دستگیری-سارق-جیب-بر-پس-از-سرقت-آی-پد
به گزارش تهران پرس به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان خراسان رضوی با اشاره به شاخصه‌های «عمر بابرکت» گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی در زمره اشخاصی بود که عمر بابرکت داشت و مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید والامقام به حماسی‌ترین شکل ممکن با حضور اقشار و طیف‌های گوناگون مردم برگزار شد و همین امر از نشانه‌های پربرکت بودن زندگی و عمر آن شهید بزرگوار است.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به پرحجم بودن فعالیت قضات و کارکنان دستگاه قضایی بر ضرورت افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در این دستگاه، قضازدایی، تقلیل جرم‌انگاری و احاله برخی امور به مراجع شبه‌قضایی در راستای افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات قوه قضائیه تاکید کرد.

رئیس دستگاه قضا در زمینه افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در دستگاه قضایی به ذکر خاطره‌ای از دوران تصدی‌اش در سمت دادستانی کل اشاره کرد و گفت: در زمان مسئولیت در دادستانی کل کشور، با اتخاذ تدبیر و تمهیداتی که پیرامون رسیدگی به پرونده‌های جرائم مواد مخدر اندیشیدیم، تعیین تکلیف این پرونده‌ها با همان کادر اداری و قضایی محدودی که در آن مقطع در بخش مربوطه وجود داشت، تسریع و محقق شد.

رئیس عدلیه با اشاره به کمبودها و محدودیت‌هایی که دستگاه قضایی در حوزه‌های اعتباری و عمرانی با آنها مواجه است، بیان داشت: باید شرایطی ایجاد کنیم که ضمن حفظ استقلال دستگاه قضایی بتوانیم از امکانات دستگاه‌های دولتی و عمومی بهره‌ بگیریم تا از این طریق خدمات‌رسانی قضایی و پیشبرد امور قضایی مردم توسعه و تسهیل بیشتری پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بر ضرورت آسیب‌شناسی و تجزیه و تحلیل احکام قضایی نقض شده تأکید کرد و گفت: رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی نسبت به پرونده‌هایی که در قبال آنها ماده ۴۷۷ تجویز شده است، حساسیت نشان دهد و قضاتی را که پرونده‌های رسیدگی شده توسط آنها با اعمال ماده ۴۷۷ مواجه شده است مورد سوال قرار دهد تا از این طریق آسیب‌شناسی مقوله صدور احکام خلاف بیّن شرع نیز محقق شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به مقوله مهم اعطای عفو و آزادی مشروط به محکومان اشاره کرد و در این رابطه همه قضات و مسئولان قضایی را به اعمال نهایت دقت در این امر خطیر توصیه کرد و گفت: تاکید مشخص ما این است که قضات در قبال مجرمینی که ضرورتی بر صدور احکام سنگین برای آنها نیست، از این کار به جد پرهیز کنند تا در مراحل بعدی نیازی به اعطای عفو و آزادی مشروط به آنها وجود نداشته باشد.

رئیس قوه قضائیه، اعطای عفو و آزادی مشروط به برخی از مجرمین که سوابق متعدد ارتکاب جرم دارند را موجب متجرّی شدن آنها دانست و گفت: من نمی‌خواهم بگویم که قضات از صدور احکام سنگین در قبال مجرمان خطرناک و سابقه‌دار پرهیز کنند و یا از اعطای عفو و آزادی مشروط به محکومان خودداری ورزند؛ بلکه تاکیدم بر آن است که قضات نهایت دقت و لحاظ موازین قانونی را در قبال موضوعات مهمی نظیر صدور احکام حبس و اعطای عفو و آزادی مشروط داشته باشند.

رئیس عدلیه همچنین با طرح مجدد موضوع «اعمال مجازات جایگزین حبس با ماهیت و محوریت ارائه خدمات عام‌المنفعه از سوی محکومان» گفت: می‌توان بجای اعطای عفو به برخی از محکومان که از شرایط کاملی برای بهره‌گیری از این مزیت برخوردار نیستند، تمهیداتی اندیشید که این محکومان مابقی محکومیت خود را در بیرون از زندان به ارائه خدمات اجتماعی و عام‌المنفعه بپردازند.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به پیشتازی دادگاه‌های تجدیدنظر، خانواده و حقوقی دادگستری استان خراسان رضوی در میزان مختومه کردن پرونده‌ها گفت: در دادگستری استان خراسان رضوی نسبت به مقوله‌هایی نظیر تکمیل تحقیقات ناظر بر دادرسی‌ها، هدایت و حمایت از ضابطین، مواجهه قانونی با محکومان و مجرمان و استفاده از ظرفیت‌های شوراهای حل اختلاف، حائز توفیقات بسیاری شده‌ایم.

در این نشست «شاهرخیان» معاون مالی، پشتیبانی و امور عمرانی قوه قضائیه، به تشریح و تبیین برخی اقدامات صورت گرفته برای ترمیم وضعیت پرداختی‌ها به کارکنان دستگاه قضا پرداخت.

همچنین در این دیدار نمایندگان قضات و کارکنان اداری و سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام
کد خبر: ۱۶۷۸۵
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha