index
به گزارش تهران پرس، منطقه‌ی ۲۰ در جنوب تهران قرار دارد، از شمال به بزرگراه آزادگان و از جنوب به بزرگراه شهید آویینی می رسد. در شرق منطقه‌ی ۲۰، بزرگراه امام علی(ع) و در غرب آن صالح آباد قرار دارد و همچنین دارای هفت ناحیه و بیست سرای محله است.


جنوبی ترین محدوده تهران، متعلق به منطقه بیست بوده که نماد بارز آن، ابن بابویه و شهر ری محسوب می شود. جایی که قتلگاه سلطان صاحب قران (ناصرالدین شاه قاجار) شد و همه ساله، برای بزرگداشت جهان پهلوان غلام رضا تختی، میعادگاه عاشقان مرام و معرفت و از خود گذشتگی و پهلوانی می شود. اگر چه محدوده شهرداری منطقه بیست، با مرکز و شمال تهران، فاصله زیادی دارد، اما امروز با خط یک مترو تهران، می توان از تجریش تا شهر ری را ظرف ۴۵ دقیقه طی کرد.


 

همان طور که می دانید، این محدوده جنوبی پایتخت، جایی است که اساس شکل گیری تهران از آن جا در تاریخ معاصر ایران آغاز شد. ری، از قدیمی ترین شهرهای ایران و جهان بوده و از شهرهای استان تهران به شمار می رود. تاریخش، به قدمت تاریخ آریایی بوده و به معنی شهر سلطنتی است. ری، دیر زمانی، پایتخت ایران بود و تهران را به نوعی، ته شهر ری می خوانند. اسناد تاریخی نشان می دهد که در محدوده ری، از سه هزار سال پیش تا کنون، بشر می زیسته است.

 

این محدوده شهرداری تهران، یکی از مقصد های تاریخ نوردی و گردشگری مذهبی پایتخت محسوب می شود و بیش از ششصد هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و از بافت های فرسوده و کم تر توسعه یافته شهری است. حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، محفل ری گردهای تهرانی است. هم جواری با کوه بی بی شهربانو و مقصدهای گردشگری مذهبی و فرهنگی شهر، از نقاط بارز این محدوده به نظر می رسد. دسترسی مطلوبی به کمربندی تهران از شمال داشته و ایستگاه های مترو فعال و متعدد آن، سبب می شود تا شما ظرف نیم ساعت به مناطق شمالی شهر برسید.

 

متاسفانه این منطقه تهران روی چندین گسل اصلی و فرعی بوده و ظرفیت های عالی برای توسعه گردشگری دارد. به دلیل این که یکی از مقصدهای مهاجرت داخلی محسوب می شود، لذا سرمایه گذاری در بافت های فرسوده و صنعت ساختمان و گردشگری و صنایع تبدیلی با توجه به قیمت پایین اراضی به نسبت مناطق شمالی شهر، این محدوده را منطقه ای جذاب با پتانسیل فرصت آفرین کرده است.


 

بازار گردشگری مذهبی بوده و صنایع فرا منطقه ای بسیاری در آن فعال است. چهارده ورزشگاه در این محدوده قرار دارد که در کنار یک صد و شصت و هفت بوستان بزرگ، آن را به نقطه ای برای گردشگری مناطق اطراف تبدیل کرده است. برج طغرل، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی، چشمه علی، بی بی شهربانو و کارگاه های کوچک و بزرگ صنعتی و خدماتی، سبب شده تا این منطقه پایتخت، همواره در طول روز، کانون سفرهای درون شهری باشد.


 

شهرداری منطقه ۲۰ تهران در میدان هادی ساعی شهر ری قرار دارد. همه هفته روزهای  دوشنبه با وقت قبلی، می توانید با شهردار منطقه صحبت کرده و از فرصت ها و زمینه های کارآفرینی و  طرح مشکلات و پیشنهادات در راستای خدمات مدیریت شهری استفاده کنید.


 

آب‌وهوای منطقه ۲۰ تهران




شهر ری و کلاً منطقه‌ی ۲۰، به دلیل وجود بناهای تاریخی، بافت سنتی و اماکن مذهبی شلوغ و پر از مسافر است، آب‌و‌هوایش نسبتاً گرم و خشک است و آلودگی به نسبت زیادی هم در شهر ری وجود دارد.


 




جمعیت منطقه ۲۰ تهران


شهر ری دارای دسترسی مناسبی به سایر نقاط تهران است. خط ۱ و خط ۶ مترو در منطقه‌ی ۲۰ تهران دارای ایستگاه هستند. منطقه‌ی ۲۰ همچنین دارای BRT و خطوط تاکسی و ون فراوان و مناسبی است! نزدیکی این منطقه‌ به بزرگراه‌های آزادگان، شهیدآوینی، امام علی(ع) باعث سهولت دسترسی به سایر مناطق شهر شده است. در نتیجه با توجه به امتیازات دیگه‌ی این منطقه، جمعیت زیادی مایل به سکونت در اون هستند. علاوه بر اون جمعیت زیادی هم ساکن منطقه‌ی ۲۰ تهران هستند. بیش از نود درصد ساکنان این محدوده شهرداری طبق سرشماری سال ۹۵، با سواد بوده و بیش از یک صد و بیست هزار خانوار در ان جا زندگی می کنند.



 



مراکز خرید منطقه ۲۰ تهران




• بازار ری



• بازار الماس ری



• مجتمع تجاری کوه نور



• پاساژ محمود



• مرکز خرید قائم



• مرکز خرید مهدی



• بازار آرین مال



 







مراکز درمانی منطقه ۲۰ تهران




• بیمارستان هفت تیر



• بیمارستان فیروز‌آبادی



• درمانگاه شهید نبوی



• کلینیک شهید سلیمانی



• درمانگاه خیریه ارشاد



• درمانگاه فرهنگیان



• خانه بهداشت شهید نیک نژاد



• گفتار درمانی نویان



• مرکز جراحی‌های محدودیت حضرت فاطمه زهرا(س)



 





مراکز طبیعت‌گردی منطقه ۲۰ تهران




• آتشکده‌ی بهرام



• آرامگاه بی بی شهربانو همسر امام سوم شیعیان



• چشمه‌‌ی علی



• نقش برجسته‌ی فتحعلی شاه



• تالاب بی‌نظیر عشق آباد



• بقعه‌ی جوانمرد قصاب



• قلعه‌ی کامین



• آب انبار آراد



• قلعه گبری



• دژ اشکان



• برج یزید



• زندان هارون‌الرشید



• حرم حضرت عبدالعظیم



• بازار ری

 



محله‌های منطقه ۲۰ تهران



شهر ری: شهر ری در شمال به منصور آباد، در جنوب به فیروزآباد و ده خیر، در غرب به جاده قدیم قم و در شرق به جاده مشهد محدود می شود.

نازی اباد: محله‌ی نازی آباد، جردن جنوب تهرانه! محله‌ای قدیمی که زادگاه تعداد زیادی از افتخارآفرینان ورزشی، سیاسی و هنری کشورمونه، نازی آباد مدرن‌ترین منطقه‌ی جنوب شهره، سرسبزه و زندگی در اون شاد و زیباست!

در خصوص وجه تسمیه‌ی نازی آباد چند روایت وجود داره. اولی حکایت همیشگی شاه‌های دست‌و‌دلباز قاجار و حاتم بخشی زمین‌های اطراف تهران به سوگلی‌هاست. اونطور که گفته شده، سال‌ها قبل زمین‌های پیشکشی شاه قاجار، به «نازخاتون» میرسه و برای همین اسم این محله‌ نازی آباد میشه.

از طرفی افراد زیادی معتقدن که نازی آباد توی حال و هوای غمگین جنگ جهانی دوم و به دست آلمانی‌ها ساخته شده. واسه همین مردم، تحت تأثیر حزب نازی حاکم بر اون زمان آلمان، این محله رو نازی آباد نام‌گذاری کردن.

محله‌ی نازی آباد تهران قدمتی ۲۰۰ ساله داره و در اوایل سال ۱۳۲۰ دولت وقت تصمیم گرفت، با ساخت خانه و اختصاص به کارکنان راه آهن و بلور سازی و ... رفاه رو برای اونا فراهم کنه! بعد از اون کم کم گسترش پیدا می‌کنه و یکی از نکات مثبتش همین ساخت اصولی و رعایت قوانین شهرسازی در اونه!

بازار تهران: یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران به شمار می رود. تاریخچه بازار تهران به زمان شاه عباس دوم باز میگردد که بعد ها با پایتخت شدن تهران بازار نیز گسترش پیدا کرد. بازار تهران از چندین سرا، بازارچه، دالان، پاساژ و مجتمع تجاری تشکیل شده است. بازار تهران در سال ۱۳۵۶ ثبت ملی شده است.

محمدیه: این محله در جنوب تهران واقع شده و از میدان محمدیه یا همان میدان اعدام سابق شروع میشه و تا دروازۀ عبدالعظیم امتداد پیدا میکنه.

دروازۀ محمدیه یا دروازۀ نو یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های تهران قدیم در این محله قرار دارد. این دروازه یادگار دوران قاجاریه و تنها دروازۀ باقی مانده از آن دوران است که همچنان پا برجاست.

میدان محمدیه اصلی‌ترین میدان این محله است که قدیمی‌ترها همچنان اون رو با نام میدان اعدام می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه نزدیک بودن به بازار تهران است که در محدودۀ میدان محمدیه واقع شده است

دولاب: محله دولاب یکی از محلات قدیمی تهران است که همچنان قدمت خود را حفظ کرده و امروزه در خیابان ری قرار دارد. این محله در شرق تهران قرار دارد و هنوز به نظر برخی از مردم جاذبه های توریستی خود را حفظ کرده و به همین سبب برخی از مردم که عاشق امورات کلاسیک هستند هنوز به این محله رفت و آمد می کنند.

جوادیه: قدمت محلۀ جوادیه به ۷۰ سال پیش می‌رسد و در دوران قدیم محل لوطی‌های تهران بود. این محله به خاطر آقای جواد فرد دانش که صاحب زمین‌ها بود، نامگذاری شد که به خاطر آبادانی، اکثر زمین‌ها را به مردم فروخت و در برخی موارد زمین‌ها را به رایگان واگذار می‌کرد تا بتواند در آبادانی محله نقش کوچکی داشته باشد. در این محله، انواع و اقسام امکانات شهرداری وجود دارد تا ساکنان بتوانند کلیه نیازهای خود را در این محل تامین کنند. در محلۀ جوادیه، امکانات مانند سایر مناطق تهران، مانند ونک و میدان انقلاب نیست و البته این منطقه به لحاظ شرایط اقتصادی و اجتماعی هم از محلاتی که نام بردیم پایین‌تر است.

یاخچی اباد: محله‌ی یاخچی آباد از شمال به نازی آباد، از جنوب به بزرگراه آزادگان، از غرب به بزرگراه شهید تندگویان و از شرق به بزرگراه رجایی منتهی می شود. محله‌ی یاخچی آباد تهران یکی از محلات پایین شهر است که به نظام آباد و خانی آباد نزدیک است.در این محله، آذری زبان‌ها و افغان‌ها بیش‌ترین تمرکز را دارند.

افسریه: افسریه از شمال به خیابان شهید رحیمی، از جنوب به بلوار خاتم الانبیاء و شهرک والفجر، از غرب به بزرگراه بسیج و از شرق به قصر فیروزه محدود می شود.

شهرک شریعنی: شهرکی به نام شریعتی چیزی در حدود چهار دهه است که شکل گرفته شده است. اراضی این محدوده که در ابتدا به شخصی به نام نوخواسته تعلق داشته است، برای کشاورزی در دست رعیتان بوده و بعدها، پس از انقلاب بوده که شخصی به نام اسفندیاری این زمین ها را تقسیم بندی و با سندزدن به افراد می فروخته است که پس از آن شهرداری نیز به ساخت و ساز و احداث بافت شهری در این منطقه، ترغیب می شود.

در طی سال های گذشته و با افزایش هزینه های زندگی شهری افراد زیادی دست به حاشیه نشینی زده و به مناطقی مانند شهرک شریعتی مهاجرت می کنند. در عین حال تعداد زیادی از مردم شهرستان ها، مثل آذری ها یا کردها و یا مهاجران افغان برای بهره بردن از پیشرفت های زندگی شهری به تهران آمده و در مناطقی مانند شهرک شریعتی ساکن می شوند.

همین موارد سبب شده است که شهرک شریعتی، بسیار مهاجرپذیر باشد و در عین حال شغل بیشتر ساکنین آن به بازارهای اطراف شهرک مانند بازار میوه و تره بار بر می گردد. البته که طبق آمار بخشی از مردمانش به زراعت نیز مشغول هستند، با این حال، شهرک شریعتی به سبب بافت شهری و تمیزی که دارد، افراد زیادی خواهان سکونت در آن هستند.

دولت آباد: دولت آباد در جنوب شهر تهران واقع شده است یا به طور دقیق تر در ضلع جنوبی بزرگراه آزادگان. در نتیجه در شمال این محله بزرگراه آزادگان و در جنوب آن بزرگراه آوینی و بلوار بسیج قرار دارد. شرق محله با بزرگراه امام علی و غرب با خیابان فدائیان اسلام محدود شده است. موقعیت جغرافیایی محله دولت آباد، سبب دسترسی مناسب این محله به بزرگراه های مهم شهر و در نتیجه خیابان های مرکزی پایتخت می باشد.

قدمتی حدود ۵۰ سال دارد و ساکنین آن تاریخچه ی متفاوتی دارند. بیشتر ساکنان این محله، اشخاصی هستند که سال ها پیش در عراق زندگی می کردند و پس از مشکلاتی که دو کشور ایران و عراق با آن درگیر شدند، مجبور به ترک این کشور و بازگشت به ایران شدند و محله ی دولت آباد را برای سکونت خود انتخاب کردند.

این تاریخچه سبب شده است که بسیاری از عرب زبان های دیگر هم که به اینجا مهاجرت کرده اند، در دولت آباد تهران ساکن شوند. امروزه با وجود طیف متفاوتی از مردم که جمعیت این محله را تشکیل داده اند، یکپارچگی و صمیمیتی در این محله دیده می شود که در نوع خود بی نظیر است.

علی آباد

                                                                                                                                                                                                             بلوار شهرداری




 


خیابان‌های مهم منطقه‌ی ۲۰ تهران


عباس آباد، تقی آبا، علائین، استخر، نفرآباد، ولی آباد، سرتخت، فیروزآبادی، اقدسیه، شهید غیوری، سیزده آبان، بهشتی، حمزه آباد، چیتگر جنوبی، دیلمان، جوانمرد قصاب، منصوریه، ابن بابویه، ظهیرآباد، سپاهیان اسلام، امام حسین، قم، سلمان فارسی، مدرس و سر تخت از مهم‌ترین خیابان‌ها و محله‌های منطقه‌ی ۲۰ شهرداری تهران هستن.

 

بهترین و معروف‌ترین محله‌ی منطقه‌ی ۲۰ تهران


سرتخت، استخر، اقدسیه، میدان نماز، دولت آباد و دیلمان از بهترین نقاطی هستن که توی منطقه‌ی ۲۰ وجود داره!


 

 


آدرس و شماره تلفن نواحی شهرداری منطقه ۲۰ تهران


 

آدرس و شماره تلفن ناحیه ۱ شهرداری منطقه ۲۰



  • آدرس: جاده ورامین، ابتدای خیابان نبی پور، میدان حسن زاده

  • تلفن: ۳۳۷۶۷۳۳۴


آدرس و شماره تلفن ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۲۰



  • ادرس: جوانمرد قصاب، خیابان کمیل شمالی، جنب ورزشگاه بانوان الزهرا

  • تلفن: ۳۳۷۶۷۳۲۴


آدرس و شماره تلفن ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۲۰



  • آدرس: شهرک ۱۳ آبان، خیابان شهید رحیمی، خیابان شهید صحرایی

  • تلفن: ۵۵۰۰۹۴۹۸


آدرس و شماره تلفن ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۲۰



  • آدرس: شهر ری،  دولت آباد، فلکه اول، خیابان دهخدا، بوستان ماهور

  • تلفن: ۳۳۷۶۲۶۶۶


ادرس و شماره تلفن ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۲۰



  • آدرس: شهر ری، میدان معلم، خیایان میثم

  • تلفن: ۵۵۹۰۰۹۸۵


آدرس و شماره تلفن ناحیه ۶ شهرداری منطقه ۲۰



  • آدرس: جاده ورامین، بعد از سه راه تقی آباد، نرسیده به شهرک نظامی

  • تلفن: ۳۳۴۲۳۰۰۲


آدرس و شماره تلفن ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۲۰



  • آدرس: جاده امین آباد، روستای غنی آباد، خیابان شهید کلهر، جنب مجتمع آبرسانی شهید تهرانی

  • تلفن: ۳۳۵۳۴۰۰۱


 


 

 

 
کد خبر: ۱۰۲۲۲
۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha