۱۴۴۰۰۲۴۰_۸۶۴




به گزارش تهران پرس، عطا بهرامی کارشناس مسائل سیاسی، درباره ادعای آمریکا مبنی بر تحریم مبادلات دوجانبه ایران و چین، اظهار کرد: این تهدید تنها یک عملیات روانی است و اصولا تجارت دو جانبه قابل تحریم نیست، مانند تجارت ایران با عراق. مبادلات دو جانبه برخلاف تجارت بین الملل قابل تحریم نیستند، لذا این چیزی که آن‌ها گفتند یک بلوف بود و هیچ خاصیتی ندارد. در واقع ایران مذاکرات وین را مسکوت گذاشته است، بنابراین غرب کارت بازی در اختیار ندارند و با این کار در حال کارت سازی هستند.


 


وی افزود: غربی‌ها انتظار داشتند که ایران در مذاکرات وین جا بزند و یک توافق بد را انجام دهد، اما این اتفاق نیفتاد و مذاکرات را مسکوت گذاشت، لذا  آن‌ها اکنون شروع به گفتن اظهارات جدید کردند.


 


بهرامی با اشاره به صحبت‌های رابرت مالی مبنی بر اینکه فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است و آماده ایم که برجام را احیاء کنیم، گفت: آن‌ها می‌خواهند فقط تعلیق تحریم‌ها  را حداکثر تا شش ماهه اعمال کنند و ساختار اصلی تحریم‌ها را برندارند. آمریکایی ها عقب‌ها نشینی کردند تا ایران پالس مثبتی بفرستد و مذاکرات را از سر بگیرند. برای ایران تحریم‌ها باقی بماند و با همین فرمول فعلی تحریم‌ها را دور بزنیم بهتر از این است که فقط شش ماه تحریم‌ها تعلیق شود، چراکه نمی‌شود در این مدت شش ماهه کوتاه کاری کرد و اقتصاد را شرطی‌تر می‌کند و در برزخ نگه می‌دارد.


 


کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: حرف آمریکا ارزشی ندارد، ایران نباید دست و پای خود را گم کند و تصور کند که آمریکا می‌تواند مبادلات تجاری ایران و چین را تحریم کند، غرب خوب می‌داند که این موضوع قابل تحریم نیست.وی افزود: اگر ایران با عراق، روسیه و کشور‌های مختلف پیمان‌های دو جانبه‌ای امضا کند، عملا تحریم‌ها بی اثر می‌شود و غرب به فلاکت میفتد، لذا آمریکایی‌ها اشتباه کرده‌اند، اگر به یک باره هم به برجام برمی‌گشتند وضعیت بهتری داشتند و عملا ایران را مجبور می‌کردند که پروتکل الحاقی را دوباره اجرا کند و ذیل بازرسی‌های سفت و سخت برود، اما طمع کردند و این موضوع به ضررشان شد و کمکی به آن‌ها نکرده است.


 


بهرامی ادامه داد: در دولت جدید ایران آگاهی بیشتری است، بهتر می‌تواند با طرف غربی برخورد کند و این موضوع کار غرب را سخت کرده است.


 


قابل ذکر است، یک مقام آمریکایی اخیرا گفته است که ایالات متحده در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از فروش نفت ایران به چین است. خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام آمریکایی نوشته واشنگتن، در حال آماده شدن برای شرایطی است که ایران نخواهد به مذاکرات بر سر برجام بازگردد. واشنگتن چند ماه پیش به پکن گفته بود هدفش از سرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای برجام است و چنانچه این موضوع محقق شود نیازی برای جریمه شرکت‌های چینی که اقدام به خریداری نفت خام از ایران می‌کنند وجود نخواهد داشت.


 


خبرگزاری رویترز نوشته این موضع آمریکا اکنون با توجه به ابهام‌ها در خصوص زمان از سرگیری هفتمین دور مذاکرات وین دستخوش تغییراتی شده است. مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.


 


ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: «به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.» هنوز مشخص نیست هفتمین دور مذاکرات چه زمانی برگزار خواهد شد. «رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران روز ۲۳ تیرماه گفت دولت «جو بایدن» آماده است هرگاه ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای به وین بازگشت به این گفت‌وگو‌ها بازگردد.


 


نماینده ویژه آمریکا در امور ایران چهارم مرداد هم ضمن تکرار ادعای آمادگی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام گفت، کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران به طرز وحشتناکی شکست خورده است.


 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/الف

 
کد خبر: ۹۴۰۱
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha