۱۴۸۸۶۶۲۵_۷۹۳
به گزارش تهران پرس، عباس هاشمی قاچاق هم اکنون به یک معضل برای صنعت لوازم خانگی کشور تبدیل شده است، گفت: یکی از دلایلی که برند‌هایی که از ایران رفتند، شاید تمایلی به بازگشت به ایران نداشته باشند همین قاچاق است؛ در شرایطی که از طریق قاچاق حدود ۳۵ درصد بازار را در اختیار گرفته‌اند و با هزینه‌های پایین و بدون پرداخت مالیات و عوارض محصولات خود را در بازار ایران به فروش می‌گذارند.

 

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر مشکلاتی که افزایش قاچاق برای صنعت لوازم خانگی ایجاد کرده و آسیب‌های ناشی از آن، تصریح کرد: مشکلات ما در حوزه قاچاق ارائه محوز‌های قانونی واردات مثل ته لنجی‌ها، پیله وری، بازارچه های مرزی، بخشی از مناطق آزاد و موارد از این قبیل است. تمام موارد ذکر شده قوانین و مقررات تعیین شده‌ای دارند، اما متاسفانه این سقف‌ها در کشور رعایت نمی‌شود. مثلا ته لنجی تعریفی دارد، اما سقف آن رعایت نمی‌شود واردات انبوه داریم این در حقیقت قاچاق است.

 

او درباره راهکارهای مبارزه با قاچاق و اقداماتی که باید از سمت مسئولان انجام شود، بیان کرد: به یک نظارت کاملا هوشمندانه برای این مجوز‌ها احتیاج است تا علاوه بر رصد قاچاق در شبکه توزیع ورودی قاچاق به کشور کنترل شود؛ در کنار این موضوعات شناسه کالا، کدرهگیری، سامانه جامع انبار‌ها، گارانتی، سامانه جامع تجارت و سایر موارد می‌توانند به صورت پنجره واحد عمل کرده و وجود محصولات قاچاق در بازار را تسهیل کنند.

 

هاشمی تصریح کرد: راهکار‌های قانونی به این صورت است که با اعمال محدودیت و نظارت برای کنترل مشکلات اقدام می‌کنند، اما بخش اعظمی از کنترل قاچاق در کشور به کیفیت کالا‌های داخلی، تامین نیاز بازار، ارتفاع کیفی و منطقی سازی قیمت‌ها امکان پذیر است. چنین وظایفی به بنگاه‌ها واگذار شده و باید به آن عمل کنند تا حمایت هوشمندانه‌ای که از صنعت لوازم خانگی صورت گرفت به ثمر بنشیند. باید تولیدات داخلی بهبود پیدا کنند تا وفاداری مشتری به تولیدات داخلی را به همراه داشته باشد.

 

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر اهمیت ارتقاء کیفیت محصولات تولید داخل گفت: یکی از موضوعات ما استفاده از فناوری‌های این حوزه است. ابتدای سال ۱۴۰۰ کانونی به نام دانش، صنعت و بازار تشکیل شد که وظیفه رسیدگی به این حوزه را بر عهده دارد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/الف


 

کد خبر: ۱۲۳۷۲
۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha