۱۶۹۳۶۷۳۹۰
به گزارش تهران پرس، پارک‌های بانوان در شهرهای بزرگ با جمعیت چند میلیونی همچون تهران برای رفاه حال خانم ها در نظر گرفته می شود و با این هدف احداث و بهره‌برداری می شود.



اما صرف نظر از نیاز به احداث و اختصاص چنین پارک های خاص برای جمعیت بانوان که ۵۰ درصد از جمعیت پایتخت را شکل می دهند، این سوال در اذهان شکل می گیرد که تعداد پارک های کنونی بانوان در این کلانشهر که کمتر از انگشتان دست است آیا پاسخگوی جمعیت زنان است؟ پارک هایی که مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران آن را ۹ بوستان و رییس سازمان بوستان های شهر، آن را هفت پارک اعلام کرده است.



 



۲ روایت از تعداد پارکهای اختصاصی بانوان در تهران

مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران روز شنبه گذشته - ۱۸ دی ماه - در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هم اکنون ۹ بوستان ویژه بانوان در سطح پایتخت وجود دارد و تلاش می کنیم این بوستان ها را در تهران افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه بوستان های شهر از ظرفیت مناسبی برای ترویج نظام خانواده برخوردارند و در این مدیریت شهری از ظرفیت این اماکن تجمعی استفاده خواهد شد، افزود: تلاش داریم پنج تا هفت بوستان دیگر ویژه بانوان در شهر تهران ایجاد کنیم.



 



علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، تعداد ۹ بوستان اختصاصی بانوان در تهران را رد کرد.

وی با تاکید براینکه تعداد پارک های بانوان در پایتخت به عدد هفت می رسد، گفت که این تعداد در منطقه سه (بهشت مادران)، منطقه ۱۵ (پردیس بانوان)، منطقه ۱۹ (شهر بانوان)، منطقه ۱۸ (بوستان نرگس)، منطقه چهار (بوستان لویزان)، منطقه ۲۲ (بوستان ریحانه) و منطقه ۲۰ (بوستان بانوان شهرری) واقع است.

مختاری با اشاره به پارک های اختصاصی بانوان که در تهران بهره برداری شده است، اظهار داشت: پنج بوستان دیگر در مناطق یک، ۲، پنج، ۱۳ و منطقه ۲۱ تهران نیز برای بانوان در نظر گرفته شده است و در دست طراحی قرار دارد.

احداث پارک های بانوان در تهران از سال ۱۳۸۷ بر اساس قانون شورای شهر اسلامی تهران استارت زده شد و با امکاناتی نظیر فضای سبز، پیست دوچرخه سواری، استخر شنا و سونا، سالن‌های ورزشی چند منظوره، کتابخانه و سالن اجتماعات و حتی در برخی موارد مراکز مشاوره در اختیار زنان پایتخت قرار گرفته است.

این بوستان ها که در برخی از آن ها حتی فضای کسب و کار نیز پیش بینی شده است و مردان اجازه ورود ندارند، مختص بانوان ایجاد شده است تا زنان شهر در کنار فعالیت های ورزشی و تفریحی بتوانند یک اجتماع کاملا زنانه را در پارک ها تجربه کنند.



 



مطالبات شهروندان تهران از شهرداری

فائزه قنبری شهروند تهرانی که به اتفاق همسایه، مادر و خاله خود در پارک لویزان حضور دارند  می گوید: شاید شرایط برای خانواده در اکثر پارک ها مناسب باشد اما فضای اختصاصی پارک بانوان را نمی توان با سایر پارک ها مقایسه کرد.

وی می افزاید: اگر قرار باشد با همسر و سایر افراد خانواده به پارک بیائیم، عملا هر ماه یک مرتبه هم شرایط فراهم نمی شود؛ اما پارک بانوان این شرایط و موقعیت را ایجاد کرده است که با زنان مجتمع مسکونی و یا اقوام هر زمانی که اراده کردیم به پارک بیائیم و با آرامش و امنیت خاطر ورزش و تفریح کنیم و ساعاتی را از فضای آپارتمان و شهرنشینی دور باشیم.

این شهروند تهرانی ضمن تقدیر از شهرداری تهران برای احداث پارک بانوان، اما در عین حال در خصوص تعداد کم پارک بانوان گلایه کرده و ادامه می دهد: باید نسبت به جمعیت بانوان که نیمی از جامعه هر شهری مثل تهران را تشکیل می دهند تعداد اینگونه پارک ها افزایش یابد تا زنان بتوانند در هر شرایطی از فضای پارک اختصاصی بانوان بهره مند شوند.

پارک ولایت نیز از جمله پارک های بانوان تهران است که در جنوب پایتخت واقع شده و خواهران بهمنی و ابراهیمی بساط ناهار و گردش و تفریح خود را در آن گسترانیده اند.



 



زهرا خواهر بزرگتر خانواده می گوید: فاصله منزل ما تا پارک کوتاه هست و با پای پیاده هر هفته و یا هر ۲ هفته یکبار برای صرف ناهار، ورزش، دوچرخه سواری و استفاده از امکانات پارک در این مجموعه ساعاتی را سپری می کنیم.

او  که به شغل خیاطی اشتغال دارد با تاکید بر اینکه در شرایط شهرنشینی بخصوص در تهران با این جمعیت و دغدغه های فراوان حق داریم که برای رهایی از خستگی روحی و جسمی یک فضای اختصاصی تفریحی و ورزشی داشته باشیم، می افزاید: در محدوده محل زندگی ما پارک دیگری نیز وجود دارد اما بخاطر محدودیت‌های اجتماعی پارک بانوان را برای ورزش و تفریح انتخاب کرده ایم.

به گفته این شهروند تهرانی، پارک بانوان در مقایسه با جمعیت زنان پایتخت قابل مقایسه نیست و خواسته زنان از شهرداری و مطالبه به حق آنها این است که دست کم در هر محله یک پارک ویژه بانوان اختصاص یابد.



 



کارشناسان و مدیران حوزه بانوان و خانواده معتقدند که وجود پارک‌های ویژه بانوان در هر شهری بویژه پایتخت با جمعیتی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر می تواند علاوه بر کمک به نشاط اجتماعی و سلامت روان، بر سلامت جسمی بانوان هم تاثیر بگذارد.

به گفته این کارشناسان، پارک اختصاصی بانوان شاید در چند دهه گذشته از ضروریات زندگی شهرنشینی محسوب نمی شد اما امروزه این پارک ها از ضروریات و زیرساخت‌های مهم شهری است؛ چرا که می‌تواند علاوه بر کارکردهای متعدد تفریحی، ورزشی و اجتماعی، بر سلامت روح و روان قشر هدف تاثیر داشته باشد.

این کارشناسان همچنین براین باورند که وجود فضایی خاص همچون پارک بانوان می تواند بر افزایش تعاملات اجتماعی بانوان نیز تاثیر مثبت بگذارد؛ تاثیری که بر کانون گرم خانواده نیز اثر گذار خواهد بود.


پارک بانوان بهشت مادران

بوستان بهشت مادران با مساحت ۲۰ هکتار و امکاناتی نظیر پیست دوچرخه سواری، سالن والیبال و بسکتبال، سالن تیر و کمان، وسایل بازی کودکان، کافی شاپ، خانه فرهنگ حوراء، آلاچیق و فضای سبز در سال ۸۷ به بهره برداری رسید.

پارک بانوان بهشت مادران، محیطی کاملا پوشیده شده‌ است و در نتیچه بانوان می‌توانند با خیالی آسوده در قسمت های مختلف این پارک به تفریح بپردازند.

این پارک علاوه بر درختان سرسبز و طبیعت خاص، شامل آب نما، آلاچیق، جاده سلامتی، استخر، رختکن، نمازخانه است.

وجود خانه فرهنگ، مجموعه ورزشی، کتابخانه  و کلینیک گل و گیاه در این پارک باعث شده این پارک تنها یک مکان تفریحی نباشد و بانوان پایتخت علاوه بر تفریح از امکانات آموزشی آن نیز بهره‌مند شوند.


پارک بانوان نرگس

پارک بانوان نرگس تهران نیز با  امکانات و تفریحات گروهی نظیر زمین والیبال، بدمینتون، بسکتبال، زمین چمن فوتبال، زمین تنیس، پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری در وسعتی ۲۰ هکتار در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید.

در این پارک علاوه بر سالن‌های استخر که شامل امکاناتی اعم از سونا، جکوزی، حمام آفتاب، استخر ویژه کودکان، بوفه و رختکن هستند، امکاناتی نظیر کتابخانه، سالن پرورش گل و گیاه و بازارچه نیز فراهم شده است.

اطراف این بوستان که در جنوب این کلان‌شهر، احداث شده است به جهت آسودگی خیال بانوان با استفاده از حصارهای بلند سفیدرنگ و همچنین درختان بلندقامت، پوشیده شده‌ است.

نکته قابل توجه ای که در بوستان های ویژه بانوان به آن پرداخته شده است، مسئله آموزش است و در این ارتباط در بوستان بانوان نرگش، زمین‌های زراعی در اندازه‌های کوچکی وجود دارد که در آن افرادی متخصص و به آموزش امور مربوط به باغبانی پرداخته‌اند و بانوان علاقه‌مند می‌توانند آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند.


پارک بانوان تهران بوستان ولایت (شهربانو)

یکی دیگر از پارک‌های بانوان تهران، پارک بانوان بوستان ولایت است که در وسعت ۶ هکتار از سال  ۱۳۹۱ امکانات زیادی را  برای بانوان پایتخت فراهم آورده است.

از جمله امکانات و تفریحات در این پارک بانوان تهران می‌توان به اتومبیل‌رانی و موتورسواری، صخره‌نوردی، دوچرخه‌سواری و اسکیت بازی اشاره کرد.

یکی از تفریحات در این پارک بانوان در تهران، برخورداری از بازی بانجی جامپینگ است تا بانوان نیز بتوانند به همراه فرزندان خود هیجان این بازی را تجربه کنند.

پارک بانوان تهران بوستان ولایت همچنین برای بانوانی که به بازی‌ها و ورزش‌های تیمی علاقه‌مند هستند نیز امکاناتی از جمله زمین چمن برای فوتبال، زمین بسکتبال، زمین تنیس و استخر روباز، فراهم آورده‌ است.


پارک بانوان پردیس تهران (پارک بانوان تهران افسریه)

پارک پردیس نیز یکی دیگر از چندین پارک بانوان تهران است که به دلیل قرارگیری در میدان افسریه با نام پارک بانوان افسریه تهران نیز شناخته می‌شود.

این پارک بانوان در تهران به دلیل برخورداری از تفریحات و امکانات بسیار، طرفداران زیادی در میان بانوان دارد و این قشر می‌توانند با مراجعه به این پارک با لباس‌های راحتی در فضای آزاد و سرسبز به تفریح بپردازند.

در این پارک، همچنین فضایی برای بازی کودکان نیز در نظر گرفته شده‌ است و بنابراین در همه فصول سال می‌توانید به همراه کوکان خود به این پارک مراجعه کرده و از محیط سرسبزش بهره مند شوید.

نکته ویژه در خصوص پارک بانوان پردیس تهران، دسترسی راحت از طریق ایستگاه مترو و اتوبوسی است که در نزدیکی این پارک قرار دارد.

بدین منظور از هر کجا که سوار مترو شدید در ایستگاه میدان بسیج، پیاده شوید، همچنین می‌توانید با اتوبوس نیز به این پارک، مراجعه کنید.


پارک بانوان ریحانه تهران

پارک ریحانه یکی دیگر از پرطرفدارترین پارک‌های بانوان در کلان‌شهر تهران است و از امکانات شاخص این بوستان، ایجاد فضای اختصاصی زنان به مساحت ۱۸ هکتار، جهت رفع نیازهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی بانوان و کودکان و غنی سازی اوقات فراغت آنان در یک محیط امن و سالم است.

این مجموعه، مجهز به استیج ورزش صبحگاهی و اسکیت، سالن چند منظوره ورزشی، آمفی تئاتر روباز، نمازخانه، ست های ورزشی بانوان، ست های بازی کودکان، خانه عکس، سکوهای نشیمن خانوادگی، سالن پینگ پنگ و فوتبال دستی، زمین بازی محصور، ایستگاه تندرستی، سالن بدنسازی، سالن بیلیارد، پیست دوچرخه سواری، آلاچیق های سرپوشیده مجهز به باربکیو و میزو صندلی، آبنما، نمازخانه صحرایی، میز شطرنج و زمین چمن است که بانوان جوان می توانند با لباس‌های راحت و مناسب، ساعاتی را به خود اختصاص دهند.


پارک بانوان تهران لویزان (پارک بانوان شرق تهران)

پارک لویزان، در شمال شرق پایتخت قرار دارد و مانند دیگر پارک‌های بانوان تهران از امکانات زیادی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به پیست دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت و سالن‌های ورزشی چندمنظوره اشاره کرد.

خانه کودک و جاده سلامتی نیز از دیگر امکانات این پارک است که می‌توان به عنوان ظرفیت ویژه  این پارک نام برد؛ چرا که پیاده روی در طبیعت این بوستان جنگلی در آب و هوای شمال شرق تهران و البته با پوششی راحت برای بانوان می تواند تجربه ای دلچسب باشد.


پارک بانوان شهرری

احداث بوستان بانوان از معدود پارک‌هایی است که در پهنه جنوبی پایتخت برای بانوان در محیطی مناسب احداث و بهره برداری شده است.

این پارک با هدف ارتقای سلامت و ورزش بانوان، مسیر دوچرخه سواری، پیاده روی، وسایل ورزشی مختص بانوان را پیش بینی کرده و با امکانات فراوان تجهیز شده است.

این بوستان با مساحت پنج هکتار در محله بهشتی شهرری در سال ۹۸ احداث شده است.



 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۶۲۵۷
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha