×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۷ مهر - ۱۳۹۸  
true
true

به تصور من، واقعه ی حرّه یک مقطع بسیار عظیمی است در تاریخ تشیّع؛ یعنی ضربت بزرگ را واقعه ی حرّه وارد آورد. واقعه ی حرّه مربوط به سال شصت و سوم هجری است…همین اندازه باید بگویم که آن حادثه بزرگترین وسیله ارعاب دوستان امام و پیروان اهل بیت علیهم السلام شد، بخصوص در مدینه، عدهّ ای گریختند، عدهّ ای کشته شدند، عدهّ ای از یاران خوب مثل خود عبدالله بن حنظله ودیگران به شهادت رسیدند، و جایشان خالی ماند و خبرش هم به اقطار عالم رسید و معلوم شد که دستگاه حکومت،قاطع در مقابل این حرکات ایستاده و اجازه ی هیچ گونه اقدامی به آنها نمی دهد. حادثه ی بعدیی که باز موجب سرکوب و ضعف شیعیان شد، حادثه ی شهادت مختار در کوفه، و تسلّط عبدالملک بن مروان بر همه ی جهان اسلام بود.

وضع اجتماعی در زمان امام باقر علیه السلام یا به تعبیر دقیق تر بگوییم وضعیّت جاممه ی اسلامی نسبت به اهل بیت علیهم السلام در زمان امام باقر علیه السلام تفاوت هایی با دوران امام سجّاد علیه السلام کرده بود، که این تفاوت ها را من خوب است یکی یکی بگویم و عمدتاَ می توان این تفاوت ها را در یک فرق بزرگ خلاصه کرد؛ در زمان امام سجّاد علیه السلام اوّلی که ایشان به خلافت رسیدند، همان طور که گفتیم، دور آن حضرت کسی نبود. درآن روایت هست که: “إرتدَّ الناسُ بعدَ الحسین إلّا ثَلاثَة”؛

بعد از واقعه ی عاشورا، فقط سه نفر- حالا شاید در مدینه یا در حجاز- دور و بر امام سجّاد علیه السلام را گرفته بودند و باقی ماندند؛ سه نفر فقط. بقیه ترسیده بودند، از راه برگشته بودند، جرأت ادامه ی مبارزه را در خود نمی دیدند. حضرت با تنهایی شروع کرد.

امام سجّاد علیه السلام در روایت دیگری می فرماید که: :ما بِمکةَ و المدینةِ عشرون رَجُلاً یُحِبُّنا”؛ در مکه و مدینه، در همه ی مکه و مدینه، بیست تا انسان، بیست تا آدم نیست که ما را دوست بدارد؛ یعنی یک روز وضعیّت امام سجّاد علیه السلام در یک چنین وضعی بود؛ یعنی با غربت شروع کرد.

ائمه علیهم السلام می خواستند حکومت اسلامی را تشکیل بدهند. من در باب زندگی امام سجّاد و همچنین زندگی امام صادق علیه السلام این حدیث چندین بارر تکرار شده را گفتم، حالا بد نیست آن را بگویم که امام صادق علیه السلام فرمود که قرار بود حکومت اسلامی در قضاءالله در سال هفتاد هجری تشکیل بشود، بعد که حادثه ی عاشورا پیش آمد، به تأخیر افتاد، که در روایت آمده به این صورت که: “فلمَّا قُتِلَ الحسین” که در سال شصت و یک امام حسین علیه السلام شهید شدند. ” اشتَدَّ غَضَبُ اللهِ علی أهلِ الأرض”؛ غضب خدا، خشم خدا بر مردم زمین فزونی گرفت و تأخیر افتاد به سال صد و چهل. صد و چهل کِی است؟ صد و چهل، هشت سال قبل از وفات امام صادق علیه السلام است.

حادثه ی کربلا را می شود دو نوع تبیین کرد: نخست، تبیین وقایع. خود تبیین وقایع، بسیاری از پیام ها را با خود دارد. امام حسین در دوران طولانی پر رنج زندگی بعد از حسن بن علی علیه السلام که ده سال طول کشید، چگونه زندگی کرد؟ چگونه برخورد کرد؟ چه نامه هایی به ایشان نوشته شد؟ ایشان در پاسخ چه گفت؟ بعد از روی کار آمدن یزید، ایشان چه عکس العملی نشان داد؟ از مدینه حرکت کرد؛ در مدینه چه حوادثی اتّفاق افتاد؟ به مکه آمد؛ در مکه چه حوادثی اتّفاق افتاد؟ از مکه حرکت کرد؛ در هر منزلی از منازل، چه اتّفاق افتاد؟ این یک نوع بیان آرمانگرایی عاشورا است. معمولاً هم این طور بیان شده است. خود این، حامل پیام و بیان های زیادی است و چنانچه قرار باشد بیان شود، بایستی به تفضیل بیان شود. ما نمی خواهیم به تفضیل در مسئله وارد شویم.

یک نوع دیگر، جمع بندی حادثه ی کربلا، جمع بندی همه ی این حوادث و جمع بندی همه ی این گفتارهاست، که از مجموع این ها ما بدانیم و بفهمیم سیّدالشهداء علیه السلام چرا قیام کرد؟

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

Bolu Escort Çanakkale Escort Çankırı Escort/a> Çorlu Escort Edirne Escort Yalova Escort Uşak Escort Amasya Escort Ayvalık Escort Burdur Escort Çankırı Escort Çorum Escort Düzce Escort Edirne Escort Isparta Escort Kırşehir Escort Rize Escort Trabzon Escort Zonguldak Escort Çorum Escort Kırşehir Escort Adapazarı Escort