در این مراسم حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب ضمن قدردانی از حضور ریاست جمهوری و تبریک به مناسبت میلاد رسول گرامی اکرم (ص) و امام صادق (ع)  اظهار داشت: متأسفانه امروز در جهان اسلام شاهد جنگ و درگیری و خونریزی هستیم، به همین دلیل موضوع سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی را اتحاد اسلامی، «صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قراردادیم.
۱۴۰۰۰۷۲۴۰۰۰۳۰۸_Test_PhotoN
به گزارش تهران پرس، آیین افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی صبح امروز با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ریاست جمهور نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

 

در این مراسم حجت‌الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب ضمن قدردانی از حضور ریاست جمهوری و تبریک به مناسبت میلاد رسول گرامی اکرم (ص) و امام صادق (ع)  اظهار داشت: متأسفانه امروز در جهان اسلام شاهد جنگ و درگیری و خونریزی هستیم، به همین دلیل موضوع سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی را اتحاد اسلامی، «صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قراردادیم.


 

وی ادامه داد: استکبار جهانی همواره در تلاش است تا با ایجاد جنگ و خونریزی حضور خود در منطقه را موجه جلوه دهد و به غارت کشورهای اسلامی بپردازد.


 

دبیرکل مجمع تقریب در ادامه دلایل مشکلات و درگیری های موجود در جهان اسلام را زیر نام برد. وجود برخی از علمای سرسپرده که زمینه حضور ظالمان در کشورهای اسلامی را فراهم و به عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی روی می‌آورند، وجود اختلافات دامنه‌دار در کلام و عقاید و مذاهب و جهالت و خیانت برخی از پیروان مذاهب اسلامی که خشونت را ترویج می‌کنند، فقدان مردم سالاری دینی در برخی کشورها  و وجود نگاه طایفه گری و قومی گرایی و تبعیت از تعصبات کور، وجود گروه‌ها و احزاب معارض در کشورهای اسلامی و وجود سوء ظن به یکدیگر در راستای تحمیل منافع حزبی و ... از جمله این عوامل است.



حجت‌الاسلام شهریاری در ادامه راه کارهایی را هم  برای حل مشکلات موجود در بین کشورهای اسلامی ارائه کرد و گفت: مقاومت در برابر استکبار جهانی و زیاده خواهی آن با ایجاد نظامات قوی دولتی و اقتصادی و... در کشورهای اسلامی، قطع وابستگی علمای اسلام به حکومت های مستبد، رعایت ادب اختلاف در بین پیروان مذاهب مختلف، افشاگری اقدامات استکبار از سوی رسانه های انقلابی،  تعلیم جهال به دست علما، دنبال کردن مطالبه به حق ملت‌های اسلامی، حذف قوم‌گرایی و ملی‌گرایی و متوسل شدن به دامن قرآن و پیامبر (ص)، دنبال کردن روش‌های عقلایی برای حل اختلافات از طرف گروه‌ها و احزاب معارض، رقابت سالم بین کشورهای اسلامی که می‌تواند بسیار سازنده باشد.


 

دبیرکل مجمع تقریب در پایان سخنان خود گزارش مختصری از برنامه‌های سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی را به میهمانان ارائه کرد.


 

امروز وظیفه مسلمانان، مقابله با عناصر مستکبر است


در ادامه عزیز حسنوویچ مفتی کرواسی به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز شاهد هستیم گروه‌هایی که در جهان اسلام درگیر جنگ و جنایت هستند، شعار اشهد ان لا اله الا الله سر داده و در لباس اسلام، جنایات بزرگی انجام می‌دهند. ما امروز وظیفه داریم که با این عناصر مقابله کنیم، باید صحبت کنیم و صدای خود را بلند کنیم که اسلام، سرزمین دوستی و محبت است و نباید اجازه دهیم این مستکبران تفرقه ایجاد کنند.


 

مفتی کرواسی با اشاره به شخصیت تقریبی آیت الله تسخیری اظهار کرد: این عالم بزرگوار در راستای ایجاد تفاهم میان مذاهب و عامه مردم تلاش‌های زیادی کرد که بهایی برای آن نیست. ایشان در دیدارها و کنفرانس‌های متعدد جهانی که با هم در آنها شرکت داشتیم، برادر و دوست و معلم و استاد ما بود. از خداوند متعال می‌خواهم به روح بزرگ ایشان بهترین پاداش‌ها را عنایت کرده و ایشان را در بهشت برین خود جای دهد.


 

حسنوویچ  با اشاره به عنوان کنفرانس امسال با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه در جهان اسلام» گفت: موضوع انتخاب شده برای سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، موضوع بسیار خوب و با اهمیتی است اما باید گفت تا زمانی که خون مسلمانان بی گناه بر زمین ریخته می‌شود، نمی‌توانیم دم از وحدت حقیقی بزنیم.



مفتی کرواسی در همین خصوص ادامه داد: امروز شاهد هستیم گروه‌هایی که در جهان اسلام درگیر جنگ و جنایت هستند، شعار اشهد ان لا اله الا الله  سر داده  و در لباس اسلام جنایات بزرگی  انجام می‌دهند. ما امروز وظیفه داریم که با این عناصر مقابله کنیم، باید صحبت کنیم و صدای خود را بلند کنیم که جهان اسلام، سرزمین دوستی و محبت است و نباید اجازه دهیم این مستکبران تفرقه ایجاد کنند.


 

وی در پایان گفت: امروز وظیفه مسلمانان این است که هرچه بیشتر اتحاد خود را افزایش دهیم و تلاش کنیم که دشمن مستکبر را از خاک مسلمانان بیرون کنیم.


 

منبع: فارس

انتهای پیام/الف

کد خبر: ۱۲۴۴۶
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha