خیابان-های-معروف-تهران
به گزارش خبرنگار سیاسی تهران پرس؛ تهران به عنوان پایتخت کشور از موقعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خاصی برخوردار است و به دلیل جمعیت بالای ۱۲ میلیون، کانون توجه مسئولان است؛ البته این جمعیت میلیونی با توجه به وسعت استان تهران، مشکلاتی را هم برای پایتخت به وجود آورده است که می توان به تردد میلیون ها خودرو در روز و همچنین جابه جایی میلیون ها مسافر تهرانی و سایر شهرها اشاره کرد و به موازات آن، شاهد آلودگی هوا، ترافیک، نبود جای پارک برای خودرو، ازدحام جمعیت در متروها و ایستگاه های اتوبوس و ... هستیم و علاوه بر آن، برخی به دلیل موقعیت اشتغال در تهران، از شهرستان ها به پایتخت آمده اند و به دلیل نبود هزینه کافی، یا به صورت استیجاری در تهران زندگی می کنند و یا اینکه در اطراف و حاشیه های شهر، خانه ای جهت زندگی دست و پا کرده اند. به همین دلیل می توان گفت که تهران با اینکه از موقعیت ویژه ای در کشور برخودار است اما جمعیت زیاد، آسیب هایی را هم برای آن به همراه داشته است. به همین دلیل برخی از مسئولان معتقدند که تهران باید به چند قسمت تقسیم شود تا بتوان مدیریت صحیحی بر روی آن اعمال شود. به این دلیل که اداره کردن شهری با جمعیت ۱۲ میلیون نفر، سخت به نظر می رسد و مدیران شهری و شهرداری، به سختی می توانند موجب رفاه و آرامش شهروندان تهرانی با این جمعیت بالا شود.

 

درخواست نمایندگان مردم تهران از رئیس جمهور چه بود؟

۶ آبان ماه شاهد دیدار و جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بودیم؛ جلسه ای که به مدت یک و نیم ساعت به طول انجامید و نمایندگان مردم تهران در مجلس در این جلسه، به بیان مشکلات پایتخت پرداختند.

 

این دیدار برای هم‌افزایی و همراهی مجلس و دولت برای حل مشکلات شهروندان تهران صورت گرفت و جمع‌بندی و دستاوردهای دیدار در قالب گزارشی در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفت؛ همچین بررسی و یافتن راهکار برای حل مشکلات شهرستان‌های استان، بودجه ۱۴۰۱ تهران، حمل و نقل عمومی، آسیب‌های اجتماعی، جاده‌های روستایی، مسائل فرهنگی- اجتماعی، آلودگی هوا و فرونشست زمین از جمله محورهایی است که در این جلسه مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت اما یکی از مباحثی که دراین جلسه عنوان شد، تقسیم تهران به سه قسمت بود.

 

آیا تهران به سه قسمت تقسیم می شود؟

یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس با توجه به جمعیت بالای تهران از رئیس جمهور درخواست کرد که جمعیت عظیم ۱۲ تا ۱۳ میلیونی پایتخت به سه استان تقسیم شود تا مدیران و دستگاه های اجرایی بهتر بتوانند به امور استان رسیدگی کنند.

 

همچنین در این نشست مسائلی مانند خودروهای دپو شده در گمرکات، مالیات، تراکم فروشی، بهداشت و درمان، شهرسازی، شهرک‌های اقماری و حاشیه نشینی مطرح شد؛ همچنین در این دیدار تاکید شد که ۵۴ درصد مالیات کل کشور از استان تهران تامین می‌شود و این رقم قابل توجهی برای بودجه دولت است بنابراین باید با توجه به مشکلات عدیده به پایتخت نگاه ویژه داشته باشیم.

 

تقسیم تهران نیاز به بررسی توسط مسئولان دولت و مجلس دارد

نخستین بار حسین نقوی حسینی، نماینده سابق ورامین و پیشوا بود که حرف از تجزیه استان تهران به میان آورده بود و اینک برخی از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند تا این فکر و ایده را عملیاتی کنند و به همین دلیل با ارائه پیشنهاد به رئیس جمهور، خواستار عملی شدن این درخواست شدند؛ البته نباید از حق گذشت که این اقدام مهم و حساس نیاز به طرح شدن در کمیسیون های تخصصی مجلس و همچنین برگزاری جلسات مشترک میان مسئولان دولت و مجلس دارد تا در نهایت به تصویب برسد و مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرد اما به نظر می رسد که چنین طرحی، اگر کارشناسانه مورد بررسی قرار بگیرد، می تواند دردی از مشکلات پایتخت را حل کند. باید به انتظار نشست و دید که نمایندگان مردم تهران در مجلس، تا چه اندازه بر عملیاتی شدن این طرح جدیت دارند و آن را به مرحله اجرایی شدن می رسانند؟

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۳۶۸۳
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha