۱۶۹۳۳۷۶۳۹
به گزارش تهران پرس، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی و معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی صبح امروز در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران برگزار شد.

 

قاضی سلمان پورمریدی، رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران اظهار کرد: این دادگاه با دادخواست ٢هزار و ۵٧۵ نفر از افرادی از سراسر کشور و از اقشار مختلف از جمله خانواده‌های شهدا و شهدای مدافع حرم به طرفیت ۴٢ شخص حقوقی و حقیقی ایالات متحده آمریکا از جمله ترامپ، پمپئو و برایان هوک و خزانه‌داری آمریکا ناشی از شهادت شهیدان سلیمانی، زمانی‌نیا، طارمی، مظفری و پورجعفری تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون دادخواست ها در ٨٠ موضوع تجمیع شده است که این افراد از بابت خسارات ناشی از جرم و خسارات مادی و معنوی طرح دعوا کردند، تصریح کرد: مردم به صورت خودجوش دادخواست‌هایی به شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ارسال می‌کنند که این اتفاق برای اولین بار در حال وقوع است.

 

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران گفت: این پرونده از دو جنبه‌ حقوقی و کیفری حائز اهمیت است و این دادگاه طبق قانون صلاحیت جهانی برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی دارد. جنبه کیفری پرونده نیز در دادسرای بین‌المللی تهران درحال رسیدگی است و خارج از صلاحیت دادگاه امروز است.

 

وی افزود: بحث حقوقی پرونده نیز از دو منظر قابلیت پیگیری دارد، یک بخش از منظر خانواده شهید سلیمانی و کسانی است که همراه ایشان بودند که البته تا به حال دادخواستی مطرح نکردند و بخش دوم افرادی است که از این موضوع خسارات مادی و معنوی متحمل شدند.

 

قاضی پورمریدی با طرح این سوال که آیا افراد عادی هم می‌توانند به عنوان ذینفع طرح دعوا و مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از ترور سردار شهید سلیمانی داشته باشند، افزود: این موضوع در قوانین ما سابقا مسکوت بود اما قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی به جهت رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی مصوب سال ١٣٩٠ و آیین نامه آن که در سال ١٣٩٢ تصویب شد به این موضوع پرداخته است.

 

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران ادامه داد: طبق ماده یک و بند پنج آیین‌نامه یادشده، شعبه ۵۵ ویژه رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی در نظر گرفته شده و تنها شعبه‌ای است که صلاحیت جهانی دارد و از سوی دیگر صلاحیت کشوری برای رسیدگی به دادخواست های مطروحه در این زمینه را دارد.

 

قاضی پورمریدی بیان کرد: در ماده ۶ و بند یک قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی به جهت رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی، تفکیک شده است؛ چنانچه فردی بحث خسارات حقوقی را داشته باشد باید جزو بازماندگان حادثه یا وارثان سببی و نسبی افراد باشد یا جزو آسیب دیدگان حادثه باشد.

 

وی ادامه داد: این قانون مترقی و بسیار خوب است و در همه دنیا هم سابقه دارد مثلاً در سال ١٩۵۶ در فرانسه قانونی در این خصوص مصوب و دادگاههای آن کشور نیز براساس آن رای صادر کرده‌اند همچنین در ایالات متحده آمریکا نیز طبق قوانین این کشور دعاوی متعددی برای اشخاص ذی سمت پذیرفته و رسیدگی شده است.

 

قاضی پورمریدی افزود: این دادگاه در راستای اقدام متقابل برگزار شده است؛ دست ما پر است و مستندات فراوان و خسارت دیدگان بسیاری از اقدامات تروریستی آمریکا داریم اما متاسفانه اقداماتی که دادگاههای ما باید انجام می دادند، اقدامات زیادی نبوده و شاید علت این است که ما نگاه ارزشی به خساراتمان داشتیم و به آخرت موکول می‌کنیم اما آنها که دستشان خالی است علیه ما اقدامات متعددی انجام داده‌اند.

 

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران  عنوان کرد: به فال نیک می گیریم، طرح دعاوی متعددی که اکنون در این شعبه علیه آمریکا و نقشی که در خسارات مادی و مادی به ملت ایران داشتند.

 

وی گفت: براساس دادخواست هایی که تاکنون مطرح شده و حجم زیاد خواهان این پرونده که وکلای متعددی دارند، رسیدگی را آغاز می‌کنیم.

 

انتهای پیام/

 

 
کد خبر: ۱۵۸۱۳
۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha