۱۴۰۰۰۴۱۹۰۰۰۰۱۴_Test_PhotoO



به گزارش تهران پرس، ۶۵ تن از شاعران و هنرمندان انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خواستار حمایت از نخبگان، هنرمندان و فرهیختگان کشور دوست و همسایه، افغانستان شدند.



 


متن نامه ادیبان ایرانی به شرح زیر است:

جناب آقای ابراهیم رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران


 


با سلام و احترام

همچنان که استحضار دارید، تحولات اجتماعی و سیاسی کشور دوست و برادر افغانستان که منجر به حاکمیت گروه طالبان تحت عنوان «امارت اسلامی» در این کشور شده است، مشکلات  بسیاری برای مردم عزیز و رنجدیده افغانستان به وجود آورده است. در این میان ـ با توجه به سیاست‌های بسته طالبان، متفکران، هنرمندان، شاعران و نویسندگان افغانستانی شرایط دشواری را تحمل می‌کنند. جان ادیبان و شاعران این کشور که جان زبان پارسی است، به خطر افتاده است و امنیت خاطر جامعه فرهنگی، سلب و روند تولید آثار فرهنگی، ادبی و هنری متوقف شده است.


 


بدیهی است نتیجه محتوم تداوم این روند فرسایشی و فرصت سوز، کوچ اجباری نخبگان فرهنگی این کشور به ایران و سایر کشورهاست که متأسفانه به خاطر فراهم نبودن بسترهای مناسب، اکثراً با ناکامی روبرو شده است.

 

جناب آقای رئیسی!

با عنایت به اشتراکات تمدنی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان که از برجسته‌ترین آنها اشتراک زبانی است، و با باور به این‌که «افغانستان پاره تن ایران است»، ما نگرانی عمیق خود را از فروپاشی نهادهای فرهنگی و به مخاطره افتادن هویت ملی ابراز می‌داریم و از حضرت‌عالی در مقام رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا می‌کنیم که برای حمایت از نخبگان فرهنگی کشور افغانستان، دستور مساعدت لازم را در موارد زیر مبذول بفرمایید:

 

۱ـ اصلی‌ترین مطالبه ما به عنوان نمایندگان جامعه فرهنگی ایران از حضرت‌عالی، توجه ویژه به نخبگان فرهنگی کشور افغانستان برای صیانت از اشتراکات تمدنی و میراث معنوی دو کشور، و حمایت از آنهاست  که با  برقراری تعامل سیاسی سازنده با شخصیت‌های مقبول سیاسی افغانستان امکان‌پذیر است؛ زیرا قرائن و شواهد موجود مُبین این امر است که این میراث فرهنگی مشترک ـ بخصوص زبان و ادبیات ارجمند پارسی ـ در معرض تهدید و تخریب جدی است.


 


۲ـ دستور تشکیل کارگروهی ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شناسایی چهره‌های فرهنگی و هنری و  تأکید به وزارت خارجه و کشور برای فراهم کردن سازوکارهای قانونی به منظور پذیرش هنرمندان، شاعران و نویسندگان نخبه افغانستانی در ایران و حفظ حرمت آنان.


 


در پایان و با آرزوی استقلال، آزادی و امنیت برای کشور دوست و برادر افغانستان، خواستار میانجی‌گری دولت‌ها و افکار عمومی جهان برای پایان بخشیدن به ناامنی و هرج‌ومرج سیاسی در افغانستان هستیم و با نگرانی از آینده‌ی هم‌زبانان افغان و هنرمندان افغانستان، هم‌نوا با سعدی بر رسالت انسانی خود پای می‌فشاریم که:


 


بنی‌آدم اعضای یکدیگرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

 

پیشاپیش از مساعدتی که در این زمینه می‌فرمایید، کمال تشکر را داریم.


 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۵۲۷۵
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha