شرایط رسیدن ماه به وضعیت ماه کامل (Full moon) 
photo_2021-07-26_00-23-53
به گزارش خبرنگار تهران پرس، مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تأکید کرد: ماه کامل (بدر) زمانی ایجاد می‌شود که زمین بین ماه و خورشید است و ماه از دید ناظران زمینی، به صورت قرص کامل دیده خواهد شد. ساعت ۲۳:۱۰ شبانگاه پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰، ماه به وضعیت ماه کامل (بدر) رسید.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: در این وضعیت، شرایطی ایجاد می‌شود که ماه کامل، بزرگتر از ماه کامل‌های بعدی خود باشد. لازم به یادآوری است که طی دو ماه گذشته (فروردین و اردیبهشت و ۱۴۰۰) نیز شاهد دو ماه کامل بزرگ‌تر از حد معمول بودیم که به این پدیده اَبَرماه (Supermoon) گفته می‌شود

وی خاطر نشان کرد: در پدیده اَبَرماه، ماه در هنگام طلوع حداکثر سی درصد درخشان‌تر و چهارده درصد بزرگ‌تر از حالت عادی و همیشگی ماه ، طلوع خواهد کرد و شرایطی ایجاد می شود که علاقه‌مندان به‌ویژه در هنگام طلوع ماه، این جرم و همسایه زمین را با کوه‌ها، درختان، ساختمان‌ها، عوارض طبیعی و شهری مقایسه و به نوعی بزرگ‌تر ببینند.

 


شرایط رسیدن ماه به وضعیت ماه کامل (Full moon) 


اَبَرماه توت‌فرنگی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: پدیده اَبَرماه شامگاه پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ به نام اَبَرماه صورتی یا توت‌فرنگی (Super Strawberry Moon) گفته می‌شود؛ باید تاکید شود که این موضوع صرفاً یک اصطلاح است که توسط بومیان آمریکا در آستانه تابستان و با توجه به شروع این فصل، به این شکل نام‌گذاری شده است و در رنگ یا شکل ماه هیچ تغییری در زمان مشاهده اَبَرماه ایجاد نمیشود و همانطور که اشاره شد، ماه صرفا بزرگ‌تر و درخشان‌تر از ماه کامل عادی دیده میشود.

وی تأکید کرد: اَبَرماه شامگاه پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ سومین و آخرین اَبَرماه سال جاری بود و بدیهی است ماه حدود ساعت ۲۰:۳۰ در تهران و در زمینه صورت فلکی کمان (قوس) طلوع و قبل از ساعت ۶ بامداد جمعه غروب کرد و در شهرهای مختلف کشور، با اختلاف زمانی این طلوع و غروب رخ داد.

 


 

انتهای پیام/

خبرنگار:آقای داوود میرزایی

 
کد خبر: ۹۳۸۶
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha