عمده آلاینده‌ها از اگزوز خارج نمی‌شود
۵۷۷۹۰۹۵۳
به گزارش تهران پرس، یوسف حجت استاد دانشگاه و سرپرست اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران  درباره راهکار حل معضل آلودگی هوای تهران با اشاره به اینکه آلاینده اصلی هوای تهران  پی ام ۲.۵ است و این آلاینده بیش از اینکه از اگزوز خودروها خارج شود، نتیجه تحرک در سطح شهر است، ابراز داشت: ۵۰ درصد آلودگی هوا، سایشی و ۵۰ درصد دیگر احتراقی است. بنابراین ۸۳ درصد آلودگی خودروها در  جاده و تنها ۱۷ درصد آلودگی از طریق اگزوز تولید می‌شود.

 







عمده آلاینده‌ها از اگزوز خارج نمی‌شود


حجت الزام بر انجام معاینه فنی خودروها و نصب کاتالیست دغدغه امروز تهران ندانست  و افزود: عمده آلاینده‌ها از اگزوز خارج نمی‌شود. و  برقی کردن خودرو و موتورسیکلت‌ها هم به منظور کاهش آلودگی هوای تهران، راهکار فانتزی محسوب می‌شود.


این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از آلاینده‌کننده‌ترین وسایل حمل و نقلی در تهران به حساب می‌آیند، توضیح داد:  دیزل ماهیتا تولید آلایندگی می‌کند اما می‌توان مشوق‌‌هایی قرار دهیم که کامیون‌های به‌روزتری وارد تهران شوند تا آلاینده کمتری وارد هوای این شهر شود.








 







کامیون‌های فرسوده برای ورود به تهران باید عوارض بدهند


وی با تاکید بر اینکه برای ورود خودروهای دیزلی به محیط شهر باید غربالگری اتفاق بیفتاد و ناوگان متناسب با سن وارد تهران شوند، گفت: باید از کامیون‌هایی که وارد تهران می‌شود، براساس آلایندگی‌شان عوارض بگیریم.








 







اتوبوس‌های دیزلی باید از چرخه حمل و نقلی تهران حذف شوند


حجت خرید کامیون‌های جدید و اتوبوس‌های برقی را برای تهران لازم دانست و اظهار داشت: اتوبوس‌ها دیزلی ها را حتی المقدور باید از چرخه حمل و نقلی تهران حذف کنیم.








 







برقی کردن موتورسیکلت‌ها سنگ بزرگی برای نزدن است


وی  ورود موتورسیکلت‌های برقی را سنگ بزرگی برای نزدن عنوان کرد و گفت: همانطور که با انژکتوری کردن موتور خودروها سطح آلایندگی‌شان را پایین آوردیم، با موتور سیکلت‌های انژکتوری هم مساله ما حل می‌شود.








 







موتورسیکلت انژکتوری حلال مشملات است


حجت در ادامه  با بیان اینکه بر خلاف تصور، موتورسیکلت برقی راه حل نیست و  موتور انژکتوری حلال آلایندگی های این نوع حمل و نقلی در تهران است،  عنوان کرد: بر روی این مساله به این دلیل تاکید دارم که موتورسیکلت برقی پس از طی مسافت کوتاهی، شارژ تمام می‌کند و سرعتش هم پایین تر از موتور انژکتوری است و جوابگوی مسافت‌های طولانی در تهران نیست.

وی برقی شدن بنزین سوزها را به طور کلی ایده‌ای فانتزی دانست و تاکید کرد: اما دیزلی ها باید برقی بشوند.








 







بودجه برای برقی کردن اتوبوس داریم


این استاد دانشگاه بهانه نبود بودجه برای تامین اتوبوس برقی را منطقی ندانست و ابراز داشت ما در کشورمان به راحتی چند صد هزار میلیارد یارانه روی خودروی شخصی قرار می‌دهیم، چطور ۲۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم.


حجت نصب فیلتر دوده به عنوان یک راهکار کوتاه مدت را در تهران مناسب ندانست و گفت: از ابتدا طرفدار اصلاح اتوبوس های موجود نبودم، چون ما کشور فقیری نیستیم و حتی در  این شرایط تحریمی هم می‌توانیم بودجه حمل و نقلی‌مان را خرج برقی کردن اتوبوس‌های سطح شهر کنیم، تا بخش عمده ای از مسایل‌مان حل می‌شود.


 







منبع: فارس







انتهای پیام/الف







کد خبر: ۱۵۶۲۷
۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha