۵۹۴۶۳
 

حجت الاسلام سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به دغدغه صاحب نظران پیرامون ساختار فرهنگی کشور و شیوه های عملکرد مطلوب آن، تصریح کرد: هرچند در ساختارهای فرهنگی کشور مشکلاتی وجود دارد، اما مشکل اصلی این است که بسیاری از مسئولین حوزه فرهنگ، فرهنگی نیستند بلکه مدیران خدمات فرهنگی هستند؛ یعنی فقط  زمینه هایی را برای اهل فرهنگ ایجاد می‌کنند؛ یک سالن سینما بسازند و یا کتابی چاپ کنند در حالی که متولیان حوزه فرهنگ باید فرهنگی باشند به این معنا که نگاه و فهم فرهنگی به حوزه فرهنگ داشته باشند.

 

تقوی عنوان کرد: فرهنگ مسئله پایه‌ای و زیربنایی جامعه است که کلیت افراد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد. به تعبیری فرهنگ چتری بر سر یک جامعه است و به نوعی ضوابط بین افراد یک جامعه و سبک رفتاری انسان‌ها را تعیین می‌کند. بسیاری از مشکلات جامعه مشکلات فرهنگی است، حتی بخشی از مشکلات حوزه اقتصادی نیز ریشه فرهنگی دارد که اگر ما آن را حل کنیم، مشکلات اقتصادی نیز حل می‌شود.

 

فرهنگ به یک ملت و جامعه هویت می‌بخشد

وی تصریح کرد: فرهنگ به یک ملت و جامعه هویت می‌بخشد و هویت یک ملت، فرهنگ آن ملت است. بنابراین حق نداریم که نگاه حاشیه‌ای به فرهنگ داشته باشیم.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولین و عموم جامعه به عنوان یک مسئله اساسی به مقوله فرهنگ نگاه نمی‌کنند و فرهنگ را مسئله سوم و چهارم می‌دانند و برای آن ارزشی قائل نیستند، از همین رو طبیعی است که اوضاع و احوال فرهنگ بهتر از این نباشد.

 

تقوی تاکید کرد: مسئولین و برنامه ریزان حوزه فرهنگ باید شناخت درستی نسبت به حوزه فرهنگ و دردهای جامعه پیدا کنند. چرا که بسیاری از دردهای این جامعه نسخه فرهنگی دارد و اگر چنین نگاهی در بین آنها وجود نداشته باشد، فرهنگ جان نمی‌گیرد  و نمی‌تواند در جامعه پیاده شود.

 

برخی اعضای شورای فرهنگ عمومی فهمی از فرهنگ ندارند!

وی با اشاره به سوابق حضور خود در شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد: بسیاری از اعضای شورای فرهنگ عمومی در استان‌های مختلف کشور، نه فرهنگ را به عنوان یک مسئله اساسی قبول دارند و نه فهم فرهنگی دارند، به گونه‌ای که یکی از فرمانداران شهرهای کشور به بنده عنوان می‌کرد که جلسات شورای فرهنگ عمومی جزو سخت ترین و بدترین جلساتی که بنده حضور می‌یابم. حال این سوال مطرح می‌شود چنین افرادی که نسبت به فرهنگ فهم درستی ندارند، چگونه می‌توانند وضعیت فرهنگ محدوده خود را سرو سامان دهند.

 

 

شورای فرهنگ عمومی در کشور باید رصدخانه جامعه باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی در کشور باید رصدخانه جامعه باشد و مانند یک رصدگر که در رصدخانه مشغول رصد فضای آسمان است، این شورا نیز وظیفه دارد رفتارهای افراد جامعه را مورد رصد و ارزیابی قرار دهد و اگر رفتاری بهنجار و یا ناهنجار در جامعه پیدا شد، در جستجوی دلیل آن باشد و اگر آسیب هایی چون طلاق، اعتیاد، کاهش احترام به پدر ومادر، تغییر پوشش افراد جامعه، دگرگونی آداب و رسوم در جامعه رخ می‎‌دهد، با علت یابی برای رفع آن طرح و برنامه عملیاتی داشته باشد.

 

تقوی با بیان اینکه برخی از رویدادهای جامعه بی‌تاثیر در شکل گیری مشکلات فرهنگی نیست، گفت: در اینجا نقش همه دستگاه‌های متولی  حوزه فرهنگ و یا دیگر دستگاه‌ها  بسیار مورد توجه است.

 

وی با تاکید بر لزوم هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی عنوان کرد: متاسفانه هماهنگی و انسجام دستگاه‌های فرهنگی آنچنان مستحکم نیست. دستگاه‌های متولی فرهنگ اگر می‌خواهند  مسائل فرهنگی را پیگیری کنند و به نتیجه برسانند، بایستی همه هماهنگ و هم راستا با اهداف مشخص شده حرکت کنند و نباید این گونه باشد که هر کدام به صورت جداگانه و مغایر با دیگر دستگاه‌های مربوطه اقدام کند.

 

تعدد دستگاه‌های فرهنگی لازم است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعدد دستگاه‌های فرهنگی در کشور عنوان کرد: تعدد دستگاه‌های فرهنگی به دلیل گستردگی مباحث فرهنگی لازم است و بر مبنای هر تخصص فرهنگی باید یک دستگاه جداگانه و بودجه و امکانات مختص به خود وجود داشته باشد. اما جهت‌گیری آن باید در راستای سیاست‌های کلی نظام  باشد و همگی بر مبنای سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی به طور یکسان و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

 

تقوی در ادامه تاکید کرد: سیاست‌هایی  که مقام‌معظم رهبری در حوزه فرهنگ به عنوان اسناد بالادستی مشخص کرده‌اند و همینطور  سیاست‌هایی که در قانون اساسی و در دولت  وجود دارد، مشخص است، فقط باید در راستای اجرای این سیاست‌ها به درستی حرکت کرد به گونه‌ای که اگر یک محصول و اثر فرهنگی تولید می‌شود باید رنگ و بوی فرهنگی داشته باشد و بتوان تاثیر فرهنگ را در این اثر مشاهده کرد.

 

اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی تحولی در حوزه فرهنگ نداشته است

وی با اشاره به گلایه رهبری معظم انقلاب از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این شورا  به رسالت خود در حوزه فرهنگ به درستی عمل نکرده و اقدامات درخور توجهی نیز صورت نگرفته است و اگر اقداماتی نیز بوده، آن گونه نبوده است که موجب تحول در عرصه فرهنگ شود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مشکلات فرهنگی جامعه را احصا کند و همه دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ تحت نظارت این شورا قرار گیرند. شورا باید دقیقا مشخص کند چه تحول و دگرگونی می‌خواهد در حوزه فرهنگ ایجاد کند و انتظارات رهبری معظم انقلاب را محقق سازد.

 

تقوی با اشاره به اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس، بیان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بخشی از این مجموعه فرهنگی کشور است که رسالت  قانونگذاری و نظارت بر دستگاه‌های فرهنگی را بر عهده دارد و در راستای این وظایف خود، عملکرد دستگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که آیا به وظایف خود عمل می‌کنند یا خیر.

 

وی با بیان اینکه مسئله فرهنگ یک مسئله عمومی است، تاکید کرد:  مسائل  فرهنگی روی ذهن‌ها و افکار جامعه تاثیر دارد و طبق فرمایش حضرت علی (علیه السلام)  تغییر فکرها از جابجایی کوه بسیار سخت‌تر است. از همین رو اقدام برای حل مشکلات فرهنگی بسیار راحت نیست و مرتفع کردن مسائل فرهنگی به صورت تحمیلی، بخشنامه‌ای و یا دستوری نیست که با یک بخشنامه و دستور بتوان مسائل موجود را حل و فصل کرد بلکه نیاز به زمان دارد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: باید به فرهنگ باید بیشتر توجه کنیم، اگر می‌خواهیم مشکلات  کشور حل شود، بخش قابل توجه و اساسی این مشکلات باید در حوزه فرهنگ جستجو کنیم. ضمن اینکه باید توجه داشت انقلاب اسلامی ما بر مبنای فرهنگ شکل گرفت و رهبری انقلاب از موضع فرهنگ، آن هم بر مبنای فرهنگ دینی مردم را به صحنه آورده است. این قدرت فرهنگ دینی بود که موجب شد کشور ما در مقابل دشمنان در ایام دفاع مقدس و پس از آن در عرصه‌های مختلف مقاومت و ایستادگی کند. همچنان که فرهنگ حاج قاسم ها را به میدان می‌کشاند تا موجب نجات ملت‌های مظلوم شوند و اگر امروز مردم ما مقاومت می‌کنند بر مبنای همان فرهنگ دینی است. لذا به این عرصه باید بیشتر و عمیق‌تر توجه کرد.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۲۹۲۸
۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha