به گزارش تهران پرس، در سال ۱۳۸۴ اداره کل تربیت بدنی شهرداری تهران زیر نظر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تأسیس و فعالیت های خود را با حجم گسترده ای ادامه داد به طوری که مسابقات ورزشی محلات در رشته های مختلف ورزشی آقایان و بانوان،گردهمایی های عمومی ورزشی و ایستگاه‌های تندرستی پارکی با حضور ده‌ها هزار نفر از شهروندان تهرانی برگزار می‌شد. در کنار حجم وسیع برنامه‌های اختصاص یافته به شهروندان، فعالیت‌های ورزشی و تفریحی ویژه کارکنان شهرداری تهران و خانواده آنها نظیر مسابقات ورزشی، آموزش شنا و گل گشت های یک روزه برگزار می‌شد.
۱۴۰۰۰۸۲۴۰۰۰۲۵۵_Test_PhotoN

به گزارش تهران پرس، در سال ۱۳۸۴ اداره کل تربیت بدنی شهرداری تهران زیر نظر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تأسیس و فعالیت های خود را با حجم گسترده ای ادامه داد به طوری که مسابقات ورزشی محلات در رشته های مختلف ورزشی آقایان و بانوان،گردهمایی های عمومی ورزشی و ایستگاه‌های تندرستی پارکی با حضور ده‌ها هزار نفر از شهروندان تهرانی برگزار می‌شد. در کنار حجم وسیع برنامه‌های اختصاص یافته به شهروندان، فعالیت‌های ورزشی و تفریحی ویژه کارکنان شهرداری تهران و خانواده آنها نظیر مسابقات ورزشی، آموزش شنا و گل گشت های یک روزه برگزار می‌شد.


 

در سال ۱۳۸۸ به دلیل گستردگی و حجم بالای فعالیت های ورزشی شهرداری تهران و تحت پوشش قراردادن تعداد بسیار زیادی از شهروندان و به منظور یکپارچگی و ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات ورزشی و تفریحی و افزایش کارایی و اثر بخشی سازمانی، اداره کل تربیت بدنی که مسوول برگزاری فعالیت‌های ورزشی و تفریحی بود و شرکت فرهنگی ورزشی شهر که مدیریت بهره برداری مجموعه های ورزشی شهرداری را برعهده داشت، ادغام شده و سازمان ورزش شهرداری تهران تشکیل شد.


 

همزمان با تغییر مدیریت شهری، تغییرات در سازمان ورزش شهرداری هم آغاز شد و ۴ آبان سال‌جاری علیرضا زاکانی، شهردار تهران با صدور حکمی «حسین اوجاقی» را به عنوان رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران منصوب کرد. اوجاقی دارای مدرک دکترای مدیریت تربیت بدنی از دانشگاه تهران و نایب رئیس و عضو هیات رئیسه فدراسیون ووشو، عضو کمیته ورزشکاران فدراسیون جهانی و مدیر فنی و سر مربی تیم ملی ووشو است.کسب ۶ مدال جهانی، ۳مدال جام جهانی، ۵ مدال آسیایی و بازی‌های آسیایی در کارنامه افتخارات اجاقی ثبت شده است.مدرک مربیگری بین المللی، دستیاری کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ و عضویت در شورای راهبردی سازمان ورزش شهرداری تهران ۱۳۹۵ بخشی از سوابق مدیریتی و ورزشی اوجاقی است.


 

درباره موضوع ورزش در پایتخت همچون رویکرد مدیریت شهری جدید به موضوع ورزش، میزان فرسودگی مجموعه‌های ورزشی، سرانجام اختصاص دو ورزشگاه به سرخابی،  سرانه و میانگین فعالیت بدنی مردم تهران و ...با حسین اوجاقی سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران  به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:



گام نخست شهرداری تهران در حوزه ورزش چیست و چه برنامه‌ای در سازمان ورزش شهرداری دارید؟


باید تلاش کنیم که هر چه بیشتر مراکز و مجموعه‌های ورزشی در تهران را که زیرمجموعه شهرداری است تجهیز و نوسازی کنیم و با رعایت پروتکل‌ها و همه موازین بهداشتی شهروندان بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند. البته این موضوع در حال حاضر در گام‌های نخست آغاز شده و باید هر چه بیشتر مردم شاهد اجرای این موضوع و قرار گرفتن در فضای میدانی باشند.


 

شعار تهران شهر با نشاط و قهرمان مورد توجه شهردار پایتخت/ استعدادیابی در ورزش همگانی


ماموریت دقیق شهرداری تهران در حوزه ورزش چه موضوعات و مسائلی است؟


شهرداری مأموریت دارد که در جهت ترویج ورزش همگانی، ایجاد ورزش و فعالیت بدنی و ارائه خدمات ورزشی اقداماتی را انجام دهد و شعار تهران شهر با نشاط و حتی تهران شهر قهرمان مورد توجه شهردار پایتخت است. فعالیت‌های ورزشی فرد را توانمند و حتی می‌تواند قهرمان کند چرا که در ورزش‌های همگانی هم استعدادیابی برای ورزش‌های قهرمانی امکانپذیر است و ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که با مدیران بتوانیم فعالیت‌ها را در جهت ورزش همگانی و توجه هر چه بیشتر شهروندان به این مقوله افزایش دهیم که برخی از فعالیت‌ها به صورت روتین و برخی به صورت مناسبتی در نظر گرفته شده است.


 

سرانه و میانگین فعالیت بدنی مردم تهران فقط ۱۳ دقیقه در روز


مردم تهران چه میزان به ورزش اهمیت می دهند و سرانه و میانگین فعالیت بدنی مردم تهران چقدر است؟


سرانه و میانگین فعالیت بدنی مردم تهران فقط به ۱۳ دقیقه در روز می‌رسد این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی سرانه و میانگین فعالیت بدنی ۵۲ دقیقه در نظر گرفته شده است باید توجه داشت که فعالیت بدنی با فعالیت ورزشی متفاوت است و هر فعالیت بدنی لزوماً‌به معنای ورزش کردن نیست.


 

 حدود ۵۶ درصد شهروندان در پایتخت گرفتار فقر حرکتی هستند/ هر یک تومان سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش معادل ۳ تومان صرفه‌جویی در آینده


فرهنگ شهرنشینی سبب فقر حرکتی میان مردم شده و حدود ۵۶ درصد شهروندان در پایتخت گرفتار فقر حرکتی هستند و درصد چربی و توده عضلانی در بدن آنها روی خط قرمز قرار دارد.فعالیت ورزشی شرایط خاصی دارد و زمانی که برای این منظور وقت اختصاص داد و ضربان قلب افزایش یابد می‌توان گفت فعالیت ورزشی صورت گرفته و به هر حال فعالیت ورزشی نسبت به فعالیت بدنی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هزینه‌کرد دارد و می‌تواند افزایش کیفیت زندگی را به همراه داشته باشد ولی لازم به ذکر است باید توجه داشت هر یک تومان سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش معادل ۳ تومان صرفه‌جویی در آینده است.


 

وضعیت امکانات ورزشی شهرداری تهران چگونه است و چه اقدامی در جهت بهبود این امکانات قرار است انجام گیرد؟


رویکرد سلامت‌محور ورزش با توجه به سه رکن خانواده، مسجد و محله


شهرداری تهران رویکرد آن به ورزش سلامت‌محور با توجه به سه رکن خانواده، مسجد و محله است و ما تلاش می‌کنیم اقدامات را در این  حوزه هر چه بیشتر مورد توجه قرار دهیم.


 

امکانات ورزشی مطلوبی در پایتخت وجود دارد که بخشی از آن متعلق به سازمان ورزش شهرداری و برخی متعلق به مناطق شهرداری است. پراکندگی مراکز ورزشی شهرداری در پهنه‌های مختلف تهران به صورتی است که می‌توان به همه مردم خدمات ارائه داد البته برخی از مراکز فرسوده شده و به دلیل فرسودگی شدید در آن بسته شده است که نیاز به بازسازی و اورهال دارد تا بتوانیم خدمات را در حوزه ورزش توسعه دهیم. برای انکه شاهد بازگشت شهروندان به مجموعه های ورزشی و رونق ورزش شهروندی باشیم، لازم است برنامه جدی جهت ارتقای سطح کیفی خدمات ارائه شده در مجموعه ها داشته باشیم و مردم خدمات مطلوبی را در مجموعه ها دریافت کنند.


 

باید از ظرفیت مدارس برای کشف و آموزش استعدادهای برتر ورزشی بهره برد/ دانش آموزان و جوانان نماد افتخار آفرینی هستند 


همچنین مدارس به عنوان بهترین محل استعدادیابی محسوب می‌شوند و باید از ظرفیت مدارس برای کشف و آموزش استعدادهای برتر ورزشی بهره برد. چراکه دانش آموزان و جوانان نماد افتخار آفرینی هستند و هرچه در این خصوص تلاش کنیم به واقع می توان استعدادهای ورزشی زیادی را کشف کرد. در حال حاضر سرانه ورزش همگانی در تهران پایین است و جا دارد با تلاش بسیار این کمبود را مرتفع و به استاندارد جهانی و کشوری نزدیک کرد. یکی از مشکلات شهرنشینی کمبود تحرک و فعالیت بدنی است که می توان با توسعه ورزش همگانی مشکلات فیزیکی و حرکتی را مرتفع کرد.


 

اعتبار سالانه برای سازمان ورزش شهرداری تهران


اعتباری که سالانه برای سازمان ورزش شهرداری اختصاص داده می‌شود میانگین چقدر است؟


اعتباری که سالانه برای سازمان ورزش شهرداری اختصاص داده می‌شود در سه بخش هزینه می‌شود. بخش اول حقوق و دستمزد کارکنان بخش دوم جهت ارائه خدمات به مردم و برگزاری رویدادها و بخش سوم مربوط به اورهال کردن مجموعه‌های ورزشی است که البته اعتبارهای اختصاص داده شده کفاف هزینه‌کرد در سه بخش را نمی‌دهد و از طرفی کرونا آسیب‌ها و خسارت‌های فراوانی به مجموعه‌های شهرداری وارد کرد.


 

خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی کرونا به سازمان ورزش شهرداری/سال ۹۸ حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سانس درگیر ورزش بودند


کرونا چقدر به مجموعه‌های ورزشی خسارت زد و میزان استفاده شهروندان از مجموعه‌های ورزشی قبل و بعد کرونا چقدر بوده است؟


بر اساس آمارهایی که به دست آمده طی ۲۰ ماه شیوع کرونا درآمد مجموعه‌های ورزشی به شدت کاهش یافته است و خسارت حدودی ۲۰۰ میلیارد تومانی به این مجموعه زده شده باید توجه داشت که در یکسال قبل از کرونا یعنی سال ۹۸، ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سانس درگیر ورزش بودند، ولی اکنون با بهبود کرونا آمار به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سانس رسیده و ما یک ریزش ۹۰ درصدی مخاطب فعالیت ورزشی را در تهران شاهد بوده‌ایم البته بعداز واکسیناسیون وضعیت بهتر شده ولی به شرایط قبل از کرونا نرسیده است.


 

ایا برنامه‌ای برای ارائه خدمات رایگان ورزشی در ورزشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی دارید؟


نباید نگاه درآمدزا به سازمان ورزش شهرداری داشت/تعرفه‌های حداقلی برای مجموعه‌های ورزشی


ببینید، باور عمومی مردم نسبت به موضوع ورزش و ضرورت این مسأله به دلیل کرونا از دست رفته که رسانه‌ها می‌توانند این باور عمومی را ارتقاء دهند البته شهروندان متوجه شدند که در شرایط کرونا نیاز به ورزش وجود دارد و نگاه مجموعه شهرداری تهران هم ارائه هر چه بهتر خدمات ورزشی به آنها است و قطعا نباید نگاه درآمدزا به شهرداری در این زمینه داشت باید امکانات فراهم شود و سوبسیدها در این راستا هر چه بیشتر اختصاص یابد تا اقشار کم درآمد هم بتوانند امکان استفاده از مجموعه‌های ورزشی را داشته باشند در حال حاضر تعرفه‌های حداقلی برای مجموعه‌های ورزشی جهت استفاده عموم مردم در نظر گرفته شده و شهردار تهران هم رویکرد بسیار خوبی در این زمینه دارد که امکانات ورزشی با تعرفه پایین و حتی ارزان ارائه شود بنابراین علیرضا زاکانی شهردار پایتخت معتقد است خدمات ورزشی شهرداری باید در دسترس، ارزان‌قیمت و حتی رایگان ارائه شود که این موضوع تهران را به شهری با نشاط تبدیل کند.


 

 لزوم حمایت از توسعه ورزش همگانی/ سرمایه گذاری در ورزش نوعی سرمایه‌گذاری برای سلامت جامعه


به نظر من نباید تکلیف بودجه‌ای از درآمدزایی مجموعه‌های ورزشی قائل شویم چرا که این مسأله با رویکرد مدیریت شهری کنونی دارد سنخیتی ندارد بنابراین شورای شهر می‌تواند همگام با شهرداری قطعا اقدامات مؤثری را جهت حمایت از ورزش در تهران انجام دهد.مهم ترین موضوعی که در بودجه ریزی باید توجه شود، موضوع حمایت از توسعه ورزش همگانی است و اینکه هرچه در ورزش هزینه شود، سرمایه گذاری برای سلامت جامعه است.بی شک با حمایت های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری تهران می توان فعالیت های اثرگذار در ورزش شهروندی را شاهد بود. البته در جلسات و دیدارهایی اعضای شورای شهر تهران آمادگی و حمایت از لوایحی که منجر به افزایش سرمایه گذاری در شهر در حوزه ورزش  شود را اعلام کرده‌اند.


 

سرانجام ساخت دهکده‌های ورزشی در پایتخت/ حقوق و دستمزدها، خدمات به مردم و اورهال کردن مجموعه‌های ورزشی ۳ اولویت اصلی


ساخت دهکده‌های ورزشی از برنامه های مدیریت شهری سابق بود آیا این موضوع همچنان مورد توجه است؟


ساخت دهکده‌های ورزشی در حال حاضر در اولویت برنامه‌ها نیست منابع مالی برای سه بخشی که ذکر کردم یعنی همان حقوق و دستمزدها، فعالیت‌های خدمات به مردم و اورهال کردن مجموعه‌های ورزشی نیاز است چرا که این هزینه‌ها، هزینه‌های بدیهی محسوب می‌شوند و اکنون که با چالش‌های مالی برگرفته از بودجه و منابع روبه‌رو هستیم باید این سه نکته را مدنظر قرار داد و پس از آن به موضوع و مسائلی مانند دهکده‌های ورزشی پرداخت. البته برنامه ریزی برای استفاده مناسب از پتانسیل های ورزشی در تهران مورد توجه است و سازمان ورزش در بسترسازی برای حضور هرچه بیشتر شهروندان در فضاها و فعالیت های ورزشی، نقشی مهم دارد و به دنبال اجرای برنامه های منسجم در ورزش شهروندی هستیم.


 

 بزرگترین زنجیره ورزشی کشور بعد از وزارت ورزش در شهرداری تهران/سه هزار نفر با سازمان ورزش شهرداری همکاری دارند


چند نفر با مجموعه ورزش شهرداری تهران همکاری دارند؟


سازمان ورزش شهرداری تهران بزرگترین زنجیره ورزشی کشور بعد از وزارت ورزش است و به همین میزان نیز مجموعه سرمایه انسانی قابل توجهی دارد. هم اکنون در مجموع نیروی سازمانی، مربیان، منجیان و ... بیش از سه هزار نفر فعالیت دارند.


 

 ۵۶ مجموعه به دلیل فرسودگی بسته شده یا در شرف تعطیل شدن است/از ۲۱۱ مجموعه یک سوم نیاز به نوسازی دارد


چه تعداد مجموعه‌های ورزشی نیاز به اورهال شدن و بهسازی دارند؟


مجموعه‌های ورزشی در شهرداری تهران دو دسته است بخشی در مجموعه سازمان ورزش شهرداری و بخشی در مناطق ۲۲‌گانه که مناطق موظفند مجموعه‌های ورزشی‌شان را به سازمان ورزش تحویل دهند بسیاری از این مجموعه‌ها نیاز به اورهال شدن دارند چرا که اکنون ۵۶ مجموعه به دلیل فرسودگی بسته شده یا در شرف تعطیل شدن است و از ۲۱۱ مجموعه یک سوم نیاز به نوسازی دارد.


 

سرانجام اختصاص دو ورزشگاه به سرخابی‌ها توسط شهرداری تهران


سال گذشته بر سر موضوع اختصاص دو ورزشگاه به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حواشی ایجاد شد. سرانجام اختصاص دو ورزشگاه به سرخابی‌ها توسط شهرداری تهران به کجا رسید؟


ببینید نگاه تعاملی بین شهرداری و وزارت ورزش در این حوزه وجود دارد و قرار است، این دو باشگاه که دولتی و مردمی هستند حتما مورد حمایت خواهند بود و برای تعیین تکلیف مجموعه های ورزشی در اختیار انها نیز در تعاون وزارت ورزش و شهرداری تهران تصمیم گیری خواهد شد.


انتهای پیام/

کد خبر: ۱۳۸۸۱
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha