سردار رحیمی


به گزارش تهران پرس، به مناسبت هفته نیروی انتظامی به سراغ سردار «حسین رحیمی» رفتیم که علاوه ‌بر مسئولیت‌های مختلف در بخش‌های مختلف نیروی انتظامی، بیش از چهار سال است که مسئولیت فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را بر عهده‌ دارد و طی این مدت اقدامات مهمی درخصوص مبارزه با ‌اشرار و مجرمان به اجرا درآورده است که برجسته‌ترین آنها اجرای «سلسله طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی» از جمله طرح‌های رعد و ظفر و... بوده است که علاوه ‌بر رضایت مردم، سهم عمده‌ای در کاهش جرائم در تهران داشته

است.

در ابتدا ضمن تبریک فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی به جنابعالی و همکارانتان، صحبت را از همین مناسبت آغاز بفرمایید.

در مرحله اول هفته نیروی انتظامی را به همه مردم ایران تبریک می‌گویم، همانطور که امنیت متعلق به همه مردم است نیروی انتظامی هم خادم همه مردم است، همچنین به همه همکارانم از نقطه صفر مرزی گرفته تا عزیزانی که در پایتخت و ام‌القرای جمهوری اسلامی مشغول برقراری نظم و امنیت هستند تبریک می‌گویم. این نظم و امنیتی که بحمدالله امروز در سرتاسر ایران اسلامی زبانزد خاص و عام است، به همت همکاران بنده به وجود آمده است که برای حفظ آرامش و امنیت مردم، نه در شب آرامش دارند و نه در روز.



همچنین لازم است تشکر و تقدیر خودم را از خانواده‌های محترم این عزیزان که پا به پای همکاران ما در این امنیت سهیم هستند، و همینطور خانواده‌های شهدای نیروی انتظامی عرض نمایم.


 


 با ورود شما به فرماندهی انتظامی تهران، علاوه ‌بر اقدامات گذشته، طرح‌هایی برای برخورد با مجرمین در سطوح مختلف شکل گرفت که این روزها به صورت هفته به هفته در حال اجراست و شاهد بازتاب رسانه‌ای آنها نیز هستیم، در مورد جزئیات هرکدام این طرح‌ها و آثار آن برکاهش جرائم توضیح بفرمائید؟

از آغاز کار بنده به عنوان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بیش از چهارسال می‌گذرد، از همان ابتدا و در طول این مدت استراتژِی اقدامات موثر ما برای برخورد با جرم و مجرمین «آفندی» بوده است یعنی بنا را بر این گذاشتیم که ما منتظر وقوع جرم و وقایع خلاف قانون مشابه ننشینیم، در این راستا بر مبنای وظایف پلیس و انواع پلیس‌های تخصصی تشکیل شده در نیروی انتظامی، مانند پلیس پیشگیری که هدف آن پیشگیری از جرم است، یا پلیس آگاهی که هدف آن مبارزه با سارقین و جانیان است و یا پلیس مواد مخدر با ماموریت برخورد با قاچاقچیان عمده و خرده‌فروش و همچنین معتادین متجاهر، همچنین پلیس امنیت عمومی با هدف برخورد با اراذل و اوباشی که امنیت جامعه را برهم می‌ریزند، سلسله طرح‌های امنیت اجتماعی برای پایتخت طراحی شد. بر همین اساس و بر مبنای پتانسیل موجود در هرکدام از شاخه‌ها، سلسله طرح‌های امنیت اجتماعی با عناوین «رعد، ظفر، صاعقه، کاشف و اقتدار» طراحی و اجرا شد.


 


هدف از اجرای «طرح رعد» برخورد با بزه‌های کوچک و در واقع غیر سازمان یافته و مجرمین خرده‌پا با استفاده از ظرفیت کلانتری‌ها است و تقریباً به صورت هفتگی در حال اجراست و امروزه طرح شناخته شده‌ای به حساب می‌آید، در مرحله بالاتر و تکمیل طرح رعد، «طرح کاشف» نیز با محوریت پلیس آگاهی و با ماموریت برخورد با سارقین سازمان یافته و سابقه‌دار در حال اجراست.


 


در کنار این دو طرح، «طرح صاعقه» قرار می‌گیرد که نوبتی انجام می‌شود و به طور مثال در هر نوبت بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر از یگان موتوری پای کار آمده و با ورود به سطح شهر ماموریت برخورد با سارقینی مانند موبایل قاپ‌ها، کیف قاپ‌ها، حاملین سلاح‌های سرد و... را انجام می‌دهند.


 


خوشبختانه در نتیجه این اقدامات در طی چند سال اخیر نتایج مثبتی در عرصه انتظامی تهران بزرگ اتفاق افتاده است، به طور مثال از ابتدای امسال تاکنون شاهد کاهش سهم تهران از جرائم کل کشور از ۲۹ درصد به ۱۹ درصد بوده‌ایم که در واقع همین کاهش ۱۰ درصدی برای کلان شهری مانند تهران انقلابی عظیم در کشف جرم به شمار می‌رود.


 


در حقیقت شعار ما در میدان مبارزه با جرائم این است که بهترین راهکار برای مقابله با وقوع جرم، «کشف جرم و دستگیری مجرم است» و تا این اتفاق نیفتد پیشگیری به وقوع نمی‌پیوندد.

همچنین در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ در تهران، کاهش ۱۵ درصدی سرجمع جرم در تهران را شاهد بودیم که این نیز آماری بسیار خوشایند است. در جزئیات این آمار باید عرض کنم که سرقت مسلحانه ۱۳ درصد کاهش، جرائم به عنف ۹ درصد کاهش، جرائم قتل ۱۶ درصد کاهش، سرقت خودرو ۲۱ درصد کاهش و در سرقت از بانک‌ها ۱۰۰ درصد کاهش داشته‌ایم، ولی متاسفانه در برخی موارد هم مانند جرائم سرقت منزل متاسفانه افزایش ۲۰ درصدی داشته‌ایم ضمن اینکه از مجموع جرائم اتفاق افتاده در تهران نیز تا کنون ۷۲ درصد جرائم کشف شده است.


 


 با توجه به افزایش سرقت از منزل چه توصیه‌ای به مردم دارید؟

شاید ذکر این هشدار به مردم خالی از لطف نباشد که بر اساس آمار، بیشترین سرقت از منازل شامل به ترتیب طلا، بعد ارز خارجی و سوم فرش‌های نفیس است و مردم عزیز باید سعی نمایند که اینها را در جای امن غیر از منزل نگهداری کنند.


 


 در کنار انجام وظیفه پلیس در دستگیری مجرمین و بزهکاران، آیا دستگاه‌های دیگر برای تکمیل حلقه جمع کردن بساط مجرمین از جامعه و ساماندهی آنها به کمک شما آمده‌اند یا خیر؟

به نکته خوبی‌اشاره فرمودید، ما برای جامعه‌ای ایمن باید به کلید واژه‌ای به نام «تولید امنیت» توجه نمائیم، در یک جامعه برای جلوگیری از بسیاری از ناهنجاری‌ها حتما بسیاری از دستگاه‌ها اقدامات مکمل را برای همکاری با پلیس باید انجام بدهند.


 


بسیاری از مردم بر این باورند که مسئول هر جرمی در جامعه پلیس است در حالیکه پلیس مسئول برخورد با جرائم و در واقع حلقه آخر این زنجیره است. در واقع دستگاه‌های دیگر با کارکردهایی مانند صنعتی،کارگری، فرهنگی، آموزشی، رسانه و اقتصادی و... همه و همه باید در تولید امنیت و جلوگیری از ناهنجاری‌ها اقدامات جدی انجام دهند و با برنامه‌های کاربردی و موثری نظیر ایجاد‌اشتغال و یا جلوگیری از تورم و... در تولید امنیت، اقدامات جدی انجام داده و وظایف خودشان غافل نشوند.


 


نکته‌ای که باید مردم به آن توجه کنند این است که وظیفه پلیس فقط و فقط دستگیری مجرمان است و مسئولیت محاکمه و یا آزادکردن آنها با دستگاه‌های دیگر است. در واقع برای تکمیل حلقه تولید امنیت در یک جامعه علاوه‌بر لزوم انجام وظایف در نهادهای فرهنگی و اقتصادی در کنار پلیس، نهادهای قضایی نیز باید با تعیین مجارات هم‌وزن جرائم انجام شده گام اساسی در تولید امنیت بردارند، در واقع مجازات باید به تناسب جرم تعیین شود تا تاثیرگذار باشد.


 


 در ماه‌های اخیر شاهد افزایش نسبی تعداد شهدای نیروی انتظامی در صحنه برخورد با مجرمان و مواردی همچون تیراندازی سارقان به ماموران بوده‌ایم، شما اخیرا گفته بودید که مجرمان گستاخ‌تر شده‌اند، به نظر می‌رسد برای قوانینی که بر خلاف بسیاری از کشورها دست و پای ماموران را در برخورد جدی‌تر با مجرمان به خصوص در صحنه‌های جرم و تعقیب و‌گریز بسته است باید فکری اساسی کرد.

این یک واقعیت انکار‌ناپذیر است که مجرمین گستاخ‌تر شده‌اند و به راحتی از هرگونه سلاحی چه سرد و چه گرم استفاده می‌کنند، در واقع ماموران نیروی انتظامی در این امر بسیار مظلوم واقع شده‌اند، که باید فکر جدی به حال این قضیه شود.


 


پلیس ایران بسیار مظلوم است، شهادت و جانبازی این عزیزان کمتر در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد در صورتی که نباید اینگونه باشد، از طرف دیگر میزان مجازات با مقدار جرم برابری نمی‌کند، مجرمی که بارها دستگیر شده به راحتی آزاد می‌شود در صورتی که باید برخورد سخت‌تری با او شود تا شاهد گستاخ‌تر شدن آنها نباشیم.



نگرانی ما فقط و فقط برای امنیت مردم است و برای اینکه تلاش‌های پلیس ابتر نماند مجازات‌های قضایی باید مکمل، جدی‌تر و قاطع‌تر باشد.


 

 


شما به عنوان فرمانده انتظامی تهران که از نزدیک در جریان جرائم و معضلات اجتماعی هستید، بفرمایید تحلیلتان از زنگ خطر تغییر رفتار نسل‌ها و رفتارهای تربیتی والدین به واسطه رسانه‌ها و پیام رسان‌های غربی که در حال وقوع است چیست؟ آیا از نحوه تغییر جرائم می‌شود متوجه این تغییر فرهنگی و اجتماعی شد؟

هشدار و توصیه اکید بنده به همه خانواده‌ها این است که دشمنان با استفاده از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل به ویژه فضای مجازی برای تغییر ذائقه و اندیشه همه اقشار به ویژه نوجوان و جوانان برنامه‌ریزی وسیع کرده‌اند، در همین راستا نیز رهبر معظم انقلاب بارها تاکیدات فراوانی در این زمینه داشته‌اند به طوری که خودشان نیز فرموده‌اند که اگر وظیفه‌ای غیر از رهبری داشتم حتما وارد فعالیت جدی در فضای مجازی می‌شدم، ایشان نیز بارها تاکید کردند که تولیدات ما در فضای مجازی بسیار کم و ضعیف است. از طرفی راحتی استفاده از این فضا و همچنین در دسترس بودن آن به ویژه برای کودکان و نوجوانان بسیار دغدغه‌آفرین است، شاهد هستیم که یک انیمیشن، اپلیکیشن و... به راحتی تاثیرات مخرب فراوانی در روح و روان فرزندان ما می‌گذارند.


 


همچنین با توجه به گسترش تولیدات خارجی و دسترسی فراوان و از طرفی کم‌کاری در داخل بیم آن می‌رود که تاثیرات مخرب روزبه‌روز بیشتر و بیشتر شود. از طرفی مشاهده می‌شود که بسیاری از اراذل و فرصت‌طلبان از فضای مجازی برای توسعه فساد و رفتار‌های خشونت‌آمیز، خرید و فروش سلاح و مواد مخدر و تبلیغ مکتب‌های نوظهور و ضد اخلاقی، ضد اجتماعی و ضد خانوادگی استفاده می‌کنند که متاسفانه در جذب مخاطب هم بسیار موفق هستند.


 


هرچند بسیاری از مجرمین در فضای مجازی با مبداء داخلی دستگیر می‌شوند و صدها تارنمای متخلف نیز مسدود می‌شوند اما تعداد بسیاری از تارنماهای فاسد دیگر روزانه بارگذاری می‌شوند که برخورد اساسی با آنها به ویژه تارنماهایی با مبداء خارجی نیازمند تدابیر و هماهنگی اساسی در بسیاری از دستگاه‌ها است.


 


در واقع می‌توان گفت که هجوم اساسی در حال وقوع است برای تغییر ذائقه و اندیشه نسل‌های کنونی و بعدی ما و هرچند که افزایش دستگیری‌های ما در این زمینه وجود دارد اما شاهد هستیم که رفتارهای خشونت‌آمیز جامعه در حال افزایش و از طرفی متاسفانه باید هشدار داد که سن وقوع این اتفاق رو به کاهش است چرا که به واسطه شرایط کرونایی و لزوم آموزش‌های غیر حضوری و آنلاین هم ورود بسیاری از نوجوانان و جوانان به دنیای بی‌محدودیت مجازی تسهیل شده است و این یک هشدار جدی است.


 


 در مورد میزان جرائم فضای مجازی و نحوه برخورد پلیس فتا با آنها توضیح بدهید.

دست پلیس فتا امروزه در برخورد با مجرمین فضای مجازی باز است ولی ساختار و امکاناتش باید تقویت شود البته این کار شروع شده است و ‌اشرافیت پلیس بر علیه مجرمین فضای مجازی شرایط خوبی دارد به طوریکه در ۶ ماه ابتدایی امسال دستگیری‌ها درخصوص تخلفات فضای مجازی ۲۰ درصد افزایش داشته است. در مورد جرائم مالی نیز باید عرض کنم که رمز پویا خوشبختانه تا حدود زیادی جرائم را کاهش داده است. در کنار پلیس فتا بخش‌های دیگر هم در راستای هوشمند شدن در حال قدم برداشتن هستند.

 

 در مورد برخی ناهنجاری‌ها در جامعه مانند ترویج سگ‌گردانی یا برخی تلاش‌ها در راستای ترویج برخی ضد ارزش‌ها چه نظری دارید؟

یکی از مهم‌ترین تاکیدات رهبر معظم‌انقلاب در مورد وظایف ناجا این است که می‌فرمایند: «مهم‌ترین وظیفه نیروی انتظامی حفظ ارزش‌هاست»، در همین راستا نیروی انتظامی وظیفه خود می‌داند که قوانین حاکم بر جامعه را با جدیت و بدون حواشی و بدون ترس از هرگونه شایعه‌پراکنی اجرا نماید. خوشبختانه افرادی که اقدام به ترویج برخی ناهنجاری‌ها در جامعه می‌کنند بسیار انگشت شمار و کمتر از عموم جامعه هستند، با این وجود پلیس این هشدار را به همان تعداد اندک می‌دهد که در راستای حفظ ارزش‌های اسلامی جامعه و برخورد با همان تعداد اندک هم یک گام هم به عقب نخواهد نشست چرا که برخورد با این تعداد قلیل خواسته اکثریت جامعه اسلامی است.


 


ببینید ما به طور روزانه بیش از ۳۰ هزار تماس داریم که از این تعداد فقط ۱۰ هزار تماس منجر به عملیات پلیس می‌شود، در واقع تعداد بی‌شمار تماس‌های دیگر دل‌نگرانی‌ها و دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی و حقوق شهروندی مردم است که چون ما را به عنوان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی امین خود می‌دانند به عنوان ملجأ و پناهگاه، گلایه‌های خود را به ما منتقل می‌کنند، به طور مثال همین سگ‌گردانی در پارک‌ها که در بسیاری موارد با ایجاد مزاحمت برای یک خانواده گلایه مردم را به همراه دارد و یا وجود سگ در خانه همسایه‌هایی که نه حقوق همسایگی را رعایت می‌کند و نه نکات بهداشتی وجود حیوانات در آپارتمان را، در همه این موارد تنها پناهگاه مردم پلیس است و در این راستا نیز پلیس برای انجام وظیفه براساس قانون برخورد خواهد کرد.


 


درخصوص همین نگهداری از حیوانات در خانه در بسیاری از کشورها که هیچ اعتقادات مذهبی هم در این زمینه ندارند در برخورد با سگ‌گردانی و به طور کلی نگهداری از حیوانات قوانین بسیار سختگیرانه‌ای اعمال می‌شود که شاید باور آن هم برای بسیاری از افراد جامعه خود ما قابل باور نباشد. جریمه‌های بسیار سنگینی که در این زمینه اعمال می‌شود به حدی است که هرکسی به راحتی به خود اجازه نگهداری از حیوانات را در منزل یا در محافل عمومی نظیر پارک‌ها نمی‌دهد، در بسیاری از کشورهای اروپایی اگر یکی از این حیوانات حتی تهدیدی برای یک خانم باردار و یا حتی افراد کهنسال با زمینه بیماری‌های قلبی به حساب آید برخورد بسیار سختی در انتظار صاحبان آنها خواهد بود.


 


به هر صورت در برخورد با اینگونه موارد ما اسیر فضا سازی‌ها نخواهیم شد و به دور از حاشیه و براساس قوانین موجود قاطعانه برخورد خواهیم کرد.


 


همچنین جدای از مقوله نگهداری از حیوانات خانگی و سگ‌گردانی، افرادی هم که خواسته و یا ناخواسته در جبهه ضدارزش‌ها قرار می‌گیرند حتما با برخورد شدید ما مواجه خواهند شد، در مواردی هم که اخیراً گزارش می‌شد و عده‌ای در راستای‌اشاعه بی‌حجابی و برهم زدن شئونات اجتماعی قدم بر می‌دارند چه در داخل خودرو و چه بر روی موتور مصداق کشف حجاب هستند و منتظر برخورد جدی ما باشند.


 


 این روزها شاهد خبرهای خوشی از کشف و دستگیری‌های پلیس نوپا اما فعال «‌اقتصادی» تهران هستیم در این باره توضیح بفرمائید.

پلیس اقتصادی پلیس نوپایی است و در این دو سه سالی که از فعالیت آن می‌گذرد نتایج خوبی حاصل شده است، به طوری که این خدمات مورد تقدیر رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است. برای این پلیس وظایفی تعیین شده است همچون مبارزه با قاچاق کالا، مبارزه با احتکار، برخورد با مفسدان کلان بانکی و فرارهای مالیاتی و پولشویی و...

به هر صورت پلیس اقتصادی در حال به بلوغ رسیدن است و در پرونده‌های بزرگی هم به موفقیت رسیده است که بسیاری از آنها در حال جریان است، بسیاری از پرونده‌های مهم مفاسد اقتصادی که این روزها مطرح می‌شود ماحصل تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس اقتصادی است، پرونده‌هایی که ارزش ریالی آنها بعضا تا ۳۰ یا ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است، از همین موارد می‌توان به مواردی همچون پرونده‌های ارزهای ۴۲۰۰ تومانی که غالباً در اختیار پلیس اقتصادی است ‌اشاره کرد، به طور مثال در یک فقره ۷۰ شرکت صوری و ۲۰۰ نفر شناسایی شده‌اند که حتی یک ریال به تعهدات وارداتی خود عمل نکرده بودند.

یکی از دلایل موفقیت‌های پلیس اقتصادی نیز بهره‌گیری از کارآگاهان باسابقه و توانمند این نیرو است که سهم بسزایی در کشف پرونده‌ها و به نتیجه رساندن آنها دارد.


 


منبع: کیهان

انتهای پیام/الف

کد خبر: ۱۲۱۵۴
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha