Photo
به گزارش تهران پرس، عبدالرضا گلپایگانی در مراسم هجدهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که با عنوان "شهرسازی؛ سکونت پایدار: اشتغال حرفه مندان" برگزار شد، با بیان اینکه اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن متناسب را برای هر ایرانی به عنوان یک حق، به رسمیت شناخته است،گفت: در شهر تهران برخی از ساختمان ها، سازه ناپایداری دارند لذا بناهای ناپایدار یکی از تهدید هایی است که تاب آوری شهر تهران را به صورت جدی زیر سئوال برده است، ضمن اینکه در روند گسترش شهر، یک توسعه نامتوازن و توزیع ناهمگن خدمات شهری اتفاق افتاده که منجر به تفاوت ۴۰۰ درصدی در توزیع سرانه های خدماتی محلات جنوبی و شمالی محور انقلاب شده است.


تهران، بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی دارد

وی با اشاره به موضوع تولید مسکن در شهر تهران، اظهار داشت: بر مبنای آمار اعلام شده در سال ۱۳۹۵، شهر تهران، بیش از ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی دارد، این در حالیست که تعداد قابل توجهی از ساکنین آن فاقد مسکن مناسب هستند. موضوع دیگر اینکه استطاعت مالی و توان خرید مسکن در تهران بسیار کاهش پیدا کرده و باید گفت که استان تهران بدترین استان کشور، از نظر توان خرید مسکن است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد جمعیت ساکن در استان تهران امکان خرید مسکن ندارند، گفت: توان مالی خانوارهای تهرانی در بخش تقاضای مسکن به شدت کاهش پیدا کرده که این موضوع منجر به مهاجرت از شهر تهران و دوقطبی شدن محلات و تقسیم آن به محله های فقرا و اغنیا شده و این یک مسئله جدی و رو به تزاید است. از طرفی نوسازی هر هکتار بافت فرسوده حدود ۱۳۶ میلیارد تومان هزینه می برد که ۵۰ درصد این مبلغ، صرف نوسازی املاک و ۵۰ درصد آن برای تأمین خدمات هزینه می شود.

گلپایگانی ادامه داد: موارد مذکور، تنها بخشی از مشکلاتی است که شهر تهران با آن دست به گریبان است اما این شهر، ظرفیت هایی نیز دارد از جمله اینکه در طرح جامع شهر تهران لایه ای مربوط به زمین های ذخیره شهری تعیین شده است که حدودا ۵ هزار هکتار زمین را در بر می گیرد، همچنین حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین رها شده و ناکارآمد در شهرتهران وجود دارد، نیروی متخصص مهندسی و شهرسازی فوق العاده ای نیز در این شهر داریم، ضمن اینکه اکثر دانشگاه های تراز اول در زمینه مهندسی و شهرسازی در تهران قرار دارند، بنابراین می توان از این ظرفیت عظیم، برای تولید مسکن متناسب با نیاز تمام اقشار ساکن در شهر تهران بهره گرفت.

وی با اشاره به رویکرد شهرداری تهران برای استفاده از ظرفیت های قانون جهش تولید مسکن، گفت: با توجه به این رویکرد، ما در تلاشیم که با توان هرچه بیشتر به سمت مقاوم سازی و نوسازی بافت های فرسوده حرکت کنیم. در همین راستا بازآفرینی محله های ناکارآمد را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و در ادامه روندی که تقریبا از دو سال گذشته توسط سازمان نوسازی شهر تهران آغاز شده است، ظرفیت های رها شده شهر مانند محدوده خیابان فداییان اسلام که تقریبا ۳۰ سال فریز شده بود را به جریان توسعه وارد کردیم.


کارخانه تولید مسکن تهران برای طیف محدودی مسکن تولید می کند

معاون شهردار تهران در خصوص تأمین مسکن قابل استطاعت و تولید مسکن منطبق بر نیاز های متناوب و متفاوت شهروندان، اظهار داشت: اکنون متوسط مساحت مسکن نسبت به ۱۰ سال گذشته حدوداً ۳۰ الی ۴۰ متر افزایش پیدا کرده است، یعنی متوسط مساحت مسکن در شمال تهران حدود ۱۲۰ متر و در جنوب تهران حدود ۹۰ متر است و مسکن برای اقشاری که تازه تشکیل خانواده می دهند و توان مالی پایینی دارند، یا اصولاً برای نیازها و سلیقه های متفاوت تولید نمی شود. تقریباً کارخانه تولید مسکن تهران برای طیف محدودی مسکن تولید می کند که باید دامنه این تولید را گسترده تر کرد.


ضرورت ایجاد یک برنامه اسکان متناسب با نیاز ساکنین

وی با تأکید بر اینکه در تولید مسکن باید به سلایق و توان های مالی متفاوتی توجه داشت، ادامه داد: ما معتقدیم، برخی از محلات جنوبی تهران باید به صورت کامل با کمک شهرداری نوسازی شوند و از آن ها به عنوان الگو استفاده کرد، به عنوان مثال، محله باغ آذری آخرین گود از گودهای باقی مانده تهران و یکی از محلات بسیار ناکارآمد است که سازمان نوسازی شهر تهران طرحی شامل یک مجموعه ۸۰۰ واحدی را در آنجا با رعایت مسائل اجتماعی و اشتغال ساکنین و با استفاده ازظرفیت خود ساکنین آغاز کرده است که می توان به عنوان یک الگو، آن را به محلات مشابه تعمیم داد. برای محله نفرآباد در کنار حرم عبدالعظیم حسنی (ع) یا محله اسلام آباد واقع در اوین درکه نیز  طرح هایی به صورت کامل با مدیریت و هدایت شهرداری تهران تهیه شده و در حال اجرا است که آن ها نیز می تواند به عنوان یک الگو مد نظر قرار گیرند. در این طرح ها آنچه مورد توجه قرار گرفته، به رسمیت شناختن حق اسکان برای ساکنین، توسعه قلمرو عمومی، ایجاد یک برنامه اسکان متناسب با نیاز ساکنین است.

گلپایگانی اضافه کرد: شهرداری تهران در راستای برنامه هایی که برای تولید مسکن متناسب با نیازهای ساکنین محلات دارد، جلساتی را با وزارت راه و شهرسازی داشته و کارگروه مشترکی نیز بین شهرداری تهران و این وزارتخانه تشکیل شده است که امیدواریم این ظرفیت به رفع کمبود سرانه های خدماتی، ارتقاء کیفیت زندگی در محلات، نوسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده و کم کردن فاصله شمال و جنوب و تولید مسکن متناسب با استطاعت خانوارها کمک کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در ادامه درخصوص کمک به اشتغال شهرسازان توسط شهرداری تهران، گفت: اکنون در کمیته های نمای مناطق،  ۴۴ استاد عضو هیات علمی و ۲۲ حرفه مند کاربلد در حال فعالیت هستند، تقریبا ۶۰ شرکت مهندسی در دفاتر نوسازی شهر تهران فعال هستندکه ۱۸۰ محله را  تحت پوشش دارند، مهندسین مشاور شهرساز  و اشخاص حقیقی زیادی نیز در سازمان های مختلف شهرداری و مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مشغول انجام کار تخصصی در حوزه شهرسازی و معماری هستند.

وی در پایان یاد و خاطره اساتید شهرسازی ومعماری که دیگر در قید حیات نیستند از جمله سید محسن حبیبی، حسنعلی لقایی و در حوزه محیط زیست یاد پرویز کردوانی را گرامی داشت و روز جهانی شهرساز را به تمامی شهرسازان و معماران تبریک گفت.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۳۵۵۵
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha