۲۸۵۲۴۱۱
 

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی  تهران پرس با اشاره به شعار تعامل آقای روحانی عنوان کرد: آقای روحانی علاقه مند بود با کشورهای غربی و امریکا و همینطور منطقه به یک تعاملی برسد، اما نحوه مدیریت ایشان در حوزه سیاست خارجی و معطل کردن کشور برای رسیدن به توافق با غرب و امریکا، این ذهنیت را در خارج از ایران ایجاد کرد که ایران ضعیف شده است، به دلیل همین ضعف نیز به کشورهای دیگر رجوع می کند و می خواهد به نوعی از مواضعی که داشته کوتاه بیاید.

 

ایزدی با بیان اینکه رویکرد آقای روحانی در سیاست خارجی شکست خورده است، گفت: اگر کشورها احساس کنند کشوری درحال ضعیف شدن است، با آن کشور تعامل نخواهند کرد و سعی می کنند فشار را بر آن کشور افزایش دهند و از این طریق به اهدافی که می خواهند برسند. مانند رویکرد کشورهایی که ایران با آنها دچار تنش بوده است.

 

کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه آقای رئیسی باید از عملکرد دولت آقای روحانی در سیاست خارجی عبرت بگیرد، تصریح کرد: اطمینان و اعتقاد به مسیری که انقلاب اسلامی برای سیاست خارجی کشور ایجاد کرده است و پس از آن اقتدار در حوزه سیاست خارجی، قطعا می تواند مسیر تعامل با کشورهای مختلف را تسهیل کند.

 

ایزدی بیان کرد: تجربه هشت ساله دولت روحانی در سیاست خارجی هیچ نتیجه ای نداشته است؛ حتی آقای روحانی موفق نشد با برخی از کشورهای منطقه که جایگاه چندانی در دنیا ندارند، تعامل ایجاد کند به این دلیل که این کشورها احساس می کردند، ایران دچار ضعف شده است.

 

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: در سیاست خارجی ما این ظرفیت وجود دارد که اشتباهات گذشته تکرار نشود و موفقیت های دوچندانی حاصل گردد. لذا در دوره آقای رئیسی بایستی این ضعف در سیاست خارجی برطرف شود.

 

ایزدی اظهار داشت: دولت آقای روحانی گرچه علاقه مند به تعامل با کشورهای منطقه که با آنها دچار چالش است، بود. اما اولویت اصلی سیاست خارجی ایشان، منطقه یا کشورهای شرق یا آسیایی نبوده است و همه دنیا متوجه شده اند که اولویت اصلی ایشان تعامل با غرب است.

 

وی افزود: زمانی که این ذهنیت برای کشوری که ما را اولویت خود می داند، شکل گیرد، چالش هایی را در روابط دوجانبه و منطقه ای ایجاد می کند.

 

کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: حل مشکل ایران با غرب اصولا امکان پذیر نیست. تا زمانی که ایران، ایران است و امریکا، امریکا است این تنش وجود دارد. نتیجه اولویت اول قرار دادن تعامل با غرب نیز، موجب شد تا سیاست خارجی ناموفقی داشته باشیم که این موضوع برای دولت آقای رئیسی یک درس است.

 

 

انتهای پیام/الف
کد خبر: ۹۴۰۳
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha