۱۳۹۴۰۶۱۸۰۹۴۹۲۱۲۰۲۶۰۵۳۰۷۴
 

ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات و سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تهران پرس با انتقاد از رویه هشت ساله دولت تدبیر و امید بیان کرد: دولت آقای روحانی امتداد تفکر دولت اصلاحات بود که فرجام این تفکر، منجر به تعطیل شدن سایت هسته ای شد و نتیجه ای نیز جز سرخوردگی برای این تفکر نداشت.

 

ظهره‌وند ادامه داد: دولت آقای روحانی با پشتیبانی مسئول آن جریان، همان روند منفی را در سیاست خارجی به صورت  قوی تر دنبال کرد. به گونه ای که حتی این آدرس اشتباه را به مردم داد که با مذاکرات مشکل آب خوردن مردم را حل می کنیم، اما نتیجه کاملا برعکس شد.

 

وی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه قانون مجلس موجب عدم لغو تحریم‌ها شد، اشاره کرد و گفت: آقای روحانی در همه حال فرار رو به جلو را در دستور کار دارد و تصور می‌کند در هر شرایطی می توان به مردم آدرس اشتباه داد. بیان چنین اظهاراتی نیز دادن یک آدرس اشتباه و در عین حال نشان دهنده شکست این تفکر است.

 

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: مصوبه مجلس قطعا کمک کننده دولت در جریان مذاکرات بود و اتفاقا در سایه کاهش تعهدات برجامی، مذاکره کنندگان توانستند مذاکرات وین را تا این مقطع پیش ببرند و زمانی که جمهوری اسلامی غنی سازی ۶۰درصدی را در دستور کار خود قرار داد، طرف های غربی هراسان تر جلو آمدند.

 

 

گسست بین دیپلماسی و میدان؛ اوج بلاهت سیاسی دولت

ظهره‌وند با اشاره به رویکرد دولت نسبت به قربانی شدن دیپلماسی به دست میدان اظهار داشت: اوج بلاهت سیاسی دولت در همین عبارت بود که دیپلماسی قربانی میدان شده است؛ این گسست بین دیپلماسی و میدان در نهایت بی کفایتی و ناکارآمدی دولت بوده است.

 

وی به روابط چین و امریکا اشاره ای کرد و گفت: کشور چین و امریکا با تمام منازعاتی که با هم دارند اما حجم مبادلاتشان بسیار بالاست و این به خاطر هوشیاری و هوشمندی چینی ها در اداره اقتصاد ملی و واقع گرایی آنها در عرصه بین الملل است و هیچ وقت دیپلماسی را از میدان جدا نکردند.

 

دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به قرارداد چین با جمهوری اسلامی ادامه داد: کشوری مانند چین نیز ظرفیت خود را پای دولت روحانی که رویای غرب را درسر می پروراند، قربانی نمی کند.

 

 

غفلت دولت مانع ارائه مدلی اقتصادی به کشورهای منطقه شد

ظهره‌وند به تعامل ضعیف دولت تدبیر و امید با کشورهای همسایه و منطقه اشاره ای کرد و بیان داشت: در طول این سال ها برخی روسای کشورهای منطقه و آسیایی به کشورمان سفر کردند اما با سردترین رفتار دیپلماتیک مواجه شدند.

 

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان با انتقاد از حضور ضعیف جمهوری اسلامی در افغانستان تاکید کرد: ما به عنوان کشوری که محور مقاومت هستیم و ژئوپوتیک مقاومت در حال شکل گیری است، امروز به دلیل هشت سال غفلت این دولت عاری از ارائه مدلی هستیم که بتوانیم به کشورهایی که با ما در حوزه مقاومت همسو هستند، یک مدل اقتصادی و حکمرانی و مدل مقاومتی ارائه دهیم.

 

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: وقتی رویکرد دولت روحانی برای حل مشکلات اقتصادی فقط التماس به امریکایی ها بمنظور لغو تحریم هاست، کشوری مانند عراق چگونه می تواند از اقتصاد ما الگو برداری کند.

 

دیپلمات سابق کشورمان افزود: آقای روحانی و دولتمردان با اتخاذ چنین رویکردی، به کشورهایی که در حوزه مقاومت قرار دارند، این پیام را می دهد؛ تمام مشکلات و ناکارآمدی ها محصول تحریم است و ما که محور مقاومت هستیم برای رفع مشکلات خود نیاز به کمک اتحادیه اروپا داریم، عاقبت مقاومت نیز این است که باید گردن کج کنیم.این رویکرد دولتمردان علامت خوبی نیست و در تضاد با مقاومت است.

 

 

دولتمردان محاکمه شوند

ظهره‌وند عنوان کرد: مشکل ما در این هشت سال شیوه حکمرانی در کشور بوده است و متاسفانه دولتمردان عرصه حکمرانی را به عرصه سعی و خطا تبدیل کرده و این عرصه، کلاس کارورزی آقای روحانی و آقای جهانگیری شده بود.

 

وی با ذکر اقدامات اشتباه دولت در این هشت سال از جمله بورس، تعطیلی کارخانه ها و.. بیان کرد: باید برای این دولتمردان دادگاه تشکیل شود به این دلیل که به کشور ضربه زدند و منابع کشور را از بین بردند.

 

 

دوره آقای رئیسی می تواند دوره طلایی کشور باشد

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان عنوان کرد: در آینده بسیاری از حقایق برای ملت ایران کشف خواهد شد که این دولت چه اقداماتی علیه کشور انجام داده است. شاید به همین دلیل است که اسرائیل، امریکا، منافقین، سلطنت طلبان و شبکه نفوذ داخل ایران هراسان شده اند و این گونه دست به ایجاد ناامنی درکشور می زنند.

 

ظهره‌وند در پایان خاطر نشان کرد: این دوره می تواند یک دوره طلایی برای کشور باشد؛ فقط کافی است آقای رئیسی، فرمانی را که دولتمردان به سمت سراشیبی کشانده‌اند، برگرداند و به حساب همه در این دولت رسیدگی شود و مورد محاکمه قرار گیرند.

 

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۹۵۱۸
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha