۳۳۰۵۳۷۱_۸۳۰
به گزارش تهران پرس، محمدرضا مهدی زاده درباره وضعیت ذخایر خون گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا و در ۲۱ ماه گذشته میزان استقبال برای اهدای خون کاهش یافته است و تقریبا در این مدت وضعیت ذخیره خون شکننده بوده است.

 

وی ادامه داد: بعد ازاینکه میزان واکسیناسیون کرونا در تهران و همین طور در کشور افزایش یافت و همچنین میزان ابتلا و مرگ و هم به دلیل کرونا کاهش یافت، میزان اعمال جراحی افزایش یافت و همزمان با افزایش اعمال جراحی تقاضا برای تامین خون هم افزایش یافته است، از سویی، چون میزان اهدای خون نسبت به سال‌های گذشته با کاهش مواجه شده است، شاهد کاهش سطح ذخیره خون هستیم.

 

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: در پیک‌های کرونایی اعمال جراحی غیر اورژانسی محدود شده بود و در حال حاضر با فروکش کردن کرونا افزایش یافته است و میزان استقبال برای اهدای خون هم کاهشی است و گاهی نمی‌توانیم نیاز ۱۰۰درصدی خون مراکز درمانی را تامین کنیم.

 

وی تصریح کرد: از سویی دیگر هرساله با سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان نیز با کاهش میزان استقبال برای اهدای خون رو برو هستیم و در حال حاضر هم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و کاهش تردد‌های شهری و از سویی هم شیوع کرونا همه دست به دست هم داده و میزان اهدای خون را کاهش داده است و خواهش ما از مردم و بخصوص اهدا کنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) و با سابقه خون این است که برای اهدای خون اقدام کنند.

 

مهدی زاده خاطرنشان کرد: مردم اهدای خون را فراموش نکنند و در این روز‌های حساس و مهم یاری رسان انتقال خون و نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن باشند.

 

وی تاکید کرد: بهتر است که اهدا کنندگان خون به صورت خانوادگی برای اهدای خون مراجعه کنند که علاوه بر کمک به بیماران فرهنگ اهدای خون و ایثار درخانواده‌ها نیز نهادینه شود.

 

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: در حال حاضر روزانه در تهران بین ۱۲۵۰تا ۱۳۰۰ نفربرای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند که۱۱۰۰نفر شرایط اهدای خون را دارند و موفق به اهدا می‌شوند و این در حالی است که ۱۶۷ مرکز درمانی و بیمارستانی تهران روزانه نیازمند ۱۴۰۰تا ۱۵۰۰ واحدخون هستند.

 

مهدی زاده تصریح کرد: با توجه یه اینکه نیاز به خون همیشگی است و جان برخی از بیماران مانند تالاسمی و سرطانی به خون وابسته است و از مصرف کنندگان همیشگی خون محسوب می‌شوند و از سویی دیگر برخی از فرآورده‌های خون مانند پلاکت عمر کوتاه سه روز دارد و حوادث و سوانح نیز همیشه اتفاق می‌افتد، اهدا کنندگان خون برای اهدای خون اقدام کنند و با اهدای یک واحد خون خود نجات بخش جان سه نفر باشند.

 

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: اهدا کنندگان خون باید توجه داشته باشند که مراکز انتقال خون، مرکز درمانی نیست که بیماران برای مداوای خود مراجعه کنند، بنابراین جایی برای نگرانی اینکه امکان ابتلا به برخی بیماری‌ها یا کرونا وجود داشته باشد نیست و از سویی دیگر تا کنون هیچ گزارش از ابتلای به کرونا به دلیل اهدای خون نشده و همچنین در همه جهان و همین طور در ایران اهداکنندگان خون همیشه از سالمترین افراد هستند و از سلامتی خود مراقبت‌های خاص دارند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطربرای اهدای خون مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۲۵۱۶
۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha