منتظری
 

غلامرضا منتظری نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به بافت معیوب و اشتباه در ساختار فرهنگی کشور عنوان کرد: با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به یک بازنگری و ارزیابی مجدد در حوزه ساختار فرهنگی کشور وجود دارد تا شاهد تحول در این حوزه باشیم.

 

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با بیان اینکه برای بازنگری در ساختار فرهنگی کشور باید نکات اساسی را مورد توجه قرار دارد، گفت: اولین موضوع میزان کارآمدی است؛ به گونه ای که اگر ساختاری و یا برنامه ای کارآمدی لازم را ندارد و در حد انتظار نیست، باید تغییراتی در آن شکل گیرد.

 

 

تکثر و تعدد فعالیت های فرهنگی در کشور

منتظری در ادامه به موضوع تکثر و تعدد فعالیت های فرهنگی اشاره و بیان کرد: در حوزه فرهنگی اصل تکثر مانعی ندارد اما  کیفیت نباید فدای کمیت شود؛ یعنی موازی کاری تا حدی قابل قبول است و اگر کنترل نشود و نظارتی در آن نباشد، ممکن است به اهداف مدنظر دست نیابیم.

 

وی افزود: باتوجه به اینکه منابع حوزه فرهنگ محدود و نیازهای موجود در این حوزه فراوان است؛ از همین رو باید این منابع مدیریت شود و استفاده بهینه از آن صورت گیرد. به عنوان نمونه ممکن است چند نهاد و یا سازمان در حوزه قرآن، هنر و یا در بخش نشر فعالیت کنند؛ اصل این فعالیت ها گرچه مانعی ندارد اما اصل بر این است که تقسیم کاری شکل بگیرد تا هر کدام از نهادها و سازمان ها به صورت تخصصی تر کار کنند تا نهایتا شاهد نتیجه بهتری باشیم.

 

 

ساختارهای معیوب در بدنه فرهنگی کشور

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از برخی ساختارهای معیوب در بدنه فرهنگی کشور تصریح کرد: ساختار برخی و نهادها و سازمان فرهنگی کشور مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به گذشته تغییر اساسی نکرده و  این سوال مطرح است که آیا این ساختار می تواند پاسخگوی نیازهای اصلی و نسلی امروز ما باشد یا خیر؟

 

منتظری ادامه داد: مجموعه های فرهنگی کشور باید درباره این موضوع فکر اساسی کنند و اگر این گونه نیست باید ساختار چابک‌تر و موثرتری را با همکاری مراکز پژوهشی پیش بینی کنند تا تحولات بیشتری در عرصه فرهنگ رخ دهد.

 

 

فقدان یک قرارگاه فرهنگی در ساختار فرهنگی کشور

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد: علی رغم وجود تعدد و تکثر در حوزه های فرهنگی و مجموعه ای به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی که وظیفه آن سیاست گذاری در حوزه فرهنگ است، فقدان یک قرارگاه فرهنگی در این ساختار فرهنگی کشور به شدت احساس می شود.

 

منتظری تاکید کرد: وظیفه قرارگاه فرهنگی مدیریت، نظارت، کنترل و نشان دادن راهبرد به زیر مجموعه های خود است که باید با همکاری نخبگان فرهنگی و صاحب نظران یک فکر جدی و اساسی در این خصوص داشته باشیم.

 

وی اظهار داشت: در زمان جنگ قرارگاه مرکزی مسیر حرکت هرکدام از نیروهای خط مقدم را مشخص می کرد و اگر این قرارگاه مرکزی نبود، نیروهای خط مقدم نمی توانستند موفق شوند. اکنون نیز در خط مقدم فرهنگ دستگاه های مختلفی وجود دارد که نیازمند یک قرارگاه توانمندی است تا با همکاری خودشان مسیر حرکت هر کدام را ترسیم کند و در مرحله بعدی نیز بر طی این مسیر نظارت داشته باشد.

 

 

شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به قرارگاه شود

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه نظارت، کنترل و ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت های فرهنگی نیازمند یک قرارگاه است، تصریح کرد: به نظر بنده نیاز است قرارگاه فرهنگی هرچه زودتر شکل گیرد یا ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا اینکه خود این شورا تبدیل به یک قرارگاه شود.

 

منتظری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره انتظاراتشان از شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تحقق یک قرارگاه قوی و متقن، بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بایستی به عنوان تکیه گاه مجموعه های فرهنگی کشور قرار گیرد و مانند یک نخ تسبیح، دانه‌های فرهنگی را به هم متصل کند و در این حوزه انسجامی به وجود آورد.

 

 

لزوم تغییر رویکردها در ساختار فرهنگی کشور

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه در جهان امروزی، فعالیت های فرهنگی ما باید قوی تر از گذشته باشد، گفت: مقام معظم رهبری طی سخنرانی های مختلف با طرح مباحثی چون تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی به بخش های فرهنگی کشور تذکر داده اند و اکنون اگر همچنان بی توجه به حوزه فرهنگ باشیم ممکن است این حوزه به قتلگاه فرهنگی تبدیل شود. از همین رو با توجه به هجمه هایی که به اندیشه ها و ساحت فرهنگ صورت می گیرد، نیاز است خود را برای اجرای برنامه موثر و کارآمد فرهنگی مهیا کنیم به این دلیل که با اقدام نظامی نمی شود با هجمه های فرهنگی مقابله کرد.

 

 

کادرسازی در حوزه فرهنگ ضرورت است

منتظری با تاکید بر اینکه در بخش مدیریت فرهنگی نیازمند بازنگری جدی هستیم، تصریح کرد: باید برای مدیریت فرهنگی کشور چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد، صداو سیما و یا سازمان های دیگر نیروهای متخصص تربیت کنیم. اما متاسفانه در چنین مجموعه هایی کادرسازی کمتر اتفاق می افتد.

 

وی افزود: گاهی مواقع برای ادامه یک ماموریت از یک فرد چندبار استفاده می شود؛ این درست است که باید از تجربه افراد سود ببریم اما طبق گام دوم انقلاب اسلامی که مسئولیت فرهنگی باید بر شانه های استوار نسل جوان باشد، بایستی در حوزه مدیریت فرهنگی به کادرسازی و تربیت نیرو مبادرت کنیم تا در آینده و افق پیش رو شاهد تحولات، نوآوری ها و خلاقیت هایی باشیم.

 

 

نیاز به خلق حماسه در حوزه فرهنگ داریم

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: رهبر معظم انقلاب تعبیری درباره سپاه محمدرسول الله(ص) در زمان جنگ داشتند با این مضمون که اگر نبود حضور این جوانان پرشور در کنار چهره های باتجربه، آن حماسه باشکوه خلق نمی شد. در شرایط فعلی نیز نیاز به خلق حماسه در حوزه فرهنگ داریم، یعنی نیاز به پیوند مدیران میانسال با مدیران جوان، با انگیزه و ریسک پذیر در مجموعه های فرهنگی کشور هستیم.

 

منتظری با انتقاد از کمبود گزینه مناسب برای  پذیرش مسئولیت در برخی استان ها عنوان کرد: در شرایط فعلی رئیس جمهور منتخب برای انتصاب مدیران در برخی استان ها باید فانوس به دست بگیرد تا نیرویی مناسب را پیدا کند که این نشان می دهد در حوزه کادرسازی خوب کار نکرده ایم.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین باید در حوزه کادرسازی به صورت جدی فعالیت کنیم تا وقتی دنبال گزینه ای برای مسئولیت هستیم، چندین گزینه‌ متعدد داشته باشیم که در این راستا بایستی افراد را شناسایی کرده و با توجه به قابلیت های این افراد، دوره های مختلف مدیریتی، روان شناسی و دوره تخصصی سپری کنند تا بتوانند در زمان لازم زمام امور فرهنگی را به دست گیرند.

 

 

همکاری کمیسیون فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد در تحقق مطالبات رهبری

نائب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید مجدد بر لزوم تحقق مطالبات رهبری معظم انقلاب در حوزه فرهنگ مطرح کرد: ما در کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبتی داشته ایم و برای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ پیشنهاداتی مطرح کرده ایم. یک کمیته ای نیز در وزارت خانه فرهنگ و ارشاد در حال شکل گیری است و مقرر شده تا در این کمیته از شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و نهادهای موثر حضور پیدا کنند که حاصل این هم اندیشی بستری مناسب برای تحقق انتظارات رهبری فراهم شود.

 

منتظری در پایان خاطر نشان کرد: تجربه گام اول نشان داد هرجا قلمرو نگاهمان به راهنمایی ها و راهبردهای مقام معظم رهبری معطوف شد، آنجا به رشد و اعتلا دست یافتیم. از همین رو ما در کمیسیون فرهنگی تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در این  حوزه را در دستور کار خود قرار داده ایم و در راستای این کار مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد، از حیث وظیفه نظارتی خود ورود پیدا می کنیم.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۲۳۱۰
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha