سید احمد علوی شورا
سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی ششمین دوره شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص ناعدالتی ارائه خدمات شهری در شمال و جنوب تهران اظهار کرد: «فاصله طبقاتی» و «تفاوت شمال و جنوب تهران» را بیشتر از عنوان «بی عدالتی» می‌پسندم.

وی با تاکید بر اینکه باید به تمامی مناطق به صورت یکسان خدمات شهری ارائه شود، ادامه داد: ارائه خدمات شهری به شمال تهران کار درستی بوده و نمی‌توان در این خصوص سوالی مطرح شود که چرا به شمال شهر خدمات ارائه شده اما در این خصوص که بخشی از کار بر زمین مانده و به مناطق جنوبی تهران و پایین شهر به همان اندازه رسیدگی نشده که این موضوع نقض کار مدیریت شهری است و این فاصله طبقاتی را ایجاد کرده است.

این عضو شورای شهر تهران با تایید وجود فاصله طبقاتی و عدم توازن در ارائه خدمات شهری در شمال و جنوب تهران بیان کرد: وجود فاصله طبقاتی در شمال و جنوب تهران یکی از دغدغه های مطرح شده از سوی مردم در نظرسنجی سال ۹۶ بود که در این دوره مدیریت شهری کاهش فاصله طبقاتی در شهر تهران در دستور کار قرار دارد، البته کاهش فاصله طبقاتی به معنای کاهش ارائه خدمات به شمال شهر نیست بلکه به معنای افزایش سرعت، کیفیت و میزان خدمات شهری به جنوب تهران است.

علوی با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده در تهران بیان کرد: نوسازی بافت فرسوده و انگیزه لازم برای آن متغیرهای زیادی دارد که یکی از این متغیرها «قیمت زمین» است در مناطقی که قیمت زمین بالا است به سرعت بافت‌های فرسوده به صورت تجمیع و یا تکی به ملک جدیدی تبدیل می شود اما در جنوب شهر به علت پایین بودن قیمت زمین نوسازی بافت فرسوده به کندی انجام می‌شود و این محصول رفتارهای مدیران شهری است که منجر شده انگیزه نوسازی بافت فرسوده در مناطق جنوبی شهر کمتر باشد.

وی با بیان اینکه موضوع بافت فرسوده یک موضوع پیچیده است، تصریح کرد: بافت فرسوده صرفاً مربوط به فاصله طبقاتی نیست و در بعضی از مناطق بافت‌های فرسوده به‌صورت ریزدانه است و صاحبان آن نمی توانند به صورت تکی نوسازی کنند و یا در تجمیع با مشکلاتی مواجه هستند.

این عضو شورای شهر تهران در خصوص چرایی روند کند نوسازی بافت فرسوده در تهران خاطرنشان کرد: در برخی مناطق خدمات ارائه شده توسط مدیریت شهری به قدری نیست که مردم آن منطقه انگیزه کافی برای نوسازی و یا خرید منزل را داشته باشند. همچنین وجود آسیب های اجتماعی منجر به کاهش انگیزه نوسازی بافت فرسوده توسط مردم می‌شود.

احمدی از برنامه‌ریزی و کار تخصصی کمیسیون شهرسازی ششمین دوره شورای شهر تهران برای نوسازی بافت فرسوده تهران خبر داد و گفت: همچنین ما نیز در کمیسیون اجتماعی پیشنهاداتی در خصوص بافت فرسوده به کمیسیون شهرسازی ارائه کرده‌ایم که امیدواریم این پیشنهادات محرکی برای نوسازی بافت فرسوده باشد.

احمدی در توضیح پیشنهادات کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران برای بافت فرسوده تهران عنوان کرد: اگر توزیع خدمات در مناطق به درستی انجام شود نوسازی بافت فرسوده به صرفه خواهد بود. ارائه بسته های تشویقی فرهنگی و اجتماعی منجر به ترغیب افراد برای نوسازی می شود. به طور مثال گسترش سرانه های فرهنگی مردم را به سمت نوسازی سوق می‌دهد.

وی تأکید کرد: اگر تمامی رستوران ها و خدمات شهری در میانه و یا شمال شهر باشد مردم در آن مناطق ساکن خواهد شد و در کنار این خدمات شهری خانه تهیه می کنند و دیگر به دنبال نوسازی بافت فرسوده جنوب تهران نخواهند بود.

وی در خصوص نوسازی بافت فرسوده بیان کرد: نوسازی بافت فرسوده دارای در دو بخش، یکی توسط مردم که در این بخش محرک های اقتصادی، اجتماعی و محرک توسعه باید وجود داشته باشد و در دیگری توسط سازمان‌نوسازی به‌صورت مشارکتی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۱۰۶۳
۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha