۱۴۸۶۲۰۰_۵۴۳
به گزارش تهران پرس، مدیریت شهری ششم تهران در شرایطی وارد کارزار خدمت‌رسانی به مردم شد که بهشت‌نشینان در دوره پنجم میراثی از بدهکاری ۸۰ هزار میلیاردی و انبوهی از پروژه‌های خرد و کلان اجرا نشده را برای دوره بعد از خود باقی گذاشتند. بعد از ۴ سال سکون و حواشی بی‌پایان که ثمره آن متوقف شدن خدمت‌رسانی به مردم بود حالا نوبت به خدمت‌رسانی رسیده است اما گویی برخی جریان‌های رسانه‌ای منتسب به مدیریت قبلی شهر از روند پیشروی در خدمت‌رسانی رضایت نداشته و به دنبال حاشیه‌سازی برای مدیریت شهری هستند؛ مدیریتی که تنها ۲ ماه از عمر سکانداری آن می‌گذرد. حساسیت موضوع و ضرورت ورود بهنگام در زمینه حواشی ایجادشده توسط این خط رسانه‌ای تا جایی بود که رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر نسبت به این موضوع در آخرین جلسه شورای شهر تذکر داد. ضرورت یکپارچگی در مدیریت شهری و دوری‌گزینی از حواشی که گاه پررنگ‌تر از متن می‌شود ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی را با سید‌احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی‌ـ  اجتماعی شورای شهر تهران داشته باشیم.


 

آقای علوی! طی روزهای گذشته برخی جریان‌های رسانه‌ای منتسب به مدیریت پنجم شهری با خبرسازی به دنبال نمایش انشقاق و اختلاف در مدیریت کنونی شهر هستند؛ در این بازی سیاسی نقش اعضای شورا چگونه باید باشد؟

پیش از این ۲۱ عضو شورای شهر با یک تفکر در پارلمان شهری فعالیت می‌کردند و دارای اندیشه‌هایی خاص بودند، بنابراین طبیعی است با تغییر نمایندگان چرخش تفکر شکل بگیرد و این موضوع برای برخی دلچسب نباشد. ممکن است دوستانی که وابسته به اندیشه مدیریت قبلی شهر بودند منتظر باشند که نقطه‌ تاریکی پیدا کنند تا بتوانند روی آن دست گذاشته و کارآمدی تیم جدید را زیر سوال ببرند. به نظر بنده این موضوع در مراحل جابه‌جایی طبیعی است اما نکته حائز اهمیت این است که باید همکاران ما در شورا به آن توجه داشته باشند که اینها بازی سیاسی مخصوص دوران انتقال و جا‌به‌جایی است و ما نباید وارد این داستان‌ها شویم. باید به این نکته هم توجه شود که فرصت برای خدمت به مردم کوتاه است و اگر این فرصت را صرف درگیری‌ها، اختلافات و انتصابات کنیم، به‌سرعت چشم بر هم زدنی ما هم می‌شویم موضوع انتقاداتی که هم اکنون ما به دوستان دور قبل داریم.

 

 

به نظر می‌رسد این جریان‌های رسانه‌ای حتی از اختلاف‌نظرهای کارشناسی هم به دنبال سوژه‌پروری برای خود هستند.

بخشی از فضا‌سازی‌های رسانه‌ای را همکاران ما در شورای شهر متوجه هستند و در بعضی موضوعات انتقاداتی مطرح است. هر کدام از ما نسبت به موضوعات اجرایی، انتصابات و افراد شاید انتقاداتی داشته باشیم ولی این جریان‌ها این اختلاف‌نظرها در حوزه کارشناسی را سریع به اختلاف تعبیر می‌کنند؛ اینها اختلاف دیدگاه و اختلاف‌نظر است، نه درگیری یا اختلافی که منجر به توقف کار شود. جامعه‌ای پویاست که یکدست نباشد و ما در آن تضارب آرا داشته باشیم.

 

من فکر می‌کنم شورای شهر فعلی از روز اول نشان داد که در آن تضارب آرا وجود دارد. نمایندگان اگرچه وابسته به یک گرایش فکری هستند اما به لحاظ تصمیم‌گیری هر کس جایگاه کارشناسی خود در موضوعات را حفظ کرده است. اگر قرار باشد در تصمیماتی که گرفته می‌شود همه ۲۱ عضو یک نظر داشته باشند، این جای نگرانی دارد ولی اینکه روی موضوعات بحث و اختلاف نظرات آشکار می‌شود چیز خوبی است و تاکنون نیز در موضوعات مختلفی که با آن مواجه بودیم از انتخاب شهردار که سخت‌ترین و چالشی‌ترین موضوع ما بود تا امروز که در موضوع انتصابات موضوع چالشی ما است، می‌بینیم مباحث کارشناسی مطرح می‌شود. بخشی از اعضای شورای ششم از بدنه شهرداری هستند که مردم به آنها اعتماد کردند.

 

اینها ممکن است در انتصابات داخل بدنه به دلیل نوع‌ شناختی که دارند دیدگاه‌هایی داشته باشند که این دیدگاه‌ها کارشناسی شده است ولی باید بر این نکته تاکید کنم که تاکنون نه در انتخاب شهردار و نه هم‌اکنون در زمینه انتصابات، چیزی به نام اختلاف که منجر به توقف خدمت شود، من ندیدم.

 

 

در صحبت‌های خود اشاره کردید بخشی از نمایندگان از بدنه مدیریتی شهرداری بودند. به نظر می‌رسد با توجه به شناخت و تجربه‌ای که اینان از فضای کار مدیریت شهری دارند، تصمیمات اتخاذشده در این دوره کمتر احساسی بوده و بیشتر کارشناسی شده عمل می‌شود و همین موضوع خود‌به‌خود باعث عدم بروز بسیاری از اختلافات خواهد شد.

دقیقا ! الان هم بسیاری از مباحث مطرح‌شده در شورا کارشناسی است. ما می‌بینیم که بحث سیاسی یا سهم‌خواهی در صحن شورا و جلسات همفکری وجود ندارد. شما جلسه اخیر شورای شهر را ببینید، درباره باغات تصمیم‌گیری‌هایی شد که شاید به جرأت بتوان گفت یکی از تاریخی‌ترین جلساتی بود که تاکنون در شورا برگزار شده است. نظراتی که دوستان در شورا ارائه دادند تماما کارشناسی شده بود؛ کاری که از سال‌ها تجربه کار کارشناسی در بدنه شهرداری به دست آمد.

 

همین موضوع را ما در مباحث مطرح‌شده درباره اساسنامه سازمان‌ها و مجموعه‌های وابسته به شهرداری می‌بینیم و عمق کار کارشناسی در آن مشخص است. باید به این نکته هم اذعان داشت که فضای کنونی فضای کارشناسی است. ما امیدواریم هم تصمیماتی که در شورا گرفته می‌شود و هم انتصابات و تصمیماتی که آقای زاکانی و تیم‌شان در بدنه مدیریت شهری می‌گیرند منجر به خدمت به مردم شود، اگر نه باقی موارد حواشی‌ای است که فرصت خدمت را از بین می‌برد.

 

 

شما تجربه مدیریت شهری پنجم را دارید و دیدید با وجود آنکه یک تفکر سیاسی در شورا حاکم بود اما کاری برای خدمت‌رسانی به شهروندان انجام نشد. به نظر می‌رسد شورای ششم باید از تجربه شورای پنجم که هزینه سنگینی را بر دوش مردم گذاشت استفاده کند و یک راه اشتباه را دوباره نرود و به حاشیه گرفتار نشود.

ما در مدیریت شهری امیدواریم مسیری را که همکاران‌مان در شورای پنجم رفتند نرویم، چرا که با دغدغه خدمت به مردم آمدیم. خودمان هم می‌فهمیم که اگر قرار باشد وارد حواشی شویم فرصت‌ها را از بین خواهیم برد. دوستان در آن دوران کمتر تجربه فعالیت در شهرداری و مدیریت شهری را داشتند و بیشتر نگاه سیاسی بر آنها حاکم بود و عملا می‌توان گفت تجربه‌ای در این حوزه نداشتند ولی ما این تجربه را داریم که وارد حاشیه شدن یعنی فرصت خدمت را از دست دادن.

 

در اینجا بزرگان پارلمان می‌توانند نقش مهمی در جلوگیری از به حاشیه رفتن شورا داشته باشند.

به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. بزرگ‌ترها باید حتما نقش شیخوخیت و بزرگ‌تری خود را نشان دهند، کمااینکه آقایان چمران، سروری و بقیه بزرگان شورا در حال ایفای این نقش هستند تا تضارب آرا بین ۲۱ نماینده منجر به اختلاف نشود. نقش بزرگ‌ترها بسیار مهم است. اگر قرار باشد ما در همین شرایط باشیم و وارد حاشیه نشویم بزرگ‌ترها باید نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.

 

بزرگ‌ترها در دولت و مجلس نیز باید نقش بزرگ‌تری خود را ایفا کنند.

بله! بزرگ‌ترها در این ۲ حوزه نیز باید در صورت مشاهده حاشیه نسبت به مدیریت آن اقدام کنند. من انتظارم این است حواشی که منجر به عدم ارائه خدمت به مردم می‌شود از سوی بزرگ‌تر‌ها از بین برود. در برخی حوزه‌ها ما حواشی را می‌بینیم که بزرگ‌ترها باید آنها را جمع کنند. یقینا هر کس دیدگاهی دارد و این چیز بدی نیست ولی اینکه در رسانه‌ها این تبدیل شود به موضوعی که از متن پررنگ‌تر شود اصلا مناسب نیست. متن این است که ما هر هفته از خودمان و مدیریت شهری بپرسیم چه میزان برای مردم کار کرده‌ایم ولی وقتی درگیر حواشی می‌شویم حرمت‌ها شکسته شده و باعث می‌شود تا در جایی که ضرورت دارد کنار هم بنشینیم و با هم‌افزایی مشکلات را حل کنیم، کار سخت شود. این حواشی اندکی که هم‌اکنون با آن رو‌به‌رو هستیم باید با مدیریت بزرگ‌ترها از بین برود.

 

به نظر می‌رسد حضور مستمر شهردار در جلسات شورا نمایش‌دهنده اتحاد و انسجام مدیریت شهری است و همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از حواشی خود‌به‌خود از بین برود.

بله! این موضوع نشان می‌دهد پارلمان شهری و مدیریت شهری شانه به شانه یکدیگر در حال فعالیت هستند و هم‌افزایی روز‌به‌روز در حال افزایش است. آقای زاکانی خوشبختانه از زمانی که مسؤولیت را قبول کرده‌اند برای شورا وقت مناسبی را اختصاص داده که این نکته بسیار مثبتی است و ما امیدواریم معاونان و شهرداران نیز همین مسیر را پیش روی خود داشته باشند.

 

 

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۲۷۶۶
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha