شهرداری تهران
 

به گزارش خبرنگار تهران پرس؛ ۴۰ روز از انتصاب امین توکلی‌زاده به عنوان معاون جدید امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌گذرد، معاونتی که طی سال‌های اخیر با انتقادات و حواشی زیادی از جمله کم آوردن پارچه مشکی برای فضاسازی محرم، ایجاد ترک در برج آزادی بر اثر شلیک توپ در لحظه سال تحویل و... دست و پنجه نرم کرده است.

 

ساختار فرهنگی و اجتماعی شهرداری در دوره شورای شهر پنجم به گونه‌ای بود که با شعار «زنان چهره شهر را تغییر می‌دهند» در نمایشگاه زنان و تولید ملی و در آستانه ماه محرم، بر روی رنگ مشکی خط می کشیدند! البته خروجی این نوع تفکر در همایش بانوان شاغل شهرداری تهران که دختران را به رقص وادار کردند، نمایان شد!

 

حال شهرداری تهران با وضعیتی متفاوت همراه شده است، در حکم امین توکلی‌زاده از سوی علیرضا زاکانی، شهردار تهران چند نکته اساسی بیان شده است که می‌توان به «استفاده از ظرفیت مردم»، «توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی»، «نگاه آینده نگر به مناطق کم‌برخوردار» و «مدیریت عدالت محور» اشاره کرد.

 

بررسی عملکرد ۴۰ روزه معاون تازه نفس شهردار تهران

بر اساس بررسی تهران پرس از عملکرد ۴۰ روزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، این معاونت هفت اقدام قابل توجه را انجام داده است.

 

۱- ایجاد قرارگاه مشترک شهرداری با گروه های جهادی و ناجا برای حل معضلات اجتماعی

۲- پویش تزریق ۳۰۰ هزار دُز واکسن توسط شهرداری با تمرکز بر قشر آسیب پذیر، مناطق کم برخوردار، معتادان، افراد از کارافتاده و بی بضاعت و اتباع خارجی

۳- آماده سازی گرمخانه های تهران و افزایش گشت های شهری برای هدایت افراد بی‌خانمان به گرمخانه‌ها پیش از آغاز موج سرما در کشور

۴- سازماندهی مسافران تهرانی که در اطراف بیمارستان‌ها سکونت داشته اند و راهنمایی آن ها به سمت همراه سراها

۵- همکاری با قرارگاه خاتم الانبیاء به جهت ورود به حوزه آسیب‌های اجتماعی

۶- تاکید بر توسعه ورزش همگانی در تهران

۷- پیگیری تاسیس چهار گرمخانه جنرال جدید در تهران

 


مرور عملکرد ۴۰ روزه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نشان می‌دهد که اقشار آسیب پذیر و مناطق کم برخوردار در مرکز توجه وی قرار داشته است.

 

 

تغییر در رویکرد شهرداری تهران

اقدامات انجام شده، بیانگر این است که شهرداری تهران از حالت منفعل که خود را از ورود به مسائل اجتماعی برحذر می دانست به حال پویا تغییر وضعیت داده است. برهمین اساس توسعه سلامت شهری، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پویایی مردم در شهر و تقویت هویت شهری در این مدت کوتاه جزو اهداف شهرداری قرار گرفته است. ‏

 

آنچه مورد انتظار است اینکه با توجه به ساختار و امکانات، شهرداری تهران، این سازمان باید خود را در حل معضلات اجتماعی و آسیب ها دخیل بداند و به‌عنوان یک عضو تاثیرگذار به این مسئله ورود کند که این نوع نگاه در عملکرد ۴۰ روزه‌ معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهود بوده است.

 

نگرش کارشناسانه به آسیب‌های اجتماعی تهران که دهه اخیر به دلایل متعدد انبساط جدی را تجربه کرده، از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های شهرداری تهران محسوب می‌شود.

 

رشد مهاجران، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها، کمبود مراکز خدماتی و رفاهی، رشد قارچ گونه مشاغل غیرقانونی و دلالی که به مشاغل زیر پله ای معروف هستند، کم توجهی مدیریت شهری گذشته به اقشار آسیب پذیر و مناطق کم برخوردار و... همه عواملی است که آسیب های اجتماعی در شهر تهران را به شدت گسترش داده است که آسیب هایی همچون رشد بزه، بی‌هویتی نوجوانان، پرخاشگری، روابط ناسالم، حاشیه نشینی، کودک کار و... را در تهران شکل داده است.

 

به اذعان جامعه شناسان، شهرداری تهران باید دو رویکرد را مدنظر قرار دهد، نخست در راستای توقیف فراگیری آسیب‌های اجتماعی گام برداشته و از رشد آن جلوگیری کند و سپس به ترمیم بدنه اقشار آسیب دیده بپردازد.

 

 

معاون شهردار میزبان سایر نهادها و سازمان‌ها برای احصا و حل مشکلات تهران باشد!

همچنین یکی از موضوعاتی که به شدت خلا آن در تهران احساس می‌شود، احصاء نظام مسائل پیرامونی مردم تهران و مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی موجود در تهران است که معاون امور اجتماعی و فرهنگی تهران می‌تواند با میزبانی از سایر دستگاه های مرتبط این مهم را به سرانجام رساند.

 

اگر چه که در گذشته نهادهای مختلف به این مسئله ورود کرده اند اما پژوهشی جامع و در دسترس عموم که نظرات همه دستگاه‌ها اعم از ناجا، بهزیستی، شهرداری، آموزش و پروش و... را در خود جا داده باشد، وجود ندارد.

 

از سوی دیگر بحث سیاست گذاری فرهنگ مطرح است. توجه به فرهنگ چه در بُعد فرهنگ عمومی، برگزاری مراسم‌های ملی و آیینی و ارتقاع معنویت و چه در بُعد هنری آن، از جمله موضوعاتی است که شهرداری تهران باید به آن توجه ویژه داشته باشد. طی سال‌های اخیر رهاشدگی مسائل فرهنگی در تهران و تقلیل مسئله هنر به قشر خاصی از جامعه، موجب شده که مردم از مسائل فرهنگی و هنری دور مانده و در پی آن بیگانگی هویتی در تهران تشدید شود. در همین خصوص باید شهرداری تهران با ملاحظه ویژه به امور فرهنگی و استفاده از ظرفیت جوانان خلاق در مسیر احیای فرهنگ عمومی و رشد هنر انقلاب اسلامی گام بردارد.

 

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۲۶۰۲
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha