۳۳۱۷۱۰۹
به گزارش تهران پرس، سید حسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که چه عاملی موجب افزایش واردات واکسن کرونا شده است، افزود: با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا مسأله جدیدی در دنیا بود، مسائل مربوط به آن از جمله واکسن کرونا هم موضوع خاص و ویژه‌ای بود که توسط دولت‌های جهان پیگیری می‌شد.

 

وی ادامه داد: در کشور ما هم تلاش‌های زیادی انجام شد تا به موقع، واکسن مورد نیاز مردم تأمین شود.

 

سید حسین صفوی از تلاش‌های همه دست اندرکاران تهیه واکسن تشکر کرد و گفت: مهمترین علت اینکه تأمین واکسن افزایش و وسعت پیدا کرده، سازماندهی بهتر برای هماهنگی میان بخش‌های مختلف نقش آفرین در تأمین واکسن است.

 

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه برای تأمین واکسن، مذاکره و دیپلماسی مورد نیاز است افزود: وزارت خارجه در این خصوص از ابتدا تلاش‌های زیادی انجام داد و اکنون هم تلاش هایشان مضاعف شده است.

 

سید حسین صفوی ادامه داد: همچنین تأمین ارز از سوی بانک مرکزی و صدور تأییدیه‌ها توسط وزارت بهداشت و بررسی مستندات مورد نیاز و گمرکات و سازمان برنامه و بودجه هم از دیگر عوامل تاثیرگذار در تامین واکسن بوده است.

 

وی با بیان اینکه اینکه موضوع واکسن در سطوح عالی پیگیری می‌شود گفت: شخص وزیر بهداشت، جلسات زیادی را برای تأمین واکسن برگزار می‌کند و همچنین آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور هر هفته دو جلسه را برای این منظور تشکیل می‌دهد و همه دست اندرکاران مربوط در این جلسه حضور دارند و رئیس جمهور هم پیگیر مسائل مربوط به تأمین واکسن است.

 

صفوی افزود: پیش از این، حجم واردات واکسن در هفته حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ تا دو میلیون دُز بود که اکنون این رقم به ۵ میلیون دُز در هفته و در برخی هفته ها، تا ۱۰ میلیون دُز رسیده است.

 

وی اضافه کرد: بخشی از این واکسن‌ها مربوط به توافقات قبلی است و اکنون هم تلاش‌های زیادی در حال انجام است تا این حجم افزایش یابد.

 

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توافق اولیه برای مهر این بود که ۳۰ میلیون دُز واکسن وارد شود، اما اکنون با توجه به پیگیری‌های انجام شده توانستیم این حجم را افزایش دهیم و امیدواریم در ماه آینده بیش از ۷۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور شود.

 

سید حسین صفوی با بیان اینکه ثبت سفارش برای تأمین واکسن به روز است، افزود: پس از انجام توافقات، پرداخت انجام و محموله حمل می‌شود و عموماً در مورد قرارداد‌های واکسن این گونه نیست که از قبل پرداخت‌ها انجام شده باشد.

 

رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون بیش از ۲۰ میلیون دُز موجودی واکسن کرونا در کشور داریم که در حال تزریق است.

 

سید حسین صفوی افزایش تولید واکسن کرونا را در جهان از علل افزایش واردات واکسن کرونا برشمرد و افزود: همچنین پس از تولید داخلی واکسن کرونا و عرضه آن به بازار مصرف، پیشنهادات بیشتری از خارج از کشور برای ورود واکسن داشتیم.

 

وی اضافه کرد: ایجاد زیرساخت تولید واکسن در کشور، ​سرمایه گذاری بلند مدت است.

 

صفوی افزود: هیچ گونه پیش خریدی از هیچ شرکت تولید کننده انجام نشده، زیرا منابع لازم را در اختیار نداشتیم؛ بنابراین همه خرید‌های کنونی از تولید کننده داخلی واکسن را به ازای هر محموله‌ای که دریافت می‌کنیم تسویه می‌کنیم که این تسویه هم به علت محدودیت منابع، به طور کامل انجام نشده است و شاید تاکنون فقط حدود ۴۰ درصد قیمت آن پرداخت شده است.

 

رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اعلام کرده بودند که حدود یک میلیارد دلار ارز به شرکت تولیدکننده واکسن داده شده که کاملاً اشتباه است؛ کل ارزی که برای واکسن تامین شده است به علاوه تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز، تاکنون به یک میلیارد دلار نرسیده است.

 

سید حسین صفوی افزود: تاکنون بیش از پنج میلیون دُز از واکسن‌های تولید داخل را دریافت و استفاده کرده ایم و در هفته‌های آینده، فاز بعدی خط تولید نیز راه اندازی می‌شود و تیراژ تولید افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

 

وی بیان کرد: از محل تولید داخل، حدود ۸۰۰ هزار دُز واکسن را در هفته دریافت می‌کنیم و این رقم رو به افزایش است.

 

رئیس هیئت امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن سهمیه ایران از محل ساز و کار کوواکس، بیشتر از شش میلیون دُز وارد کشور شده است و حدود سه میلیون دُز هم در هفته آینده وارد کشور می‌شود.

 

صفوی با تاکید بر اینکه در اسرع وقت، ارز مورد نیاز واکسن کرونا تامین می‌شود، افزود: تاکنون, ۶۳ میلیون دُز تامین شده است و در این هفته هفت میلیون دُز دیگر وارد کشور خواهد شد و این روند ادامه خواهد یافت.

 

 

 

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۱۱۸۸
۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha