d162635f-025f-43e6-9ee1-0203f27a2ac5
به گزارش تهران پرس؛ جلسه تشریحی «طرح رصد» با حضور مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، میثم مظفر، نایب‌رئیس کمیسیون، سید احمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲، معاونان، اعضای شورایاری محلات منطقه و برخی روحانیون در دفتر شهردار منطقه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نشست که پس از بازدید میدانی از سطح منطقه صورت گرفت، چمران، نخست از شخصیت‌های برجسته مذهبی، سیاسی و... که در دل منطقه ۱۲ رشد یافته‌اند، یاد کرد و گفت: هر نقطه از این منطقه در همه محلات آن، روایت‌های ماندگاری از نقاط عطف تاریخ معاصر به جای گذاشته که گنجینه ارزشمندی برای ما به شمار می‌رود؛ در واقع این منطقه به عنوان قلب و مرکز تهران، آبروی این شهر است و جاذبه‌هایی همچون جذب توریست خارجی دارد که این جاذبه‌ها آن را از مناطق دیگر متمایز می‌کند.

وی سپس با اشاره به مشکلات محله هرندی از همراهی استانداری تهران در زمینه مبارزه با مواد مخدر ابراز خرسندی کرد و افزود: خوشبختانه استانداری تهران برای حل این معظل، شورایی با عنوان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان تهران تشکیل داده که امیدواریم این شورا در حل مشکلات محله هرندی در این زمینه نیز به نتایج مطلوبی دست یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، بازدیدهای میدانی دانشجویان را یکی از راهکارهای درک و لمس واقعیت‌های زندگی مردم این محله دانست و با اشاره به ساکنان آن که بیشتر، مهاجران دیگر شهرها به تهران‌اند، وجود بیکاری در دیگر نقاط کشور را مهم‌ترین عامل شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در این محله معرفی کرد و گفت: من همواره تأکید کرده‌ام، آبادانی تهران، از آبادانی روستاها می‌گذرد. باید برای روستاها درست برنامه‌ریزی و هزینه کرد تا آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت متوجه تهران نشود.

وی ضمن اعلام آمادگی کامل برای حل مشکلات محله هرندی و محله بازار، بر ضرورت بازنگری در طرح تفصیلی برای منطقه ۱۲ تأکید کرد و بیان داشت: بازار تهران با مشکلاتی همچون بافت فرسوده و تأمین ایمنی ساختمان‌های قدیمی روبه‌روست که در طرح تفصیلی جدید باید لحاظ شود.

چمران سپس از مرمت منزل شهید مصطفی چمران در محله سرپولک سخن گفت و یادآور شد: خانه‌های مسکونی ارزشمندی در جنوب شهر وجود دارد که به کارگاه‌های صنعتی یا انباری تبدیل شده و در معرض تخریب و نابودی قرار دارند. در این فضاها با ازبین‌رفتن بافت مسکونی با مهاجرت ساکنان روبه‌رو هستیم که اگر بافت مسکونی در این محلات احیا شود، این مشکل نیز حل خواهد شد.

در ادامه، یزدی ضمن قدردانی از حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در منطقه با اشاره به پروژه‌های عمرانی پیش‌رو در منطقه توضیح داد: ایجاد تسهیلات ترافیکی بیشتر در خیابان ۱۷ شهریور، افزایش برنامه‌های فرهنگی ویژه برای میدان آیینی امام حسین (علیه‌السلام) و برنامه‌ریزی برای رفع ناامنی در ساعات شامگاهی آن قسمت که در اثر تعطیلی بازار با کاهش تردد شهروندان روبه‌روست، توجه به نیاز منطقه به افزایش سرویس‌های بهداشتی، راه‌اندازی مجموعه ورزشی امامزاده یحیی (علیه‌السلام)، ساماندهی و بهسازی خیابان‌هایی که امکان ایجاد بلوار و فضای سبز نظیر خیابان مجاهدین اسلام را داشته باشند، تبدیل جوی‌های نفتی موجود در منطقه به کانیو برای رفع آلودگی آنها و افزایش عرض خیابان، تملک باغات و امارت‌های قدیمی برای افزایش سرانه فضای سبز و مرمت این امارت‌ها به منظور افزایش فضاهای عمومی از جمله پروژه‌های در دست اقدام در منطقه است.

وی از وجود ۲۴۰ مسجد در این منطقه خبر داد و با بیان این مطلب که منطقه ۱۲ از حیث تعداد مساجد، تکایا و حسینیه‌ها، دفاتر مراجع معظم تقلید، همچنین وجود ۳۳ حوزه علمیه از ۵۶ حوزه علمیه استان، میزبان بیشترین پایگاه‌های دینی، بین مناطق ۲۲گانه تهران است، افزود: این امر، مبین توجه ویژه به این منطقه در این حوزه است و در صورت افزایش اعتبارات می‌توان شاهد بالندگی این مراکز در منطقه بود.

شهردار قلب طهران با تأکید بر ضرورت تدوین طرح تفصیلی ویژه برای منطقه ادامه داد: طبق نظریات اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، هیچ نسخه‌ واحدی نمی‌توان برای شهر پیچید؛ به‌ویژه در منطقه ۱۲ که از تنوع بافت محلات برخوردار است.

وی از برگزاری جلسات هفتگی با بازاریان سخن گفت و بیان کرد: حل مشکلات ترافیکی چهارراه گلوبندک و تعیین محدودیت برای تخلیه و بارگیری در محور خیام در طول روز با هدف تسهیل ترافیک در بازار از جمله دستاوردهای این جلسات است که اگر اقدام صورت‌گرفته برای خیابان خیام با موفقیت روبه‌رو شود، پیرامون بازار هم به اجرا درخواهد آمد؛ همچنین در مورد رسیدگی به بافت فرسوده در بازار تهران، هم‌اکنون اقداماتی را در زمینه استحکام و جداره‌سازی بناها آغاز کرده‌ایم که ان‌شاءالله با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، سازمان اوقاف و مردم به نتایج مؤثری در این زمینه دست خواهیم یافت.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۴۴۴۱
۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha