۵۷۷۰۱۷۹۸
به گزارش تهران پرس، هوای تهران برای چندمین روز متوالی، دیروز هم آلوده گزارش شد به طوری که در ۱۸ ایستگاه کیفیت هوای این کلانشهر در شرایط قرمز قرار گرفت. به گزارش «وطن‌امروز»، شهروندان تهرانی از ابتدای ماه جاری تاکنون رنگ هوای سالم را به چشم ندیده‌اند و این معضل که هر ساله در پی وارونگی هوا در فصول سرد اتفاق می‌افتد پایتخت‌نشینان و ساکنان کلانشهرها را کلافه کرده است؛ پدیده‌ای که اکنون به مشکلی لاینحل تبدیل شده است و گره کور آن به دست یک سازمان یا نهاد خاص باز نمی‌شود، بلکه باید راهکارهای اصولی با هماهنگی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مرتبط ایجاد و هر بخش وظایف خود را در این زمینه تمام و کمال انجام دهد. به گفته کارشناسان، چنانچه قانون هوای پاک که ۴ سال از تصویب آن می‌گذرد در دولت گذشته اجرا می‌شد، بی‌تردید پایتخت و کلانشهرها هم‌اکنون با چنین مشکلی روبه‌رو نمی‌شدند.

 

حل مشکل ترافیک، نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و توسعه آن، تغییر سوخت نیروگاه‌ها و کارگاه‌ها و خروج موتوسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت، راهکارهایی است که به عقیده کارشناسان می‌تواند مشکل آلودگی هوا رفع کند. در این باره رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با بیان اینکه هوای آلوده این روزها نفس تهرانی‌ها را بند آورده است، گفت: مجلس با دولت برای ایجاد راهکارهای لازم به منظور رفع تدریجی معضل آلودگی هوا در تعامل است. از طرفی چون رفع مقطعی این پدیده نیازمند بودجه خاصی نیست، بنابراین مجلس راهکارهای اصولی مدیریتی را در این زمینه به دولت داده است. سمیه رفیعی اظهار داشت:

 

علاوه بر توجه دولت به اجرای قانون هوای پاک، برای رفع مقطعی مشکل آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها تاکید شده است ترافیک در پهنه شهر توزیع شود، همچنین تردد کامیون‌ها، کامیونت‌ها، خودروهای حمل بار و... باید در شب انجام شود، چرا که اکنون ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و خیلی از تاکسی‌ها و موتوسیکلت‌ها فرسوده و دودزا هستند که در کنار کامیون‌ها و وانت‌بارها آلودگی تهران را تشدید می‌کنند. وی در ادامه افزود: توجه به معاینه فنی موتورخانه‌های شهری را نیز به دولت گوشزد کرده‌ایم تا علاوه بر ساماندهی وضعیت ترافیک، آلودگی هوای تهران از منابع ایستا نیز شناسایی و از ایجاد آن جلوگیری شود. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲۳ دستگاه متولی اجرای قانون هوای پاک برای رفع معطل آلودگی هوا باید وارد عمل شوند، گفت: قطعا یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، این در حالی است که جای کارشناسان هواشناسی نیز در جلسات مربوط به آلودگی هوا خالی است، چرا که این سازمان می‌تواند تا ۵ روز آینده وضعیت هوا را پیش‌بینی کند.

 

 

 

ضرورت تغییر مصوبات مربوط به طرح ترافیک

کمبود و فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از یک سو و شیوع کرونا از سوی دیگر سبب شده تمایل به استفاده از خودروهای شخصی در پایتخت افزایش یابد و ترافیک پرحجم شود. در چنین شرایطی، طرح‌های ترافیک و کاهش آلودگی هوا از جمله راهکارهایی است که برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران اجرا می‌شود ولی این طرح‌ها هم با مشکلات زیادی در اجرا طی سال‌های گذشته مواجه بوده است به طوری که در دوران شیوع کرونا برای مدتی و در چندین دوره لغو شد و اکنون هم که دوباره اجرایی شده ساعات اجرای آن نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش یافته است.

 

البته از ۱۰ آبان امسال، ساعت شروع طرح ترافیک از ۸:۳۰ به ساعت ۷:۳۰ صبح و ساعت پایان طرح ترافیک از ۱۶ به ۱۷ تغییر یافت. در این باره تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم تغییر مصوبات مربوط به طرح ترافیک گفت: باید مصوبه تغییر یابد و پلیس در مقابل تخلفات اعمال قانون کند، همچنین شهرداری نیز از تنبیه موازی خودداری کند.

 

از طرفی مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: قبلا اینچنین بود که متخلفان ورود به طرح ترافیک هم توسط پلیس جریمه می‌شدند و هم شهرداری از آنها عوارض می‌گرفت و این موضوع همیشه موافقان و مخالفانی داشت. وی افزود: اکنون من نظر مثبت یا منفی نسبت به این موضوع ندارم و باید نظر موافقان و مخالفان را بشنویم و سپس آن را مورد بررسی کارشناسی قرار دهیم و سرانجام تصمیم بگیریم که چه برنامه‌ای اجرا شود تا به نفع شهروندان باشد و ترافیک کاهش یابد. چمران اضافه کرد: نخریدن واگن در مدیریت شهری دوره قبل سبب شده وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی نه‌‌تنها بهبود نیابد، بلکه بدتر هم شود. اخیرا ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برای تهران تامین شد ولی این میزان جوابگوی نیازهای تهران نیست و برای تغییر جدی و موثر در حمل‌و‌نقل عمومی دست کم به ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و ۵۰۰ واگن مترو نیاز داریم.

 

همچنین مجتبی شفیعی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره این موضوع گفت: به طور کلی بازنگری در طرح ترافیک تهران یک نیاز اصلی است که در دستور کار شهرداری قرار دارد، چراکه اجرای این طرح به شکل کنونی دیگر جوابگوی شرایط پایتخت نیست. معتقدم که باید بازنگری جدی در نحوه اجرای طرح ترافیک شود و در این دوره از مدیریت شهری با کار کارشناسی تلاش داریم این طرح بازنگری شود.

 

هوای ۷ شهر ناسالم است

هوای شهرهای تبریز، اهواز، اراک، کرج، مشهد، اصفهان و تهران دیروز دوشنبه به ترتیب با شاخص‌های ۱۰۳، ۱۰۸، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۳۲، ۱۴۲ و ۱۴۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. طبق گزارش سامانه شبکه ملی پایش کیفی هوای محیط و صوت سازمان حفاظت محیط‌زیست، هوای شهرهای اردبیل با شاخص ۱۸، گرگان ۲۱ و سنندج ۴۷ پاک است. همچنین هوای شهرهای رودبار با شاخص ۵۱، ایلام ۵۲، زنجان ۵۵، قزوین ۵۵، همدان ۵۶، بیرجند ۶۳، سمنان ۶۵، بوشهر ۶۸، یزد ۶۸، کرمان ۷۶، خرم‌آباد ۷۸، قم ۷۸، شیراز ۷۹، شهرکرد ۸۱، زاهدان ۸۴، ارومیه ۸۵ و بندر عباس ۸۷ در شرایط قابل قبول قرار گرفت.

 

 استقرار نیروهای اورژانس در معابر پرتردد پایتخت در پی آلودگی هوا   

مشکل آلودگی هوا در پایتخت نیروهای اورژانس را با تجهیزات کامل به معابر پرتردد آورد تا خدمات‌رسانی به شهروندان تهرانی به سهولت انجام شود. سرپرست مرکز اورژانس تهران گفت: با توجه به میزان آلودگی هوای شهر تهران از دیروز دوشنبه، ناوگان مرکز اورژانس تهران در میادین اصلی شهر مستقر شد.

 

یحیی صالح‌طبری این مناطق را میدان آزادی، میدان خراسان، میدان ولیعصر، میدان حضرت عبدالعظیم، میدان انقلاب، میدان فردوسی، میدان محمدی، میدان گمرک، میدان شهدا، میدان بهارستان، میدان تجریش، میدان ونک، صادقیه، افسریه و دیگر نقاط پرتردد شهر تهران عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۴ دستگاه اتوبوس‌آمبولانس و ۱۱ دستگاه آمبولانس و ۱۷ دستگاه موتورلانس در مناطق مورد نظر مستقر شده‌اند. سرپرست مرکز اورژانس تهران توضیح داد: شهروندان باید در صورت احساس تنگی نفس، دو بینی، سردرد، سرگیجه، تهوع و... به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به مشکل آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود، همچنین در صورت نیاز به خدمات بیشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند. طبری افزود: استقرارهای اورژانس از ساعت ۹ صبح آغاز شده و تا ساعت ۸ شب ادامه خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۴۴۵۲
۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha