۱۶۸۹۹۸۹۶۵
به گزارش خبرنگار تهران پرس؛ بهشت زهرا پر از تصاویر پیر و جوان است، جوان‌های شاد و خندانی که کرونا جانشان را گرفته و اکنون جمعیتی گریان به تماشای‌شان نشسته‌اند.

در قطعه تدفین فوت شدگان وضعیت شکلی دیگر دارد؛ یکی عکس دوستش را بالای سرش گرفته و در سکوت اشک می‌ریزد و تعدادی بر سر مزارها بنرهایی بزرگ نصب کرده و با تاج های گل در مسیری که با رفت و آمدها پر از گرد و خاک است منتظرند تا عزاداران جنازه را برای تدفین بر سر مزار بیاورند.

نوشته های روی بنرها اما بیشتر از ضجه مادران، خواهران و برادران دل ها را می سوزاند؛ چشم دوختن به بنری که نوشته «فرزندم دامادیت مبارک» سخت و طاقت فرسا است.

از این بنرها در بهشت زهرا(س) و در این روزها بی شمار است، چرا که ویروس کشنده کرونا پیر و جوان نمی شناسد و حتی به کودکان و نوزادان هم رحم نکرده است.

ویروسی که بیشتر بخاطر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، ساده انگاری، دورهمی های خانوادگی و البته اجرا نشدن واکسیناسیون به موقع از زمان شیوع بیماری کووید - ۱۹، این روزها در اکثر شهرها و از جمله پایتخت بی رحمانه جان هموطنان را می گیرد و خانواده ها را عزادار می کند.

این روزها بهشت زهرا (س) بیشترین میزان تدفین تاریخ خود را به تلخی تجربه می کند و این در حالی است که رعایت پروتکل های بهداشتی نه تنها در شهر تهران که حتی در مراسم تدفین فوت شدگان براثر کرونا نیز به کمترین حد خود از زمان شیوع کرونا رسیده است.

گذری هرچند کوتاه به بهشت زهرا(س) تهران نشان می دهد که شرایط ترددی و تجمعی در این آرامستان به مراتب بیشتر از ماه‌های اول شیوع کرونا شده و کمتر ممانعتی از برگزاری مراسم های باشکوه "خاکسپاری و سوگواری" انجام می شود و تجمع‌ها با حضور جمعیت خانواده‌های عزادار و همکاری و همراهی سازمان بهشت زهرا شبیه به روزهای عادی صورت می‌گیرد.

این در حالی است که در هفته ای که گذشت آمار مرگ و میر در کشور و پایتخت رکورد شکنی کرد اما با این وجود برخی از هموطنان همچنان به هشدارهای بهداشتی بی توجهی می کنند و با اعمال و رفتار خود نشان می دهند حتی بیماری کووید - ۱۹ و قدرت سرایت و میزان کشندگی آن را باور نکرده اند و از این رو خود را موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره ویروس کرونا نمی دانند.

با شیوع گسترده ویروس دلتا در کشور و تهران که موجب پیدایش پیک پنجم کرونا در نقاط مختلف شده است به مراتب توصیه به رعایت پروتکل‌ها در اماکن عمومی، مراکز خدماتی و نهادهای خدمت‌رسان بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.

بویژه در بهشت‌زهرا(س) در روزهای اخیر کمترین میزان فاصله گذاری رعایت می شود؛ مکانی که روزانه هزاران نفر برای تدفین و عزاداری در آن تجمع می کنند.

با وجودی که در ماه‌های اول شیوع کرونا از سوی وزارت بهداشت، پروتکل هایی برای تدفین اجساد کرونایی در بهشت زهرا(س) وضع شد و سازمان بهشت زهرا نیز اجرای آن را مورد توجه جدی قرار داد اما انگار با پیک پنجم شیوع کرونا و از نوع دلتا، اجرای پروتکل ها به خود عزاداران سپرده شده و هیچ نظارتی بر آن نمی شود اگر چه در این شرایط تدفین بیماران کرونایی از سوی کارکنان بهشت زهرا (س) با لباس مخصوص انجام می شود.

به گفته کارشناسان وزارت بهداشت، سازمان بهشت‌زهرا(س) یکی از مراکزی است که تردد در آن بسیار زیاد است و اگرچه در ماه‌های اول شیوع کرونا توانست به شیوه بسیار مناسبی پروتکل‌ها را رعایت کند اما در روزها و هفته‌های اخیر برگزاری تجمعات و اجرا نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی، بهشت زهرا را به یکی از مراکزی تبدیل کرده است که خود باعث شیوع بیشتر کرونا در پایتخت شده است.

از سویی خبرها حکایت از این دارد که استان تهران و ۳۰ استان دیگر کشور در محاصره بیماران کووید - ۱۹ قرار دارند و فوتی‌های ناشی از این بیماری هم در حال افزایش چشمگیری است به‌طوری‌که بیمارستان‌ها پر از اجساد شده‌ است.

سونامی مرگ نقطه به نقطه شهرهای کشور و از جمله تهران را نشانه گرفته است و بی‌رحمانه کرونا روزانه بیش از ۵۰۰ نفر را در کشور به کام مرگ می‌فرستد که بخش بزرگی از این مرگ و میر به پایتخت اختصاص دارد.

تاخت و تاز سنگین کرونا، ۳۳۶ شهر و از جمله تهران را به رنگ قرمز کرونایی تغییر داده و بیمار و بیماری در کشور بیداد می‌کند.

دیروز پنجشنبه علاوه بر تدفین فوتی های کرونایی، جمعیت زیادی برای زیارت اهل قبور و مراسم های سوم و هفتم در بهشت زهرا تجمع کرده بودند و رعایت پروتکل های بهداشتی تنها موردی بود که کمتر عزاداری به آن توجه می کرد و یا رعایت فاصله های اجتماعی که نه اجرا می شد و نه قابل اجرا شدن با جمعیت انبوه در آرامستان بود.

بهشت زهرا امروز هم مثل سایر روزها غلغله است؛ داغ مرگ پدر و برادر و عزیزان، کرونا و ترس ابتلا به آن را از ذهن و خیال عزاداران بدر کرده است، ماسک‌ها با شیون و زاری از صورت و دهان‌ها کنار رفته و کاملا خیس شده‌اند.

عزاداران می گویند این سومین عضو یک خانواده است که در دو سه هفته گذشته به ترتیب و با فاصله چند روز از همدیگر با ویروس جهش یافته دلتا کرونا جان باخته است.

به گفته عزاداران چند روز پیش کرونا پدر و دختر این خانواده را به کام مرگ کشید و اکنون نوبت پسر میانسال خانواده است؛ مادر که اکنون بی کس و تنها شده است، فقط ضجه می زند و هرازگاهی از هوش می رود.

در قطعه دیگر و کمی آنسوتر صدای مارش نظامی به گوش می رسد و سربازان در حالی که مجهز به لباس های مخصوص هستند با رعایت پروتکل های بهداشتی جنازه یک فرمانده ارشد نظامی را که براثر کرونا جان باخته است بسوی خانه ابدی بدرقه می کنند.

نظامیان با حفظ فاصله و رعایت پروتکل های بهداشتی ادای احترام می کنند و همقطارشان را برای همیشه به خاک می سپارند.

اما از همه غم انگیزتر خانواده این فرمانده نظامی است که برای حفظ پروتکل های بهداشتی به هیچ یک از اقوام و بستگان اجازه نداده بودند که در مراسم تدفین شرکت کنند و چه مظلوم اشک می ریختند و حتی اجازه نزدیک شدن به مزار پدر را در موقع تدفین نداشتند.

در اعلامیه‌های ترحیم که در بهشت زهرا به چشم می خورد اکثرا نوشته اند که به خاطر کرونا آیین سوم و ختم برگزار نمی‌شود و سر مزار متوفی نیز معمولا چنین گفته می‌شود ولی در عمل به گونه دیگر رفتار می‌شود.

برخی‌ها تقصیر برگزاری آیین‌های ترحیم در منازل و اجتماع مردم را به صاحبان عزا مربوط می‌دانند و برخی آن را گناه مردم می‌دانند که برای تسلیت عازم خانه‌های مصیب‌دیدگان می‌شوند اما هر چه هست ضعف نظارتی بر کسی پوشیده نیست.

چرا که عزاداران معتقدند اگر پروتکل ها صفت و سخت گرفته شود و برآن نظارت انجام شود رودربایستی ها نیز کنار می رود و مردم رعایت حال عزاداران را خواهند کرد.

وزارت بهداشت و درمان در بیانیه ها و اطلاعیه ها و روزانه نسبت به رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی بویژه در مراسم تدفین فوت شدگان به مردم توصیه می کنند اما به گفته مردم و همچنین کارشناسان تا زمانی که پشت هر پروتکلی، ابزارهای نظارتی قوی وجود نداشته باشد اجرا شدن آن مورد بی توجهی قرار می گیرد.

سایه مرگ کرونایی بر پایتخت؛ قرنطینه و واکسیناسیون تنها راه نجات است

بستری بیش از ۹۶۰۰ بیماری کرونایی در تهران

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران با بیان اینکه تا هشت صبح روز چهارشنبه، بستری ها در بیمارستان های تهران به ۹ هزار و ۶۲۰ رسیده است گفت که از این تعداد ۲هزار ۵۴۰ بیمار در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

دکتر علیرضا زالی تعداد مراجعان سرپایی روزانه تهران را همچنان ۲۵ هزار نفر ذکر کرد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران جدید که بستری شدند به هزار و ۹۰۰ بیمار رسیده است.

قرنطینه حیاتی است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران، مهمترین راهکار برای عبور از بحران کرونا را بسیج همه توانمندی و ظرفیت کشور برای واردات واکسن کرونا اعلام کرد.

دکتر زالی افزود: برای واردات واکسن کرونا باید کار جمعی جهادی انجام و از تمام ظرفیت‌ها از جمله دیپلماسی استفاده شود.

وی تاکید کرد که به هر طریق ممکن از بازار جهانی باید واکسن کرونای استاندارد تهیه شود.

ضرورت لاک‌دان ۲ هفته‌ای کشور

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران، راهکار دوم برای برون رفت از این بحران را لاک دان ۲ هفته ای کشور و تهران اعلام کرد و گفت: هرچند این تصمیم تلخی است اما برای جلوگیری از مرگ و میر فزاینده اجرای آن را باید بپذیریم.

وی تاکید کرد که باید همه کشور همکاری کنند، به عبارتی قرنطینه و منع تردد ۲ هفته ای تصمیم حاکمیت باشد نه یک وزارتخانه یا یک دستگاه.

زالی افزود: این ۲ هفته هرچه سریع تر باید اجرا شود چراکه اگر زمان بگذارد ویروس دلتا در سطح شهر بیشتر می چرخد و آن موقع اثر بخشی خود را از دست می دهد؛ به عبارتی هرچه زمان بگذارد و لاک دان دیرتر اجرا شود عوارض بیماری بیشتر است.

وی افزود: لاک دان کمتر از ۲ هفته ارزشی ندارد و نباید ان را انجام دهیم و همه کشور باید برای اجرای کامل و دقیق آن، کمک کنند.

زالی ادامه داد: اقناع سازی مردم در این زمینه بسیار مهم است چرا که در این مدت به مردم آسیب وارد می‌شود پس باید کمک شان کرد.

وی با بیان اینکه به احتمال فراوان شهریور سخت کرونایی را در پیش داریم، افرود: با توجه به سرایت پذیری بالاتر ویروس کرونا، طولانی تر بودن بیماری و بار ویروسی بالاتر در مبتلایان، مردم بسیار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند.

وی افزود: تامین واکسن وارداتی و لاک دان به عنوان مهمترین مداخلات برای جلوگیری از روند بیماری هستند که اگر این اقدامات انجام نشود، بعید است بیماری فروکش کند.

فوت ۵۶۸ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵۶۸ بیمار مبتلا به کووید - ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع فوت شدگان به ۹۶ هزار و ۲۱۵ نفر رسید.

از دیروز تا امروز ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید - ۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۹۳۸ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید - ۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۳۲۰ هزار و ۲۶۶ نفر رسید.

تا کنون سه میلیون ۶۴۷ هزار و ۱۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند و هفت هزار و ۴۸ نفر از بیماران در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین ۱۴ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۲۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۴۲ نفر دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۲۶۲ دُز رسیده است.
کد خبر: ۹۸۴۲
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha