۱۴۰۰۰۸۰۳۱۵۱۳۵۰۱۹۹۲۳۸۹۸۶۰۴
به گزارش تهران پرس؛ صبح امروز جلسه‌ای با حضور نمایندگان فراکسیون محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان مجمع تهران، به منظور بررسی ابعاد و راهکارهای مقابله با پدیده آلودگی هوای شهر تهران و اتخاذ  تدابیر و هماهنگی‌های لازم، در ستاد راهور تهران بزرگ به میزبانی سردار محمد حسین حمیدی؛ رئیس پلیس راهور تهران برگزار شد.

 

در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دغدغه‌های خود را درباره مسائل و مشکلات شهر تهران درباره آلودگی هوای تهران بیان کردند و نمایندگان ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارات مرتبط با بحث آلودگی هوای شهر تهران پاسخ‌ها و مسئولیت‌های خود و اقداماتی را که در بحث کاهش آلودگی هوا صورت پذیرفته، به سمع و نظر نمایندگان رساندند.

 

سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این جلسه، ضمن تشکر از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: مجلس در بحث قانون هوای پاک، به جد ورود پیدا کرده است، این موضوع را جزء وظایف خود می‌داند و وظایف و کالیف هر دستگاه در این موضوع مشخص شده و مجلس پیگیر این موضوع و اعمال ماده ۲۳۴ است.

 

وی ادامه داد: هوای ناسالم می‌تواند در بحث عوارض برای شهروندان و سکته‌های قلبی و بیماری‌های ریوی نقش داشته باشد و شهروندان را دچار مشکلاتی کند.

 

این نماینده مجلس بیان کرد: بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران از خودروهای دیزلی نشأت می‌گیرد که باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: مسأله آلودگی هوا مسأله‌ای حل‌شدنی است، در این موضوع دستگاه‌ها باید همانند زنجیره به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند تکالیف خود را به خوبی انجام دهند.

 

آب‌گرفتگی و بارندگی در تهران، ترافیک را ۱۰ برابر می‌کند

اقبال شاکری از دیگر نمایندگان تهران نیز در این جلسه بیان کرد: در صورت آب‌گرفتگی و بارندگی در تهران، ترافیک پایتخت ۱۰ برابر خواهد شد و همچنین در بحث خدمات‌دهی مترو، متروی تهران یک‌هزار و ۶۰۰ واگن کم دارد و شهرداری تهران باید ۴۰ درصد از منابع خود را به متروی تهران اختصاص دهد.

 

وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر روزانه در متروی تهران تردد می‌کنند ولی ظرفیت اصلی این ناوگان ۸ میلیون نفر است که می‌توان با اضافه کردن واگن به آن از این قابلیت بهره جست.

 

این نماینده مجلس متذکر شد: سه اتفاق مهم و اساسی در مجلس شورای اسلامی روی داد که از جمله می‌توان به قانون مدیریت یکپارچه شهری، اصلاح ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی و ساخت‌و‌سازها اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی دست دلالان و واسطه‌ها را از این میان برداشت.

 

لیست دستگاه‌هایی که در بحث آلودگی هوا ترک فعل کردند، اعلام شود

شاکری خطاب به رئیس فراکسیون محیط زیست از وی خواست اسامی و لیست دستگاه‌هایی را که درباره آلودگی هوای شهر تهران ترک فعل انجام داده‌اند اعلام کند.

 

زهره الهیان از دیگر نمایندگان شرکت‌کننده در این جلسه بیان کرد: ۳۰ درصد از آلودگی هوای تهران به تردد موتورسیکلت‌ها دودزا و آلاینده و فرسوده اختصاص دارد و باید دستگا‌ه‌های مرتبط به این قضیه ورود پیدا و این نواقص و موضوعات را برطرف کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: بخش فرهنگ‌سازی در این موضوع نقش اساسی دارد و باید در بحث آلودگی هوا اطلاع‌رسانی‌های دقیق و به موقعی صورت گیرد.

 

این نماینده مجلس متذکر شد: می‌توان از بحث پنل‌های خورشیدی در بحث توسعه نیروگاه‌های خورشیدی استفاده کرد و از این ظرفیت خدادادی و پاک در این موضوع بهره جست چرا که انرژی خورشیدی علاوه بر تولید نیروی برق، آلودگی برای محیط زیست ندارد و می‌توان به تدریج آن را جایگزین انرژی فسیلی کرد.

 

در این جلسه نمایندگان ارگان‌ها و ادارات مرتبط با موضوع چون نمایندگان ادارات شهرداری، وزارت نیرو، هواشناسی، برق حرارتی، شرکت پخش فرآورده های نفتی، سازمان صنعت و دیگر نهادهای مرتبط حضور داشتند و دیدگاه‌ها، نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردند.

 

در پایان این جلسه و جمع‌بندی موضوعات، رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: مسأله‌ای که در مجلس نیز در مورد آن پیگیری می‌شود اورهال کردن ایستگاه‌های پایش سنجش آلودگی هوای شهر تهران است که برخی از آنها از رده خارج و برخی بروز نیستند که می‌خواهیم از توان داخلی درباره اورهال کردن و به‌روزرسانی آنها استفاده شود.

 

وی افزود: از هواشناسی می‌خواهیم که در روزهایی که پدیده "وارونگی هوا" روی می‌دهد، حتماً اطلاع‌رسانی‌های خوب و به موقع مانند گذشته انجام پذیرد و همچنین نیروگاه‌ها نیز از سوخت مازوت در این روزها استفاده نکنند.

 

رفیعی با بیان اینکه بحث تاکسی‌های فرسوده به جد پیگیری می‌شود، گفت: ما مطالبه‌گر خواهیم بود و می‌خواهیم بدانیم که چرا تعداد معدودی از تاکسی‌ها در خط خدمات‌دهی انجام نمی‌دهند و در اختیار بخش عمومی و شهروندان نیستند.

 

وی، توسعه و ساخت پارکینگ‌ها، توزیع به موقع و منظم ترافیک، نوسازی ناوگان فرسوده ادارات، عدم خرید خودروهای دیزلی برای شهر تهران، پیگیری بحث معاینه فنی خودروها و اینکه باید قانون هوای پاک بازدارندگی برای همگان ایجاد کند را جز پیگیری‌های این فراکسیون دانست و گفت: این موارد و نتیجه‌گیری‌ها و مصوبات جلسه را به زودی و مجدد پیگیری خواهند کرد.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۲۷۴۶
۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha