×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۷ مهر - ۱۳۹۸  
true
true
چند روزی همراه با آفتاب، در مصاف

بعد از حادثه شهادت، البته مقداری مردم مرعوب شدند، ولی آن چنان مرعوبیّتی نبود که بکلّی نظام تشکیلات پیروان اهل بیت علیهم السلام را به هم بریزد؛ دلیلش هم این است که ما می بینیم حتی در همان هنگامی که اسرای کربلا را به کوفه آوردند، حرکاتی مشاهده می شود که این حرکات حاکی از وجود تشکیلات پنهانی شیعه است.

البته وقتی می گوییم تشکیلات پنهانی شیعه، منظورمان یک تشکیلات منسجم کامل به شکلی که امروز در دنیا معمول هست، نیست؛ بلکه منظورمان رابطه های اعتقادی ای است که مردم را به یکدیگر متّصل می کند و وادار به فداکاری می کند و به کارهای پنهانی بر می انگیزد و در مجموع، یک مجموعه را در ذهن انسان ترسیم می کند.

در همان اوقاتی که خاندان پیامبرعلیهم السلام در کوفه بودند، در یکی از شب ها سنگی می افتد توی آن محلّی که این ها آن جا نشسته بودند و زندانی بودند. سنگ را برمیدارند، کاغذی به آن وصل بوده؛ در آن کاغذ نوشته شده بود که کسی را حاکم کوفه فرستاده به شام پیش یزید که درباره وضعیِّت شما و سرنوشت شما از او کسب تکلیف بکند. اگر تا فردا شب مثلاَ یا پس فردا شب صدای تکبیر شنیدید، بدانید ک شما در همین جا کارتان تمام خواهد شد و کشته خواهید شد؛ اگر نه، بدانید که وضعتان بهتر خواهد بود.

ما وقتی که این داستان را می شنویم، خوب درک می کنیم که یک نفر از دوستان این تشکیلات یا از اعضای تشکیلات در داخل دستگاه حاکم ابن زیاد حضور دارد و قضایا را می داند، و به زندان دسترسی دارد و اطّلاع دارد که برای زندانی ها چه ترتیباتی و چه پیش بینی هایی شده  و می تواند که خبر را با صدای تکبیر به گوش این ها برساند. این را ابن اثیر نقل می کند. یعنی با این که این شدّت عمل به وجود آمده بود، در عین حال چنین چیزهایی دیده میشد. یا مثلاَ عبدالله بن عفیف عضدی- که یک مرد نابینایی هم هست- در همان مراحل اولیّه ی ورود اسرا به کوفه، از خودش عکس العمل نشان می دهد که منجر به شهادتش هم می شود. و از این قبیل کارها ابتدائاَ انجام می گیرد. یا فرض بفرمایید که در شام یا در کوفه کسانی پیدا می شوند، می آیند در مقابل اسرا و نسبت به آن ها اظهار علاقه و ارادت می کنند یا گریه می کنند یا یزید را ملامت می کنند که هم در مجلس یزید چنین چیزهایی پیش آمده، هم در مجلس ابن زیاد پیش آمده.

بنابراین، با اینکه ارعاب شدیدی بر اثر این پیش آمده بود، اما آن چنان نبود که بکلّی نظام کار دوستان اهل بیت علیهم السلام را از هم بپاشد و این ها را دچار پراکندگی و ضعف بکند. امّا بعد از گذشت مدّتی، حوادث دیگری پیش آمد که این حوادث، اختناق را بیشتر کرد، که ما می توانیم بفهمیم که آن حدیث “إِرتَدَّ النّاسُ بعدَ الحُسَین” مربوط به دوران آن حوادث یا بعد از آن حوادث است، یا فاصله هایی که وجود داشته. یکی از این حوادث، ماجرای حرّه هست.  

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true

Bolu Escort Çanakkale Escort Çankırı Escort/a> Çorlu Escort Edirne Escort Yalova Escort Uşak Escort Amasya Escort Ayvalık Escort Burdur Escort Çankırı Escort Çorum Escort Düzce Escort Edirne Escort Isparta Escort Kırşehir Escort Rize Escort Trabzon Escort Zonguldak Escort Çorum Escort Kırşehir Escort Adapazarı Escort