مدیران جدید شهری تاکید دارند که برنامه‌هایی برای جمع‌آوری زباله در تهران دارند و هم چنین اقداماتی در خصوص تفکیک زباله از مبدا انجام می دهند تا بتوانند سر و سامانی به وضعیت جمع آوری زباله در تهران بدهند.
۱۴۰۰۰۳۲۴۰۰۰۸۹۷_Test_PhotoN
به گزارش تهران پرس، برخی از اعضای شورای شهر تهران به نحوه جمع‌آوری زباله انتقاداتی دارند و همچنین از حضور زباله گردان در شهر ابراز نارضایتی کرده اند.


مدیران جدید شهری تاکید دارند که برنامه‌هایی برای جمع‌آوری زباله در تهران دارند و هم چنین اقداماتی در خصوص تفکیک زباله از مبدا انجام می دهند تا بتوانند سر و سامانی به وضعیت جمع آوری زباله در تهران بدهند.


محمد مهدی عزیزی سرپرست سازمان پسماند شهرداری تهران گفت : به دنبال افزایش زیرساخت‌ها در  زمینه جمع آوری زباله هستیم و تا یکی دو ماه آینده از سامانه های اپلیکیشنی در این زمینه رونمایی می کنیم.


وی به موضوع زباله گردها اشاره کرد و گفت: تا زمانی که زباله ها قابل بازیافت باشند زباله گرد هم وجود دارد باید حتماً تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد و همچنین ما به دنبال این هستیم که کار تفکیک به درستی صورت گیرد تا دیگر زباله گردی هم نباشد.


عزیزی گفت: به دنبال ایجاد مارکت های پسماند هستیم و تا پایان سال در مناطق شهرداری تهران این مارکت ها ایجاد می‌شود که زباله ها را تحویل می گیرند. البته شهروندان می‌توانند طی تماس با سامانه ۱۳۷ هم  اطلاع رسانی کرده و ماشین های ملودی به در منزل رفته و زباله ها را تحویل می‌گیرندمدتی بود که حضور ماشین های ملودی کم رنگ شده بود اما حال حضورشان پر رنگ تر است.


عزیزی تصریح کرد:  تا  پایان سال تغییرات جدی در زمینه جمع آوری زباله خواهیم داشت و به دنبال این هستیم که میزان دفن زباله هم کمتر شود در حال حاضر نیمی از زباله ها دفن می شود اما به دنبال این هستیم که مقدار آن کمتر شود.


وی در پاسخ به این پرسش که قرار است زباله‌سوز خریداری شود؟ گفت: در حال بررسی موضوع هستیم تا ببینیم کدام الگو در خصوص زباله پاسخگوست.البته ما بر اساس طرح جامع پسماند اقدام می کنیم.


جمع‌آوری غیرمتعارف زباله و زباله گردی چهره شهر را زشت و نازیبا کرده است و برخی از شهروندان هم از این موضوع گله دارند.



 


احمد صادقی عضو شورای شهر تهران بر لزوم تغییر در شیوه جمع‌آوری زباله برای مبارزه با زباله‌گردی و قطع دسترسی مافیا تاکید کرد و گفت: متاسفانه موضوع زباله‌گردی و جمع‌آوری زباله به صورت غیرمتعارف و خارج از عرف اخیرا زیاد نشده بلکه از گذشته زیاد بوده و یکی از مواردی است که چهره شهر را زشت و نازیبا می کند.


وی افزود: سود و نفع این کار هم به جیب محرومین نمی‌رود، بلکه این سود به یکسری مافیای جمع‌آوری زباله می‌رسد و از سوی دیگر این افراد شهر را هم از کسب درآمدهای این حوزه محروم می‌کنند.



 


  باید شیوه جمع‌آوری زباله را تغییر دهیم


صادقی گفت: درباره برخورد با این تخلف باید توجه کنیم که مجموعه شهرداری تهران ضابط قضایی نیست و در این جایگاه هم نیست که بتواند به عنوان ضابط قضایی به موضوع ورودی داشته باشد از سوی دیگر گستره این کار هم انقدر گسترده است که شاید تشکیلات عظیمی نیاز باشد که مشکل و معضل این بخش را حل کند.




وی تاکید کرد که  باید شیوه جمع‌آوری زباله را تغییر دهیم تا از طریق تحقق این مهم، دسترسی مافیا به زباله ها قطع و به دنبال آن هم زباله گردی کم شود، لذا نیازمند انجام کاری مبنایی هستیم و روی بحث پسماند و مدیریت آن کار ویژه و خاصی در حال انجام است .



 


سالهاست که زباله های تهرانی ها بعد از جمع آوری به سمت آراد کوه در جنوب تهران می رود. شهروندان این محدوده ناراحت هستند که چرا باید زباله های پایتخت نشینان به جنوب تهران برود البته قرار است ایستگاه های میانی برای زباله ایجاد شود و همچنین میزان دفن زباله هم کمتر شود.


مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  در این باره می گوید: موضوع تفکیک از مبدا زباله‌ها بسیار حائز اهمیت است که اگر شهروندان این مساله را به خوبی انجام دهند میزان زباله و بسیاری از هزینه‌های شهر کاهش پیدا می‌کند.


وی ادامه داد:  مجموعه ایستگاه‌های میانی (MRF) راه اندازی می شود که به صورت مکانیزه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که از بعد محیط زیستی، هزینه‌ای و نظافت شهری کیفیت کار را ارتقا می‌دهد.



 


این عضو شورای شهر تهران گفت: در بحث ایستگاه‌های میانی موضوع تفکیک از مبدا بسیار حائز اهمیت است که اگر شهروندان این مساله را به خوبی انجام دهند میزان زباله کاهش پیدا می‌کند. در واقع اگر شهروندان نسبت به انتقال زباله‌ها در ساعت‌های مقرر اقدام کنند بسیاری از هزینه‌های شهر کاهش پیدا می‌کند. مشارکت شهروندان در این حوزه باید در برنامه جامع دیده شود و شهروندان نسبت به این موضوع همکاری موثری را با خادمان خود در شهرداری داشته باشند.


به اعتقاد پیرهادی، خیلی از مشکلات درآرادکوه و دفن زباله ناشی از عدم تفکیک زباله‌ها است، اگرچه حجم پسماند‌ها نسبت به سالیان قبل کاهش پیدا کرده، اما یکی از برنامه‌ها و موضوعات کلیدی کاهش پسماند و تفکیک زباله است.

وی بیان کرد: توسعه لازم باید در حوزه هوشمندسازی انجام شود، البته مقدمات خوبی در این زمینه فراهم شده است.



 


رسیدگی به وضعیت زباله‌ها و بازیافت آن‌ها یکی از مسائل مهم شهری محسوب می‌شود


 یکی از دغدغه‌های بسیار مهم در حوزه مسائل زیست محیطی شهر تهران شرایط پسماند است.مهدی بابایی نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران  در این باره می گوید: باید دفن زباله‌ها به صفر برسد و مدیریت پسماند که در حال حاضر هزینه بر است به فرآیندی با درآمد پایدار تبدیل شود.

وی ادامه داد:  یکی از دغدغه‌های بسیار مهم در حوزه مسائل زیست محیطی شهر تهران شرایط پسماند است. رسیدگی به وضعیت زباله‌ها و بازیافت آن‌ها یکی از مسائل مهم شهری محسوب می‌شود.


وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که زباله‌هایی که دفن می‌شوند از طریق استفاده از زباله سوز‌ها به انرژی تبدیل شود.



 


بابایی در خصوص تفکیک زباله از مبدا گفت:  تفکیک از مبدا توسط شهروندان می‌تواند مدیریت پسماند را نقطه ایده آل صفر شدن دفن زباله و رسیدن بازیافت به جایگاه مطلوب برساند. اهتمام کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تفکیک از مبدا است که با اولویت راهبری خواهد شد.

وی تاکید کرد که در شهرداری تهران برنامه‌های محدودی در راستای استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی ساختمان‌های شهرداری وجود داشته است. اما این طرح‌ها نیاز به حمایت دولتی دارد و جزو اولویت‌های وزارت نیرو است. شورای شهر تهران نیز از شهرداری در راستای استفاده از انرژی خورشیدی حمایت می‌کند. ولی مهم‌ترین روش تولید انرژی در خدمات شهری، استفاده از زباله سوز‌ها با آخرین استاندارد‌های جهانی است تا دفن زباله‌ها به صفر و از سوی دیگر میزان تولید برق و انرژی به حداکثر برسد.


بر اساس این گزارش، اشکالاتی در خصوص جمع آوری زباله در تهران وجود دارد،قرار است تغییراتی در نحوه جمع آوری زباله تا پایان سال ایجاد شود .مافیای زباله گردی یکی از مشکلات قدیمی شهر تهران هستند که مدیران شهری تاکید دارند با تغییر روش زباله گردی هم در تهران کم خواهد شد.



 

منبع: فارس


انتهای پیام/


کد خبر: ۱۶۲۹۷
۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha