۳۸۰۶۱_۶۷۶
مهدی صرامی کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر تهران پرس با اشاره به اقدام گوگل پلی در حذف نرم افزارهای ایرانی از گوشی کاربران عنوان کرد: این اتفاق قابل پیش‌بینی بود و رخدادی نیست که باعث تعجب شود به این دلیل که خوش خیالی برخی مسئولین ما طی سال های گذشته موجب شد تا دشمن توان حذف نرم افزارها از روی گوشی شهروندان ایرانی را به دست آورد.

 

صرامی تصریح کرد: از سال ها قبل این دغدغه و سیاست از سوی مقام معظم رهبری و شورای عالی فضای مجازی در کشور ما مطرح شده است که ما نیازمند استقلال زیرساخت های فضای مجازی و نرم افزارهای بی پایه و سرویس های پایه بومی و مستقل از دشمن اصلی که امریکا باشد، هستیم.

 

وی ادامه داد: متاسفانه نه تنها به این موضوع بی توجهی شده بود، بلکه دولت برخلاف آن حرکت کرده و هر روز در ادبیات مسئولین مختلف شاهد بودیم که به نرم افزارها و زیرساخت های امریکایی اعتبار بخشی می کنند!

 

کارشناس فضای مجازی افزود: در نتیجه عملکرد این مسئولین، دشمنان از قدرت به دست آمده در ایران، می توانند به طور کامل در سطح سرکوب کاربران و سانسور مدیریت شده اخبار از طریق پیام‌رسان‌های متعلق به خود و همچنین سرکوب نرم افزارهایی که در داخل تولید می شود، در جهت منافع خود بهره ببرند.

 

صرامی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: وقتی برخی مسئولین کشور زیرساخت های حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار دادند و همزمان مردم را به استفاده از زیرساخت های فضای مجازی متعلق به ایالات متحده امریکا دعوت کردند، این امکان برای دشمن فراهم شد که بتواند تسلط خود را بیشتر کرده و به صورت یک طرفه و یکجانبه اراده خود را برای نابود کردن ظرفیت های تولید شده توسط نخبگان ایرانی اعمال کند.

 

وی با بیان اینکه علی رغم قابل پیش بینی بودن اتفاقات اخیر اقداماتی هم انجام نشده است، عنوان کرد: توصیه می کنیم وزارت امور خارجه و دستگاه های مسئولِ حفظ حقوق شهروندان ایران از طریق مراجع حقوقی بین المللی اقدام کنند تا این موضوع محکوم شود.

 

کارشناس فضای مجازی با تاکید براینکه اقتدار در فضای مجازی تعیین کننده است، عنوان کرد: تا زمانی که استقلال و اقتدار خود را در فضای مجازی به دست نیاورده باشیم، هر روز باید منتظر تضییع و پایمال شدن حق شهروندان و نخبگان ایرانی باشیم.

 

صرامی تصریح کرد: مجموعه ای از اقدامات باید انجام شود که حول محور امکان حکمرانی و کسب استقلال در فضای مجازی تعریف شود، اما تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات با ویژگی هایی که در اسناد مختلف تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی نداشته باشیم و تا زمانی که زیرساخت های نرم افزاری پایه مانند سیستم عامل و پیام رسان های داخلی مبنای فعالیت داخل کشور نباشد و تا زمانی که مسئولین ما به این هوشمندی نرسند که کسب استقلال در فضای مجازی و حفظ حقوق شهروندان ایرانی در فضای مجازی جزء برنامه های کاری شان باشد، ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که دشمن علیه ما دسیسه نکند.

 

وی بیان کرد: اگر دشمنان ما اراده ای در مقابل خود مشاهده نکنند، اقدامات اساسی تر را علیه کشورمان اعمال خواهند کرد و در ادامه نه تنها صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را می توانند بر روی گوشی ها، تجهیزات و حتی تلویزیون های هوشمند در ایران فیلتر کنند، بلکه می توانند به صورت یک طرفه اخبار و اطلاعاتی را بر روی گوشی ها و دیوایس های داخلی منتشر کنند.

 

کارشناس فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: اگر عزم و اراده ای در مسئولین و به تبع آن در میان فعالان ما شکل گیرد، تمام  مشکلات پیش رو، راه حل های بسیار دقیق، کارشناسانه و مبتنی بر توانمندی داخلی دارد؛ به طوری که می توان مجموعه اقداماتی را تدوین کرد و به اجرا گذاشت.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۱۰۲۴۳
۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha