×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۶ آبان - ۱۳۹۸  
true
true
چند روزی همراه باآفتاب، در مصاف

تحقق دین و پیروزی حقیقی هر دینی به این است که یک جامعه و عده ای از مردم را بتواند اداره کند. زندگی، حیات اجتماعی، اقتصاد، جنگ و صلح، روابط فردی، روابط با بقیه ی مردم دنیا را دین تنظیم می کند. به مجموع اینها گفته می شود سیاست. وقتی دینی اداره ی یک جامعه را به دست گرفت، یعنی سیاست زندگی مردم را، چه در امور فردی و چه در امور اجتماعی توانست هدایت و اداره کند، آن وقت این دین به مقصود خود و به تحقق واقعی خود رسیده است. بعد نوبت این است که این دین در سایه ی این نظام اجتماعی، یکایک مؤمنین را با تربیت ها و تهذیب هایی که برای انسان قائل است، به کمال برساند.
بنابراین، اگر بعثت انجام گرفته بود، اما هجرت تحقق پیدا نکرده بود، مطمئناً دین اسلام پیروز نشده بود. با بعثت، عده ای از مردم ایمان می آوردند و یا مخفیانه یا آشکار عبادتی هم انجام می دادند، اما آن عده مؤمنین در چهارچوب و در قالب یک نظام طاغوتی، یک نظام جاهلی، یک نظام مشرکانه زندگی می کردند. آن دین، دین بود، اما سیاست نبود. هر دینی که با سیاست اداره ی مردم توأم نباشد، دین کامل نیست.
همچنان که همه ی متفکرین و مصلحین و آگاهان در طول قرن ها تصریح کردند، اسلام دینی است که دیانت و سیاست را ازهم جدا نمی کند. مسیحیت و دین یهود هم دیانت را با سیاست همراه و توأم می داند، منتها آن ادیان را تحریف کردند؛ و دین اسلام که تحریف نشده است، به دلیل این است که در آن احکام حکومت هست، مسائل اقتصاد هست، مسأله ی جنگ و دفاع هست، مسائل مربوط به روابط اجتماعی و سیاسی و ملی و بین المللی هست.اسلام که یک دین کاملی است، کی می توانست در صحنه ی زندگی مردم تحقق پیدا کند؟ وقتی که هجرت انجام می گرفت. پس هجرت جزو اخیر علت تامه و متمم بعثت است و اگر هجرت نبود، بعثت بی فایده بود یا در قرن های متمادی ممکن بود با حرکتی و با انقلابی به نتایج خودش برسد. این، اهمیت هجرت است.
اینجاست که اهمیت مسأله ی عاشورا و بُعد دیگر محرم آشکار می شود؛ چرا که هجرت حسین بن علی علیه السلام از مدینه به مکه و از مکه به کربلا و آن قیام خونین و آن حادثه ی فاجعه آمیز، درست دنباله ی هجرت پیغمبر(ص) بود؛ چون زمان امام حسین علیه السلام مسأله این بود که دین از سیاست جدا شده بود.
زمان امام حسین علیه السلام کسی از دستگاه حکومت دنبال مردم راه نمی افتاد که اگد معتقد به خدا هستند، آنها را زیر فشار قرار بدهند، یا اگر نمازمی خوانند، آنها را از نماز منع کند. اعتقاد به خدا و اصول دین و اعمال عبادی در دورانی که امام حسین علیه السلام قیام کرد، در خطر و تهدید نبود. البته در بلند مدت آری؛ اما در آن زمان، مردم آزادانه به اسلام اعتقاد داشتند و آزادانه عبادات و اعمال را انجام می دادند؛ همین کارهایی که امروز در همه ی کشورهای اسلامی تقریبا انجام می گیرد.
آنچه در دوران امام حسین علیه السلام مورد تهدید بود، حاکمیت اسلام بود، قدرت سیاسی اسلام بود، زمامداری بر مبنای حکومت اسلامی بود. عده ای در رأس حکومت و قدرت سیاسی قرار گرفته بودند که ازاسلام و آیین الهی الهام نمی گرفتند؛ از شهوات و نیات پلید و هواهای نفسانیِ خودشان الهام می گرفتند. امام حسین علیه السلام با این جنگید. پس ما می توانیم قاطعانه ادّعا کنیم که حرکت حسین بن علی علیه السلام در حقیقت حرکت خونینی بر ضد جدایی دین از سیاست بود… پس ماجرای عاشورا و حادثه ی خونینی که در سال شصت و یکم هجرت به وجود آمد، دنباله ی هجرت پیغمبر(ص) برای تشکیل نظام اسلامی بود؛ منتها پیغمبر(ص) می خواست این نظام را بنیان گذاری کند و حین بن علی علیه السلام می خواست این نظام را بازسازی کند؛ بعد از که به دست حکومت بنی امیه و دشمنان دین از مسیر اصلی منحرف شده بود. این، تفسیر درست حادثه ی عاشورا و فهم صحیح مسأله ی هجرت است. مسأله ی محرم در طول تاریخ به سبب همین خصوصیات در جامعه ی اسلامی و به ویژه در جامعه ی شیعی، یک برجستگی خاصی داشته است. البته در بلاد اسلامیِ غیر شیعی هم ماجرای عاشورا و مسآله ی مصیبت اهل بیت علیهم السلام در طول تاریخ مورد توجه قرار داشته، که ماجراهایی در این زمینه هست.
در تاریخ معاصر خود ما، محرم یک حالت ویژه ای در نهضت اسلامی پیدا کرد، یعنی در محرم سال ۵۷ از سوی رهبر بزرگوار این انقلاب و امام عظیم الشأن، یک سیاست جدیدی در نهضت و مبارزه اعلام شد و آن؛ سیاست پیروزی خون بر شمشیر بود. مسأله ی پیروزی خون بر شمشیر فقط یک شعار برانگیزاننده نبود؛ یک حرف برانگیزاننده که پشت آن یک سیاست عمیق اسلامی نباشد، نبود؛ این یک سیاست عظیم اسلامی بود. امام رحمة الله علیه در این پیام به ملت ایران تعلیم می دادند که باید به مناسبت حلول محرم، همان نقشی را ایفاء کنید که حسین بن علی علیه السلام ایفاء کرد و آن، نقش مظلومیت قهرمانانه و مقاوم است؛ یعنی در مقابل حرکتی که رژیم جبار ستمشاهی انجام داده است و خواهد داد، در مقابل آن قساوت، آن شقاوت، شما که سلاح ندارید، شما که اهل جنگ مسلحانه نیستید، شما که یک توده ی انبوه مؤمن و بااخلاص هستید، ایمان و اخلاص را با خون خودتان تضمین کنید و به دنبال آن، پیروزی را اجتناب ناپذیر کنید.
سیاست مظلومیت مقاوم ،درست همان سیاست حسین بن علی علیه السلام است که درایران هم همین سیاست عمل شد وموفق شد.یعنی جمعی درمقابل قساوتهاوشقاوتهایی که برآنها وارد می آیدومظلوم واقع میشونداین مظلومیت راتحمل کنندوازراه خودشان منحرف نشوند، منصرف نشوند،راه را ادامه بدهند،ولوبه قیمت جانشان.این سیاستی بودکه مردم هم این رافهمیدندودیدید که ازشب اول محرم درخیابانهای تهران، درمحلات مختلف،صدای تکبیرمردم باصدای تیراندازی عمال ومزدوران رژیم آمیخته شدوصدای تکبیربرصدای تیراندازی فاِئق آمدوسرانجام خون برشمشیرپیروز شد.
اگراین سیاست نبود،اگرمردم احساس نمیکردندعلی رغم مظلومیت شدیدی که دارند،باید بایستندوبایدراه راادامه بدهندومقاومت کنند-که همان سیاست حسین بن علی علیه السلام است-انقلاب پیروزنمیشد. امام به ما درس داد واموخت که باید این ضرباتی را که برشما وارد
می آید،به قیمت جانتان هم که شده ،تحمل کنیدوراه راادامه دهید.دشمن توان محدودی دارد،قادرنیست این ضربات را مرتبا وپی درپی وارد کندوبالاخره ازکارخواهدافتاد.آن روز،روز مرگ دشمن است.همین طورهم شد.این سیاست،سیاست مستمرماست. درطول تاریخ اینگونه بوده،الان هم همان گونه است، درآینده هم همچنان خواهدبود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

Bolu Escort Çanakkale Escort Çankırı Escort/a> Çorlu Escort Edirne Escort Yalova Escort Uşak Escort Amasya Escort Ayvalık Escort Burdur Escort Çankırı Escort Çorum Escort Düzce Escort Edirne Escort Isparta Escort Kırşehir Escort Rize Escort Trabzon Escort Zonguldak Escort Çorum Escort Kırşehir Escort Adapazarı Escort