IMG_1792
به گزارش خبرنگار تهران پرس، همه ساله از اول ماه محرم مردم ایران به مناسبت سالروز واقعه کربلا در شهرها و روستاهای مختلف ایران در کنار آیین های مختلف عزاداری مراسم تعزیه خوانی برگزار میکنند.

 

سید سعید حضوری سرپرست گروه هیئت تعزیه داران حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام درباره چگونگی اجرای تعزیه در دهه اول محرم امسال در گفتگو با خبرنگار تهران پرس گفت: امسال به خاطر شرایط کرونا برنامه ای برای اجرای تعزیه نداشتیم چرا که سلامتی مردم بسیار مهمتر بود اما به یک بار با مهیا شدن شرایط از شب چهارم محرم هماهنگی های لازمه انجام شد و خوشبختانه امسال توانستیم شبیه خوانی تعزیه را برای مردم به نمایش و برگزار کنیم.

 

وی افزود: بیشتر نگرانی گروه مهیا نشدن شرایط بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی بود ولی بحمداله با همکاری خانه فرهنگ بوستان پامچال و نیروهای بسیج محله و نیروی انتظامی این اتفاق افتاد و شرایط مناسبی برای برگزاری مهیا شد فاصله سکو با تماشاچیان حدود ۱۰ متر لحاظ شده بود و مرتبا بین تماشاچیان ماسک و مواد ضد عفونی کنند برای پیشگیری از شیوع کرونا توزیع می شد.

 

حضوری در ادامه گفت: استقبال مردم با شرایط ویژه‌ای که امسال داشت به نسبت سال گذشته کمتر بود ولی با توجه به شرایط موجود رضایت بخش بود. دو طرف سکوی تعزیه صندلی چیده شده و سالن به دو بخش خواهران و برادران تقسیم شده بود و همچنین امکان تماشای آنلاین تعزیه هم فراهم شده و حدودا چند صد نفر بیننده به صورت آنلاین این تعزیه را تماشا می کردند.

 

گروه سرپرست گروه هیئت تعزیه داران حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام افزود: تعداد شبیه خوانان ما حدود ۱۲ تا ۱۵ نفر بودند و در دهه عاشورا تعزیه های با موضوع دوطفلان مسلم، حربن یزید ریاحی، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت قاسم(ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) به اجرا درآمد. همچنین برای موسیقی تعزیه، از یک گروه موسیقی دعوت به عمل آمد و سازهای مورد استفاده شده‌ در این مراسم عبارت بودند از:: نی، شیپور ، سنج، تبل و دهل.

 

سید سعید گفت: این گروه که در سال ۱۳۸۱ شمسی تاسیس شده یک هیئت محلی در شهرک مشیریه تهران و از روستایی در توابع خوانسار می‌باشد که از همان سال با شروع ماه محرم هر ساله به شبیه خوانی تعزیه می‌پردازد.

مرحوم سید رضا حضوری، مرحوم علیرضا دانش پژوه، مرحوم محمد حضوری، حاج سید علی حضوری، رجبلعلی خسروی نخستین نفرات تاسیس کننده گروه شبیه خوانی هیئت تعزیه داران حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام  بودند که با گذشت زمان نفراتی همچون سید امیر سید صالحی، سعید نبئی، ابوالفضل صابری، مظفر قربان نژاد، محمد رضائی با این گروه همکاری و چندین شبیه خوانی تعزیه را در سال های اخیر به نمایش گذاشته اند.

 

سید سعید حضوری در آخر افزود : مهم ترین اجرای یک تعزیه خوب علاوه برا تجهیزات مورد استفاده شده صدای دلنشین و گیرا چه برای موافق خوان و چه برای مخالف خوان است زیرا یکی از حیاتی ترین فاکتور ها برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب صدای گرم شبیه خوان خواهد بود که با توجه به همین فاکتورها یک تعزیه خوب به اجراء در خواهد آمد و همچنین مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

 



















کد خبر: ۱۰۲۵۲
۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha