نباید ترک کرد. این یکی از درس های حسین بن علی علیه السلام است. در غربت کامل جنگید و تا سال های متمادی کسی جرأت نداشت بر حسین بن علی علیه السلام حتی اشک بریزد. حسین علیه السلام اینها را می دانست و غربت نتوانست او را به وحشت بیندازد.

چیزی که حسین بن علی علیه السلام را به این جهاد دشوارمی کرد، این بود که احساس می کرد دین در خطر است. هر وقتی که انسان احساس کند دین به او احتیاج دارد- به جانش، به مالش، به نیروهایش، به زبانش، به احساساتش- بایستی آن را تقدیم کند و خرج کند.

حسین بن علی علیه السلام برای علت قیام خود سخنانی دارد. یکی از سخنان آن حضرت این است: هر کسی ببیند دین خدا به وسیله ی کسانی و قدرت هایی در جامعه ی اسلامی دارد از بین می رود و پایمال می شود و در مقابل این حرکت نایستد؛” کانَ حقّأ علی الله أن یُدخِلَهُ مَدخَلَه”؛

خدا او را در حکم همان کسی قرار خواهد داد که دارد با دین خدا مبارزه می کند و می جنگد. حسین بن علی علیه السلام با این انگیزه شروع کرد.

درس دیگر عاشورا که امروز باید برای ما جالب باشد، این است که مبارزه و جهاد مظلومانه اگر سرکوب هم بشود- آن چنان که در کربلا شد- خدای متعال این خون را هرگز خشک نخواهد کرد. خون امام حسین علیه السلام جوشید و در طول تاریخ طولانی، اسلام و جریان عظیم تشیّع را آبیاری کرد، رشد داد و به امروز رساند. شما می بینید امروز اسلام به وسیله ی شما در دنیا سربلند شد و ما از عاشورا یاد گرفتیم. ما اگر عاشورا را نداشتیم، بلد نبودیم چگونه باید در مقابل ظلم و جور رژیم جبار گذشته ایستادگی کرد. این درس حسین بن علی علیه السلام است.

امروز نهضت حسینی پیروز شده است، زیرا حسین بن علی علیه السلام برای عزت اسلام می جنگید و امروز اسلام به عزت رسیده است. امروز در دنیا اسلام به تفکری که می تواند ملت ها را زنده و سربلند و آبرومند بدارد، شناخته شده است. امروز عمل ما در جمهوری اسلامی ایران می تواند برای دنیا الگو باشد. پس درس حسین بن علی علیه السلام درس جاودانه است؛ باید فراموشش نکرد، باید آن را درست فهمید. در گفتن ها، روضه خوانی ها، ذکر مصیبت ها باید نکته ی فدا شدن انسان برای دین خدا و برای راه خدا تفهیم شود، تا ما این درس را همواره از گوشمان بیرون نکنیم. قدر این ایام را بدانید. در این شب های محرم، با نزدیک کردن دل های خود به حسین بن علی علیه السلام از آن حضرت و از حادثه ی عاشورا نیرو بگیرید. شما جوان ها که امیدهای آینده ی کشور و انقلاب هستید، باید شانه های خودتان را محکم کنید؛ استخوان های خودتان را استوار کنید، برای حمل کردن بار سنگینی که بر دوش شماست. همین امانتی که تا امروز در جبهه ی جنگ بود، فردا ممکن است در شکل دیگری و در جبهه ی دیگری باشد. همه ی این ها درس عاشورا و درس حسین بن علی علیه السلام است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

Bolu Escort Çanakkale Escort Çankırı Escort/a> Çorlu Escort Edirne Escort Yalova Escort Uşak Escort Amasya Escort Ayvalık Escort Burdur Escort Çankırı Escort Çorum Escort Düzce Escort Edirne Escort Isparta Escort Kırşehir Escort Rize Escort Trabzon Escort Zonguldak Escort Çorum Escort Kırşehir Escort Adapazarı Escort