photo_2021-09-12_22-06-40
به گزارش خبرنگار تهران پرس، شهر ری تنها منطقه باستانی استان تهران است، قدمت این شهر تاریخی به دوره آریایی ها برمی گردد.

شهر ری از بزرگترین شهرهای زمان مادها بوده و از حدود سه هزار سال پیش در این شهر مردم سکونت داشته اند که آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی زیادی دارد.

 

این منطقه قطب توسعه توریسم مذهبی استان تهران به شمار می‌آید

قبرستان ابن بابویه یکی از دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شود و از جاذبه های گردشگری تهران و قدیمی‌ترین قبرستان‌های ایران است که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد.

در این قبرستان مشاهیر و بزرگانی از دنیای ورزش، سیاست و ادبیات ایران دفن هستند از جمله: موذن‌زاده اردبیلی، میرزاده عشقی(شاعر نامدار ایرانی)، شیخ رجبعلی خیاط، شیخ حسین زاهد ‌استاد، محمد علی فروغی(اولین وزیر درباره رضا شاه)، مقبره خانواده بنی صدر، دختر مظفرالدین شاه قاجار، شهید صفار هرندی، شهید بخارایی، حاج آقا سیدرضا دربندی (عارف بزرگ ایرانی)، حاج آقا میرزا ابوالحسن طباطبایی (معروف به حاج آقا جلوه)، علامه علی اکبر دهخدا، حسین بهزاد، فخرالدوله، همسر امیر کبیر، امیر اعلم، حاج میرزا احمد عابد نهاوندی مشهور به مرشد چلویی، جهان پهلوان غلامرضا تختی، محمد ابن بابُویه (یا شیخ صدوق) که نام قبرستان هم برگرفته از نام اوست.


آرامگاه جهان پهلوان تختی در آستان مقدس شیخ صدوق (قبرستان این بابویه) در شهر ری، از درب اصلی آستان مقدس، سمت چپ حرم واقع شده است.

برای دسترسی راحتتر و سریعتر می‌توان از خط یک مترو تهران که با رنگ قرمز روی نقشه مترو نمایش داده شده استفاده کرد و در ایستگاه شهر ری پیاده شد همچنین، می‌توانید با اتوبوس‌های خطی دولت آباد در زمانی کوتاه خودتان را به در اصلی بقعه شیخ صدوق برسانید.

از متروی شهرری تا ارامگاه ابن بابویه به صورت پیاده  ۱۵ دقیقه زمان میبرد.

 

خلاصه ای از سرنوشت پر افتخار جهان پهلوان تختی

غلامرضا تختی در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در خانواده‌ای مذهبی و متوسط در محله خانی‌آباد در جنوب تهران متولد شد که در دوره اول متوسطه ترک تحصیل کرد و در سال ۱۳۲۴ در زورخانه پهلوان سید علی (پهلوان اول ایران و پایتخت) فعالیتش را در کشتی باستانی آغاز کرد.

در سال ۱۳۲۹ در باشگاه پولاد عضو شد و کشتی آزاد را به‌صورت حرفه‌ای شروع کرد و در اولین سال فعالیتش توانست مقام قهرمان و نفر اول ایران در رشته کشتی آزاد شود.

تختی توانست هشت بار قهرمانی کشور را در طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸ را به دست آورد.

این قهرمانی‌ها نه تنها باعث غرو تختی نشد بلکه تختی همانند درختی پربار سر به زیر و مردمی‌تر از قبل شده بود.

تختی در سال ۱۹۵۱ در مسابقات قهرمانی جهان اولین مدال‌ بین‌المللی تاریخ کشتی ایران را کسب کرد و در سال ۱۹۵۲ در المپیک پانزدهم که در کشور فنلاند برگزار شده بود موفق به کسب مدال نقره شد.

تختی بعد از گذشت ۴ سال در المپیک سال ۱۹۵۶ که در کشور استرالیا برگزار شد شرکت کرد و موفق به کسب اولین مدال طلای خود و ایران شد.

همچنین در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۵۹ ایران، ۱۹۶۱ ژاپن و ۱۹۶۲ آمریکا موفق به کسب چند قهرمانی و نایب قهرمانی و سه بار قهرمان کشتی پهلوانی و پهلوان اول ایران شده بود.


شادروان تختی در پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۳۴۵ با شهلا توکلی ازدواج کرد و سرانجام غلامرضا تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت و در گورستان ابن‌بابویه در شهرری به خاک سپرده شد.

 

به افتخار این پهلوان ملی سالروز تولد وی به عنوان روز کشتی در ایران  نام گذاری شد.


 

تختی علاوه بر فعالیت ورزشی، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود  و در زمان حکومت پهلوی همواره دلسوز و کمک رسان همیشکی مردم و مخالف حکومت دربار شاهی بود.

 

به گزارش خبرنگار تهران پرس به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۰، مراسم چهل و هفتمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی با حضور شهردار منطقه، قائم مقام، معاونان اجتماعی و امور شهری، دبیر کارگروه مدیریت شهری و مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه در چهل و هفتمین سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی (۱۸ دی ماه ۱۳۹۳) بر سر مزار شادروان تختی برگزارشد توافقات لازم برای بازسازی آرامگاه این قهرمان ورزشی در محل ابن بابویه شهرری، با اداره اوقاف شهرستان ری و استان تهران انجام شد که عملیات اجرایی برای ترمیم و مرمت مقبره تختی انجام شود .

 

مقبره جهان پهلوان تختی در سالنی حدودا ۸۰ متر با جنس کاشی به رنگ طوسی واقع شده. در اطراف مقبره سه تابلو نصب گردید است که از این سه تابلو یک تابلو آن تصویر غلامرضا تختی که سمت چپ مزار و دو تابلو دیگر زندگی‌نامه، افتخارات و مدال های شادروان تختی است که سمت راست مزار  نصب شده است که هر کدام از این تابلو ها با حفاظ شیشه ای همانند سنگ مزار تختی پوشید و از آن محافظت می‌شود.


 

سنگ مزار تختی در ابن بابویه شهرری با پیگیری مسئولان فدراسیون کشتی همزمان با شروع سال ۱۳۹۹ بازسازی و تعویض شد.

احمد عرب مسئول رسیدگی به امور پیشکسوتان فدراسیون کشتی با هماهنگی فدراسیون کشتی کشور همزمان با آغاز سال  ۱۳۹۹و با حضور در مزار جهان‌پهلوان تختی نسبت به شست‌و‌شوی آرامگاه تختی اقدام کرد و سنگ مزار شادروان تختی نیز مورد نوسازی قرار گرفت.

سنگ قبر تختی در عین سادگی از جنس مرمر به رنگ سبز می‌باشد که روی آن نام جهان پهلوان غلامرضا تختی ، تاریخ تولد و فوت وی حکاکی شده است که فاصله آن از مقبره شیخ صدوق ۱۵۰ متر است.


قبرستان ابن بابویه برای ایرانیان و تاریخ دوستان، مکانی برای جستجو مشاهیری از سده‌ها است زیرا این قبرستان مشاهیری بسیار پر آوازه‌ای را در خود جای داده است که هر کدام از این مشاهیر در زمان حیات خود مقام والای در کشور داشته اند.

در  آرامگاه ابن بابویه  که قدم می‌زنی، انگار در دل تاریخ قدم گذاشته ای، تاریخ پر تلاطم ایران و نامدارانی که روزهای پرهیاهوی داشته اند و از مبارزات مشروطه‌خواهان تا اوج گیری و پرواز هنرمندان، کارآفرینان و نویسندگانی که در آرامگاه ابن بابویه آرمیده‌اند.

این گورهای تاریخی گرچه در طول سالیان، فرسایش‌های طبیعی بی‌شماری را تحمل کرده اند.اما اکنون این قبرستان موزه‌ای شده است بدون هیچ سقفی که در دل آن مشاهیر تاریخ معاصر ایران آرام گرفته‌اند.

 


عکاس و خبرنگار: محمد ترابی
کد خبر: ۱۰۹۴۰
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha