۳۰۶۲۰۵۰
 

اسماعیل امینی، شاعر، مدرس دانشگاه و محقق ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر تهران پرس با بیان اینکه سردار سلیمانی در پیشبرد اهداف انقلاب بسیار اثرگذار بود، عنوان کرد: دو سال پیش از شهادت حاج قاسم غزلی برایشان سرودم و در آن غزل برمبنای شناختی که از او داشتم وصف‌هایی آوردم که زمانه ثابت کرد آن وصف‌ها تخیل شاعرانه نبوده بلکه حقیقت داشته است.

 

امینی اظهار داشت: ما به شخصیت‌هایی مثل شهید سلیمانی به شدت نیاز داریم چون الگوهایی هستند برای کار کردن بر اساس اخلاص و احساس وظیفه نه کارکردن برای تبلیغ و نمایش دادن.

 

وی با تاکید بر مردِ میدان بودن سردار سلیمانی بیان کرد: حاج قاسم مستقیما در صحنه بود و سنگین‌ترین، خطرناک‌ترین و پرحادثه‌ترین مسئولیت‌ها را شخصا برعهده می‌گرفت. این گونه نبود که در کناری بنشیند و دفتری باشد و به دیگران دستور دهد.اگر هم فرماندهی می‌کرد در صحنه فرماندهی می‌کرد.

 

این شاعر و مدرس دانشگاه با بیان اینکه هیچ کس، هیچ نکته منفی از سردار شهید سلیمانی به یاد ندارد، مطرح کرد: نه در کارنامه کار نظامی حاج قاسم خطایی دیده می‌شود و نه به لحاظ اخلاقی و گرایش به دنیا. این سردار دلها بازمانده سرداران شهید دفاع مقدس است که تقدیر این بود؛ این گونه بماند و فراز و فرودهای دیگری را ببیند و در نهایت با شهادتشان نیز آبروی این فرهنگ و انقلاب باشد و از طرف دیگر نیز توطئه‌های دشمن را خنثی و دست خباثت‌آلود آن را رو کند.

 

امینی افزود: اعتراف رئیس جمهور یک کشور نیز مبنی بر دستور ترور سردار سلیمانی، اعتراف به تروریسم دولتی بود، ضمن آنکه رسوایی بزرگی را برای امریکا به وجود آورد.

 

وی در ادامه با اشاره به تشییع باشکوه پیکر شهید سلیمانی اظهار داشت: در ماجرای تشییع پیکر سردار مشاهده کردیم تمام خط کشی‌ها، اختلافات و دلخوری‌ها از بین رفت یعنی همه مردم از هر طیف، مذهب، قومیت و دیدگاهی به احترام سردار دلها به خیابان‌ها آمدند که این نشان می‌دهد راه درست هماهنگی، همدلی و وحدت کجاست.

 

امینی با بیان اینکه اگر کار با اخلاص و برای خدا باشد، خدا هم از آن پشتیبانی می‌کند و به آن کار آبرو می‌دهد و هیچ کس نیز اختلاف ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: این میزان حضور و مشارکت مردم حیرت انگیز بود، مخصوصا در شرایطی که بسیاری فکر می‌کردند مردم ناامید هستند و مشغول روزمرگی و.. شده‌اند و دیگر دنبال اهداف و آرمان‌ها نیستند، اما اینطور نشد. مردم بدون اینکه کسی تبلیغ کند و یا دعوتی صورت بگیرد، حضور باشکوه در مراسم تشییع داشتند. این همان معنای شهید است که گواه راه درست است و پرچمی است برای اینکه نشان دهد راه درست چیست.

 

این مدرس و محقق ادبی با اشاره به اختلاف نظرهایی درباره معنای عرفان مبنی براینکه آیا عرفان مربوط به تزکیه نفس و خلوت شخصی است و عارف هیچ مسئولیت اجتماعی ندارد، گفت: در جریان سال‌های انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن شاهد بوده و هستیم زندگی و رفتار برخی از بزرگانمان، از جمله سردار سلیمانی تبلور عرفان حقیقی به عنوان یک الگوی درست است از این حیث که ضمن مشغول بودن به تزکیه نفس و سیر و سلوک، در اجتماع بوده‌اند و از اجتماع گوشه نگرفته‌اند و به مسئولیت اجتماعی‌شان نیز به عالی‌ترین صورت عمل کرده‌اند.

 

امینی در ادامه از توجه صرف به کارهای تبلیغاتی در خصوص بزرگداشت و معرفی شخصیت شهید سلیمانی انتقاد کرد و اظهار داشت: بسنده کردن به کارهای تبلیغاتی تکراری چون ساخت تندیس، یا تغییر نام خیابان به اسم سردار، نصب بنر و چاپ کتاب‌های شعر در سطح ضعیف و نازل و.. چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و قدری بی سلیقگی است و بازتاب خوبی نخواهد داشت.

 

وی در پایان تاکید کرد: باید درباره معرفی شخصیت شهید سلیمانی تدریس و کار علمی و تحقیقاتی عمیق صورت بگیرد، به این دلیل که به شخصیتی چون حاج قاسم برای درس گرفتن و الگو قرار دادن به شدت نیاز داریم و باید نسل جوان را با ویژگی‌های شخصیتی این سردار شهید و شیوه ایفای مسئولیت و مشارکت او در مسئولیت اجتماعی و دفاع کردن از آرمان های انقلاب و.. آشنا کنیم.

 

 

انتهای پیام/الف‎
کد خبر: ۱۵۶۶۳
۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha