mCQCxhmgTpsX
گروه سیاسی تهران پرس؛ پس از پیدایش بیماری کرونا در جهان و به موازات آن در بهمن ماه ۱۳۹۸ در ایران، شاهد دغدغه مردمی برای مقابله با ویروس کرونا بوده ایم و از آنجایی که این بیماری ناشناخته بوده و هست، در اوایل پیدایش این بیماری شاهد استرش و اضطراب بیشتر از سوی مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی بودیم، به طوری که در نوروز ۱۳۹۹ مردم با رعایت پروتکلها و کاهش سفرهای نوروزی، مانع از افزایش بیماری کرونا در کشور شدند اما به مرور زمان، مردم نسبت به رعایت پروتکل ها خسته شده و آن را کاهش دادند و همین امر باعث شد که شمار قربانیان بیماری کرونا در کشور افزایش پیدا کند و اکنون در پیک پنجم این بیماری کرونا هستیم و آمار مرگ و میر در هفته های گذشته به مرز ۷۰۰ نفر در روز هم رسید و این نوع تعداد قربانیان در نوع خودش یک رکورد تلخ محسوب می شود. مردم در طول این دو سال از مسئولان دولتی انتظار واردات واکسن و همچنین تلاش برای بهبود شرایط درمانی و واردات دارو را داشتند اما در ماه های پایانی دولت دوازدهم شاهد عدم تلاش دولت برای رفع این دغدغه مردم بودیم؛ به طوری که مردم در داورخانه ها برای خرید دارو صف می بستند و از سوی دیگر، بیمارستان ها مملو از بیماران کرونایی و همه این ها به دلیل ضعف دولتی در مدیریت بیماری کرونا در کشور بوده است و یقینا اگر می توانست با دیپلماسی فعال، واکسن بیشتری را به کشور وارد کند و از سوی دیگر با ممنوعیت سفرهای بین شهری، مانع از افزایش این اپیدمیدر کشور شود، امروز با پیک های مختلف بیماری کرونا در کشور مواجه نبودیم.

بهانه جویی های دولت روحانی برای عدم واردات واکسن به دلیل نپیوستن به FATF!

دی ماه سال گذشته بود که یک موضع‌گیری عجیب فضای رسانه‌ای کشور را متحول کرد: عدم واردات واکسن به دلیل نپیوستن به FATF است. این سخنی بود که مستقیما توسط علی ربیعی و علی مطهری و به طور غیرمستقیم توسط حسن روحانی اعلام شد. این جملات اسم رمز عملیات حامیان دولت برای هشتگ «واکسن بخرید» بود. بی‌بی‌سی تیتر می‌زند «واکسن کرونا در ایران؛ آیا فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف مانع است؟» و رسانه سعودی ایران‌اینترنشنال از «مشکل خرید واکسن کرونا» می‌نویسد.


با اینکه هیچ منعی برای واردات واکسن از کشورهای غیرمتخاصم وجود ندارد، دولت دوازدهم هیچ اقدام موثری برای واردات انجام نداده و ترجیح می‌دهد این پیام را به ایران و جهان منتقل کند که من اصراری برای واکسیناسیون مردم ندارم. پروژه‌های ساخت واکسن دولتی عموما با کندی پیش می‌رود و دولت با تصمیمات عجیب کرونایی از قبیل آزادی سفر در عید نوروز اوضاع را بد و برتر می‌کند.

دولت سیزدهم سر کار آمده است و واکسیناسیون عمومی را در دستور کار قرار داده است. رکورد واردات شکسته شده و محموله‌های چندین میلیونی به طور روزانه وارد کشور می‌شود. سقف یک میلیون تزریق در روز شکسه شده و هدف‌گذاری برای رسیده به دو میلیون تزریق از سوی رئیس‌جمهور جدید اعلام می‌شود.

رئیس هلال احمر در گفتگویی با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای تزریق ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تا بهمن ماه، اعلام کرده که موج واردات واکسن در هفته‌های اخیر حاصل گفتگوی تلفنی آیت‌الله رئیسی با رئیس جمهور چین بوده است. اقدامی که گویا پیش از این برای حسن روحانی بسیار سخت می‌آمده و اساسا دغدغه‌ای برای حل این مشکل وجود نداشته است.بی‌عملی و ناتوانی دولت دوازدهم در مدیریت کرونا از جمله اموری است که خسارت‌های فراوان روحی، جانی و اقتصادی برای مردم ایران داشته است. بهانه‌های واهی و فرافکنی سوءمدیریت‌ها به مسائلی چون FATF و تحریم، هیچ هدفی جز فریب افکار عمومی نداشته و ترک فعل و سهل‌انگاری در این زمینه نیازمند ورود جدی دستگاه قضایی است.

دستیابی ایران به رتبه سوم واکسیناسیون دنیا

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان کشور در دیدار امیر سرلشکر موسوی و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: مقدار زیادی واکسن وارد کشور شد و امروز نیاز به تسریع در واکسیناسیون عمومی داریم و وزارت بهداشت در این عرصه به تنهایی قادر به واکسیناسیون عمومی نیست و نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها دارد. در مناطق صعب‌العبور کمک می‌خواهیم تا با امکانات نیروی هوایی در مناطقی که امکان تردد سخت است، واکسیناسیون را انجام دهیم و یا نیروهای مسلح در واکسیناسیون خانه به خانه به ما کمک کنند.


وزیر بهداشت تاکید کرد: در مناطق مرزی به ویژه در مورد ترددهایی که به داخل کشور می‌شود، نیازمند همکاری بیشتر نیروهای مسلح هستیم و بعضی از افرادی که به کشور وارد می‌شوند، حامل برخی بیماری‌ها هستند که نیاز به کمک‌ها و همکاری‌های بیشتری وجود دارد.

عین اللهی خاطرنشان کرد: هفته گذشته رتبه سوم واکسیناسیون دنیا را به دست آوردیم. بیشترین مقدار تزریق واکسن در دنیا با حدود ۶ میلیون دُز مربوط به آلمان بود و بعد از آن ایران و فرانسه با حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز و با اختلاف ۲۰ هزار دُز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و این هفته باید رتبه اول را به دست آوریم و امیدواریم این هفته بیشترین تزریق واکسن در یک هفته را با کمک نیروهای مردمی داشته باشیم.

رئیسی: تلاش برای افزایش آمار روزانه واکسیناسیون به ۲میلیون نفر

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه به لطف خدا گام‌های تحولی خوبی در حوزه مقابله با بیماری برداشته شده است، گفت: اولین گام تحولی در حوزه ساخت واکسن برداشته شده و علاوه بر ارائه مجوز به واکسن فخرا، خطوط تولید واکسن‌های برکت و رازی نیز ارتقا و توسعه یافته است.

وی با اشاره به اینکه در صدور مجوز توزیع و استفاده از واکسن‌های ساخت داخل تسریع شده اما به هیچ وجه دقت تحت تأثیر سرعت قرار نگرفته است، افزود: در مجموع تولید واکسن داخلی پیشرفت بسیار خوبی داشته و این روند تا رسیدن روند ساخت واکسن به حد کفایت نیاز داخلی، تداوم خواهد داشت.


رئیس‌جمهور همچنین نزدیک شدن آمار واردات واکسن به مرز ۵۰ میلیون دوز را گام تحولی و مثبت دیگر در عرصه مقابله با کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش آمار واردات و همزمان افزایش آمار واکسیناسیون روزانه تا حدود زیادی باعث ایجاد آرامش و رفع نگرانی‌های مردم شده و امیدواریم واکسیناسیون روزانه به زودی آمار ۲ میلیون نفر در روز را پشت سر بگذارد.

رئیسی همچنین از اجرای موفق طرح به روز شده غربالگری (شهید سلیمانی) قدردانی و تصریح کرد: مجموع این گام‌ها و اقدامات تحولی زمینه‌ساز بازگشایی مدارس و مراکز علمی و همچنین گشایش و رونق در کسب و کارها خواهد بود. به طور طبیعی تداوم عقب‌ماندگی‌های آموزشی و محدودیت‌های موجود برای کسب و کارها باعث نگرانی مردم هستند و امیدواریم لوازم ضروری این بازگشایی‌ها که اصلی‌ترین آنها رسیدن واکسیناسیون به حد نصاب است، هر چه سریع‌تر فراهم شود.

 افزایش واردات واکسن نشان دهنده دیپلماسی فعال دولت سیزدهم

زهره سادات لاجوردی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با بیان اینکه نباید دولت مردان سابق موضوع واردات واکسن را سیاسی می کردند، اظهار داشت: متاسفانه دولت گذشته به دنبال سیاسی کردن موضوع واردات واکسن بود و هر موضوعی را به برجام و یا fatf مرتبط می دانست و با این نگاه، نتوانست کشور را در بحران کرونا به خوبی مدیریت کند و دیدیم که به دلیل بی تدبیری های مسئولان دولتی، بحران کرونا وارد پیک های متعدد شد و این موضوع به دلیل ضعف مدیریتی بود.

وی ادامه داد: برخی چهره های اصلاح طلب در رسانه هایشان اعلام می کردند که باید با غرب و امریکا ارتباط برقرار کردتا بتوانند واکسن های متعددی را وارد کشور کنند اما در دولت سیزدهم دیدیم که رئیس جمهور کشورمان طی رایزنی و دیپلماسی فعال توانست واردات واکسن را افزایش دهد و این در حالی است که دولت گذشته هم می توانست چنین مسیری را طی کند اما نگاهش به غرب و امریکا بود و فقط حل مشکلات کشور را در تعامل با این کشورهای مزدور می دانست.

لاجوردی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سلامت جامعه یکی از اولویت های مجلس و دولت است و معتقدم که هر فرد و یا گروهی که در امر سلامت جامعه اختلال ایجاد می کند باید توسط قوه قضائیه مجازات شود چرا که بازی با سلامت مردم شوخی بردار نیست و باید متخلفین در این حوزه پاسخگو باشند.


نمایند مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اینکه مردم برای تهیه دارو در مقابل داروخانه ها صف می بستند، از جمله بی تدبیری های دولت گذشته بود و این روند در این دولت رو به بهبودی است و امیدوارم که دولت سیزدهم بتواند با افزایش واردات واکسن، باعث آرامش مردم در زمینه مقابله با بیماری کرونا شود.

وی ابراز داشت: مردم با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کنند که یادگار به جا مانده از دولت گذشته است و دولت و مجلس در تلاش هستند که با وضع قوانین و اجرای صحیح آن، مانع از افزایش تورم و گرانی در بازار شوند.

بی اثر بودن fatf در واردات واکسن

دولت در زمانی که باید به فکر جان و سلامت مردم می باید درپی آن بود که بساط کارش را جمع کرده و کار را تحویل دهد به همین خاطر چندان اراده و انگیزه ای برای واردات واکسن یا نجات جان مردم نداشت.

وزارت بهداشت در دولت قبل از همه توان برای مقابله با این بیماری استفاده نکرد و اکنون داروهایی وجود دارد که تا اثربخشی آنها تا ۸۰ درصد اثبات شد اما وزارت بهداشت اجازه استفاده از آنها را نداد.

fatf در واردات واکسن ملاک نبود و دولت قبل می خواست از آب گل آلود ماهی بگیرند و از این طریق سلامت مردم را به بازی بگیرد و برای اثبات بی اثر بودن fatf در واردات واکسن رفتار دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن خود یک سند مهم است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۰۹۷۷
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha