شورا
سید جعفر هاشمی تشکری، رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران ششمین دوره شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص برنامه های این شورا برای توسعه و تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: برخی از پروژه‌های مترو تا ۸۰ الی ۹۰ درصد در گذشته تکمیل شده است که طی چند سال اخیر آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و برخی از آنها هنوز به اتمام نرسیده است.

وی ادامه داد: اولویت اصلی ما در مدیریت شهری تکمیل ایستگاه های ناتمام گذشته است و در گام بعدی تامین و تهیه واگن مترو مد نظر است؛ زیرا اکنون در خصوص ناوگان مترو کسری هایی وجود دارد. راه اندازی یک خط جدید مترو با کمبود واگن موضوعیت ندارد.

اولویت تکمیل و تجهیز ایستگاه‌های ناتمام مترو است تا راه‌اندازی یک خط جدید!

تشکری هاشمی وی با بیان اینکه به ترتیب اولویت های ما تکمیل ایستگاه های ناتمام و تجهیز آنها و تامین ناوگان حمل و نقل عمومی است خطوط جدید مترو راه اندازی خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: اگر کلنگ‌زنی هم برای راه اندازی خط ۱۰ متر انجام شده است باید در همین وضعیت باقی بماند و به هیچ عنوان این شورا موافق به ایجاد تعهدات جدید که برای مردم اثربخشی نخواهد داشت، نیست.

وی افزود: از طرفی منابع ما محدود است و نمی توانیم به صورت همزمان نمی توانیم پروژه های نا تمام را تکمیل، واگن‌های مترو خریداری و خط جدید مترو را راه اندازی کنیم. در صورتی که به منابع دست پیدا کردیم راه اندازی خط جدید مترو به صورت همزمان با دیگر اقدامات را مورد بررسی قرار می دهیم.

لزوم بازنگری در تصیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا

این عضو شورای شهر تهران در خصوص تشدید ترافیک در تهران اظهار کرد: تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد به نظر می رسد تجویز خودرو شخصی در شهر برای جلوگیری از تماس مستقیم مردم که منجر به شیوع ویروس کرونا نشود منطق درستی ندارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا باید ۶ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده می شد، بیان کرد: این مهم اتفاق نیفتاد؛ اما به ازای آن ماشین های شخصی تردد می کنند که این امر نه تنها منجر به تشدید آلودگی هوا اتلاف وقت مردم ایجاد ترافیک سنگین و کاهش ایمنی معابر را به دنبال دارد بلکه منجر شده است که ناوگان حمل و نقل عمومی اثربخشی خود را از دست بدهد.

کمک بلاعوض به بخش خصوصی 

وی ادامه داد:‏ بخش ناوگان حمل و نقل عمومی به غیر از ساعات پیکه ترافیک خالی از مسافر است و بخش خصوصی در این شرایط دیگر تمایلی به ارائه خدمات ندارد زیرا برای آنها توجیه اقتصادی ندارد‌. لذا ضمن توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی آن باید تراکم جمعیتی در حمل و نقل عمومی را تقلیل دهیم. استفاده بی حد و حصر مردم از خودروهای شخصی خود نیز مشکلات عدیده دیگری را به دنبال خواهد داشت تبعا می‌تواند در شروع ویروس کرونا نیز موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است در ساعات پایانی ارائه خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی سر فاصله‌های حضور اتوبوس ها بیشتر شود اما به هیچ عنوان پیش از ساعت ۱۰ این ارائه خدمات تعطیل نیست؛ اظهار کرد: اما در بخش خصوصی شکایاتی در این خصوص وجود دارد که شهروندان تهرانی نسبت به حضور سرفاصله ارائه خدمات اتوبوسها شکایاتی را مطرح کردند.

در چرخه باطلی افتاده‌ایم

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون در چرخه باطلی افتاده‌ایم، اظهار کرد: تجویز شده است که مردم از خودروهای شخصی خود استفاده کنند، از همین رو دیگر مسافری برای اتوبوس وجود ندارد و حضور ۵ الی ۱۰ مسافر در یک مسیر طولانی برای اتوبوس صرفه اقتصادی ندارد و حتی هزینه سوخت و آن را تامین نمی‌کند. بررسی این موضوع در دستور کار کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران قرار گرفته است.

تشکری هاشمی در ادامه بیان کرد: به دنبال چهارچوب هایی برای جلوگیری از ضرر بخش خصوصی، ارائه خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی به مردم و جلوگیری از نگرانی مردم برای نرسیدن و اتوبوس هستیم؛ پرداخت کمک بلاعوض به بخش خصوصی یکی از راه هایی است که در حال بررسی است. به طور مثال اگر یک اتوبوس روزانه باید ۵۰۰ مسافر جابجا کند اما تنها ۲۰ مسافر جابجا کرد مابقی هزینه مسافران را به بخش خصوصی پرداخت خواهیم کرد تا بخش خصوصی نیز به ارائه خدمات به مردم ادامه دهد و در طول روز این ارائه خدمات را تعطیل نکند؛ اگر مردم نظم حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی را مشاهده کنند دوباره به استفاده از حمل و نقل عمومی خواهند پرداخت و این چرخه باطل و معیوب را اصلاح خواهیم کرد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۱۰۶۴۹
۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha