۶۶۰۲۸۴_۲۵۶
به گزارش تهران پرس، امسال دومین سالی است که به دلیل همه گیری کرونا، مدارس به صورت مجازی بازگشایی می‌شوند و اگرچه جشن غنچه‌ها و شکوفه‌ها اول مهر به صورت نمادین و محدود برای نوآموزان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس برگزار شد اما آموزش آنان نیز در فضای مجازی پیگیری می‌شود.

 



با این وجود علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم جشن شکوفه‌ها در دبستان دخترانه منیره عاصمی منطقه ۹ تهران اعلام کرد که دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت گروهی و چند نفر حداقل یک روز در مدرسه حضور داشته باشند و با معلم خود ارتباط برقرار کنند.

 

با تعطیلی مدارس از اسفند ۱۳۹۸، آموزش از طریق فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی ایران و در فروردین ۱۳۹۹، از طریق شبکه آموزش دانش‌آموزی «شاد» ادامه پیدا کرد اما با توجه به نبود امکانات از جمله اینترنت مطلوب، تلفن همراه هوشمند و تبلت، امکان دسترسی همه دانش‌آموزان به آموزش مجازی فراهم نبود و با مشکلات آموزشی مواجه شدند.



 



علاوه بر این، کارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که تعلیم و تربیت در جریان حضور در مدرسه، تعامل با معلمان و همسالان ایجاد می‌شود و آموزش‌ مجازی از کیفیت مطلوب برخوردار نیست.



 



کارشناسان تاکید دارند که این آموزش، جایگزین حضور معلم در کلاس درس و تعامل و ارتباط رو در رو معلم با دانش‌آموز نمی‌شود و آموزش مجازی آسیب‌هایی همچون افت کیفیت آموزشی و افت میانگین نمرات دانش‌آموزان را در پی داشته است.



 



همچنین دوری از فضای مدرسه موجب کم‌تحرکی، آسیب‌های جسمی، روحی و روانی، افسردگی، پرخاشگری در برخی از دانش‌آموزان شده است.



 



براین اساس برای جلوگیری از تداوم این آسیب‌ها و دسترسی دانش‌آموزان به آموزش، مسئولان از چند ماه گذشته با ایجاد زمینه برای واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان و فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سعی در بازگشایی مدارس به صورت حضوری داشتند و واکسیناسیون ۱۷ و ۱۸ ساله‌ها، دانش‌آموزان پایه‌های یازدهم و دوازدهم در حال انجام است.



 



قائم مقام معاون بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ۲۴ شهریور اعلام کرد که از ۲ هفته‌ دیگر واکسیناسیون اختصاصی برای رده سنی ۶ تا ۱۸ سال در کشور آغاز می‌شود و کشورمان به دنبال این است که واکسن اختصاصی کودکان را وارد کند و به زودی این مهم در کشور رخ می‌دهد.



 



جعفر صادق تبریزی افزود: بر این اساس نوجوانان، جوانان نیز در رده سنی ۶ تا ۱۸ سال واکسینه می‌شوند که با ورود واکسن ویژه‌ دانش‌آموزان، مدارس کشور نیز از اواخر آبان تا اوایل آذر به صورت حضوری بازگشایی می‌شود.



 



تضمین سلامت، استمرار آموزش شعار سال تحصیلی جدید

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ۳۱ شهریور در یک برنامه تلویزیونی گفت: کرونا خسارات زیادی به مجموعه کشور وارد کرد و بخش‌های مختلف آسیب دیدند اما آسیبی که به تعلیم و تربیت وارد کرد غیرقابل جبران است.



 



کاظمی اضافه کرد: آسیب‌های فردی و مهارت‌های ارتباطی که به دانش‌آموزان وارد شده است بی‌شمار است؛ به طوری که امروزه دانش‌آموزان از درک مهربانی محروم بوده و در آینده نیز یک گسست در تربیت نسل‌ها ایجاد خواهد کرد.



 



وی افزود: در دنیا، آخرین مکانی که بسته شد، مدرسه بود و اولین مکانی که باز شد، باز مدارس بودند و در حال حاضر، ۱۱۰ کشور جهان آموزش حضوری دارند.



 



کاظمی بیان کرد: شعار ما برای سال تحصیلی جدید تضمین سلامت، استمرار آموزش و ارتقای کیفیت به عنوان راهبرد کلان است و سلامتی دانش‌آموزان خط قرمز ماست.



 



سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: واکسیناسیون معلمان به اتمام رسیده، واکسن اولیا و مربیان و رانندگان سرویس در حال انجام و واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز در حال آغاز است.



 



کاظمی گفت: در الگوی طراحی شده برای استمرار آموزش، سه مسیر «مدرسه تلویزیونی ایران»، «آموزش در بستر فضای مجازی (شاد)» و «بازگشایی آرام و تدریجی با اطمینان از سلامت دانش‌آموزان» را داریم.



 



وی افزود: ۴۵ هزار مدرسه کمتر از ۷۵ دانش‌آموز دارند که می‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند و از این روی بازگشایی مدارس روستایی و عشایری را در گام اول آغاز خواهیم کرد.



 



کاظمی اضافه کرد: گام دوم مدارس با جمعیت متوسط است که گروه‌بندی خواهند شد و بخشی مجازی و بخشی حضوری آموزش‌ها را دنبال خواهند کرد.



 



سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از دهه آخر مهر و اوایل آبان می‌توانیم وارد فضای بازگشایی حضوری شویم، اظهار داشت: این اختیار به شورای مدرسه و منطقه سپرده و نحوه رعایت پروتکل‌ها به مدیران مدارس ابلاغ شده است.



 



کاظمی گفت: این اطمینان را می‌دهیم با مشارکت اولیا و مربیان و همت مدیران مدارس، آرام آرام شادی و نشاط به مدارس و جامعه بازگردد.



 



براساس اعلام آموزش و پرورش تهران، امسال در پایه‌های مختلف تحصیلی یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۴۷۸ دانش‌آموز در حدود چهار هزار و ۲۰۰ هزار مدرسه تحصیل خواهند کرد.



 



تاکنون در پایه‌های اول ۱۱۴ هزار و هفت دانش‌آموز، دوم ۱۰۱ هزار و ۹۸۵ دانش‌آموز، سوم ۱۰۱ هزار و ۵۲۴ دانش‌آموز، چهارم یکصد هزار و ۲۵۸ دانش‌آموز، پنجم ۹۷ هزار و ۷۵۷ دانش‌آموز، ششم ۹۷ هزار و ۱۳۴ دانش‌آموز، هفتم ۹۳ هزار و ۴۲۷ دانش‌آموز، هشتم ۸۶ هزار و ۶۸۲ دانش‌آموز، نهم ۸۶ هزار و ۴۲ دانش‌آموز، دهم ۷۴ هزار و ۸۷۰ دانش‌آموز، یازدهم ۷۹ هزار و ۳۹۹ دانش‌آموز و دوازدهم ۷۷ هزار و ۳۹۳ دانش‌آموز ثبت‌نام کردند.



 

 

 



چگونگی فعالیت مدارس تهران در سال تحصیلی جدید

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی فعالیت مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به خبرنگار ایرنا گفت: مصوبه هیات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی تدریجی مدارس است.



 



عبدالرضا فولادوند ادامه داد: امروز شنبه (سوم مهر) سال تحصیلی آغاز می‌شود و در تهران به دلیل تراکم دانش‌آموزان و مشکلات تردد آنان، با مصوبه شورای آموزش و پرورش، تصمیم گرفته شد که مهر ماه آموزش مجازی داشته باشیم و به هیچ وجه در این ماه مدرسه‌ای باز نخواهد بود و آموزش به صورت مجازی ادامه می یابد.



 



وی افزود: برای دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی و هنرستان‌ها که کار عملی انجام می‌دهند، حساسیت و برنامه ویژه‌ای داریم که اعلام خواهد شد و اگر کیفیت آموزشی دانش‌آموزان رعایت نشود، آنان در سال‌های بعد دچار مشکل خواهند شد.



 



فولادوند خطاب به موسسان مدارس غیردولتی گفت: رعایت قوانین و پروتکل‌های بهداشتی برای تمام مدارس جاری و ساری است و به هیچ وجه مدرسه‌ای نمی‌تواند به بهانه تراکم کم دانش‌آموزان مهرماه به صورت حضوری بازگشایی شود.



 



مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: اگر قرار باشد مدرسه‌ای در آبان ماه فعالیت داشته باشد باید براساس دستورالعمل، مجوز مکتوب از منطقه داشته باشد و کمیته سلامت با حضور نماینده انجمن اولیا و مربیان در مدرسه تشکیل شود و در این کمیته تصمیم بگیرند که با توجه به تراکم دانش‌آموزان مدرسه با چه سبکی اداره شود.



 



فولادوند اظهارداشت: اگر تعداد دانش‌آموزان مدرسه‌ای کمتر از ۳۰۰ باشد، یک سبک و سیاق دارد و اگر بیشتر از ۳۰۰ نفر باشد، سبک و سیاق دیگری دارد؛ در این رابطه راهکارهایی به مدیر آموزشگاه ارایه شده که باید به تصویب کمیته سلامت مدرسه برسد و این کمیته باید فرم‌های مخصوص را تکمیل کند و به کارگروه بهداشت و سلامت منطقه ارایه دهد.



 



وی گفت: این کارگروه تمام شرایط محیطی، مورد نیاز و استانداردها را کنترل می‌کند و برای فعالیت مدرسه، مجوز می‌دهد و برای آماده کردن این مقدمات یک ماه فرصت داریم، براین اساس اعلام شد که در این مدت آموزش مجازی باشد.



 



مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: از سوم مهر آموزش به صورت مجازی در تهران و از طریق شبکه «شاد» آغاز خواهد شد و به تدریج به سمت آموزش حضوری پیش می‌رویم.



 



وی ادامه داد: به یک باره نمی‌توانیم آموزش حضوری را آغاز کنیم و باید زیرساخت‌ها همچون مواد ضدعفونی و مصرفی، استانداردهای فضا، فاصله اجتماعی ۲ و نیم مترمربع برای هر دانش آموز مهیا باشد و وضعیت را با پروتکل‌های بهداشتی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده است، وفق دهیم.



 

 



استمرار خدمت پنج هزار نیروی بازنشسته

فولادوند درباره وضعیت ساماندهی نیروی انسانی گفت: شهر تهران در سال‌های گذشته، با توجه به دامنه دانش‌آموزی کمترین نیروی ورودی را داشته است و در این مدت بیشتر از ۷۰۰ نفر ورودی نداشتیم.



 



وی افزود: علاوه بر این در شهر تهران متقاضی بومی استخدام در آموزش و پرورش کم است و از استان‌های دیگر برای آزمون استخدامی در تهران درخواست می‌دهند، ثبت‌نام می‌کنند و قبول می‌شوند و بعد از یکی ۲ سال تلاش می‌کنند به مقصد اصلی و استان خود بازگردند.



 



مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: امسال ۱۱ هزار و ۸۰۰ نیروی بازنشسته داشتیم که ورودی ما حدود ۹۰۰ نفر بود و قابل مقایسه با تعداد نیروهای بازنشسته نیست و نامتعادل است.



 



فولادوند گفت: از این تعداد نیروهای بازنشسته، تلاش کردیم که پنج هزار نفر استمرار خدمت داشته باشند و در حال حاضر، تلاش می‌کنیم که مشکلات آموزشی و تامین نیرو حل شود.



 



مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: در تمام مناطق کمبود نیرو داریم اما این به معنای خالی بودن کلاس‌های درس نیست و همه تلاشمان این است که کلاس‌ها خالی نمانند.



 



وی اضافه کرد: حتی اگر شده به معاونان مدرسه ابلاغ آموزشی دهیم که کلاس درس تشکیل دهند، اولویت اصلی ما کلاس درس است.



 



فولادوند ادامه داد: کمبود نیروها را از محل استخدام‌های جدید، تعهد خدمت، تغییر وضعیت استخدامی، نیروهای نهضت سوادآموزی، حق‌التدریس رسمی و پیمانی و از محل حق‌التدریس نیروهای شاغل که ۲۰۰ هزار ساعت را در هفته پوشش می‌دهند، تامین می‌کنیم.



 

 



جشن نمادین شکوفه‌ها برای کلاس اولی‌ها

کارشناس مسئول اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی بازگشایی مدارس به خبرنگار ایرنا گفت: اول مهرماه، جشن غنچه‌ها و شکوفه‌ها برای نوآموزان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی به صورت نمادین و محدود در حیاط مدارس برگزار شد.



 



حمیدرضا محمدبیگی افزود: دانش‌آموزان در قالب گروه‌های کوچک در ساعت‌های مختلف به عنوان مثال گروهی ساعت ۹ تا ۱۰، گروهی دیگر ۱۰ تا ۱۱ در مدارس حضور پیدا کرده، با محیط مدرسه و معلم‌هایشان آشنا شده و کتاب‌هایشان را تحویل گرفتند و به خانه رفتند و آموزش‌ها به صورت مجازی در بستر شبکه «شاد» پیگیری می‌شود.



 



وی بیان کرد: امروز نیز برای سایر پایه‌ها، سال تحصیلی آغاز می‌شود و آموزش‌ها تا نیمه دوم آبان در مدارس پرجمعیت به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.



 



محمدبیگی اظهارداشت: از ۱۵ آبان به بعد، براساس تصمیم شورای مدارس و با تایید مناطق و با توجه به تراکم مدارس، دانش‌آموزان هر کلاس درس در قالب ۲ تا سه گروه، ۱۰ تا ۱۵ نفره، متناسب با فضای کلاس‌ها و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده، در مدارس زیر ۳۰۰ نفر، سه روز در هفته و در مدارس بالای ۳۰۰ نفر ۲ روز در هفته، مثلا شنبه و چهارشنبه یا یکشنبه و سه‌شنبه در مدارس حضور پیدا می‌کنند و دانش‌آموزان در این ۲ یا سه روز به صورت حضوری و در سایر ایام به صورت مجازی آموزش می‌بینند.



 



کارشناس مسئول اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: بنابراین اگر تعداد دانش‌آموزان مدرسه زیر ۳۰۰ نفر باشد، سه روز و اگر تعداد دانش‌آموزان مدرسه بالای ۳۰۰ نفر باشد، باید ۲ روز در هفته به مدرسه بیایند و از آموزش‌های ترکیبی بهره ببرند.



 



وی افزود: مدارس کم جمعیت روستایی و عشایری از اول مهر دایر هستند و آموزش‌ها در این مدارس حضوری خواهد بود.



 



محمدبیگی بیان کرد: پنجشنبه‌ها به مدارس دوره متوسطه مجوز داده شده که دایر باشند و این موضوع در دوره ابتدایی نیز به شورای مدرسه واگذار شده است که اگر لزومی پیدا کرد، پنجشنبه‌ها هم می توانند دایر باشند.



 



وی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی ایران در دوره‌های مختلف تحصیلی از جمله دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی در شبکه آموزش سیما گفت: برنامه‌های مدرسه تلویزیونی نیز در کنار آموزش‌های مجازی و ترکیبی و حتی آموزش‌های حضوری، می‌تواند در توسعه عدالت آموزشی و دسترسی دانش‌آموزان به آموزش‌های با کیفیت و اثربخش موثر واقع شود.



 



کارشناس مسئول اداره آموزش پیش‌دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: براین اساس مربیان پیش‌دبستانی، آموزگاران دوره ابتدایی و دبیران دوره متوسطه با همراهی تیم‌های پشتیبان، در تلاشند تا در این حرکت بزرگ و انقلابی، شرایطی فراهم کنند تا ضمن اطمینان خاطر در دانش‌آموزان و خانواده‌ها از آسیب‌های احتمالی آموزش‌های مجازی کاسته شود و دانش‌آموزان با آرامش خاطر، دوران تحصیل خود را در این شرایط سخت، سپری کنند.



 



محمدبیگی از مدیران مدارس و کارشناسان مناطق خواست تا تلاش کنند فضا برای حضوری شدن تدریجی و آرام مدارس فراهم شود و در این زمینه ضمن گفت و گو با اولیا، بر اهمیت بازگشایی مدارس تاکید کنند.



 



به گفته وی، هرگز آموزش‌های مجازی جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری نخواهند شد و توجه به رشد همه جانبه دانش‌آموزان فقط در آموزش‌های حضوری محقق می‌شود.



 



 امروز زنگ آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در یکی از مدارس نواخته می‌شود و ۱۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۹۹ دانش آموز در ۹۴ هزار و ۴۴۹ مدرسه کشور تحصیل خود را آغاز می‌کنند.



 

 

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۴۳۶
۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha