۴۵۷۷۰۹۳
یوسفی، کارشناس حوزه آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران‌پرس گفت: مصوبه «لغو پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط» از سوی وزارت علوم منتشر شد، در حالی که قوانین در حوزه سنجش و پذیرش باید از طریق شورای سنجش و پذیرش تصویب شود؛ و بر همین اساس مصوبه که از سوی وزارت علوم تصویب شده بود قدرت اجرایی نداشت.

وی ادامه داد:  به نظر می رسد مصوبه «لغو پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط» وزارت علوم برای سوق دادن جامعه به این مسیر و یا کسب نظرات و انتقادات در خصوص این مصوبه بوده است. البته این گمانه زنی وجود دارد که این مصوبه در دستور کار شورای سنجش و پذیرش باشد اما زمان تشکیل جلسه این شورا و بررسی این مصوبه مشخص نیست.

یوسفی خاطرنشان کرد: مصوبه «لغو پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط» نیازمند بررسی‌های بیشتر است و در اطلاعیه وزارت علوم نیز به این موضوع اشاره شده است؛ مصوبه فعلی بسیار خام و غیرکارشناسانه بود.

وی تاکید کرد: وزارت علوم و یا هر سازمان و نهاد دیگر برای مصوبات خود باید نسبت به نظر ذی‌نفعان خود آگاه باشد و برهمان اساس تصمیم گیری و سیاستگذاری کند؛ ذینفعان مصوبه اخیر وزارت، جامعه مخاطب گسترده‌ای از جمله دانشجویان، خانواده آنها و دانشگاه‌ها و داوطلبان بودند.

یوسفی  با تاکید بر اینکه اصل سیاستگذاری بر این است که باید در سیاست گذاری ها ذی‌نفعان در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته باشند اما متاسفانه در مصوبه ای که وزارت علوم منتشر کرد ما شاهد مشارکت ذینفعان نبودیم؛ بلکه شاهد مصوبه بودیم که یک شب به تصویب رسیده بود و مشخص بود که آیا در خصوص آن پژوهشی صورت گرفته است یا خیر!

این کارشناس حوزه آموزش عالی تصریح کرد: امروزه سیاستگذاری در دنیا سیاست گذاری بر اساس شواهد است به طور مثال در خصوص این مصوبه باید این‌گونه مطرح می شد که پذیرش دانشجویان با رشته های غیر مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد مشکلاتی ایجاد کرده است؛ از همین رو باید پذیرش هایی صورت گیرد که این مشکلاتت رفع شود از همین رو یکی از راه هایی که بنطر می رسد این است که باید پذیرش ها رشته های غیر مرتبط لغو شود، اما ما شاهد همچین رویکردی نبودیم و نشنیدیم که وزارت علوم بر این مبنا تصمیم گیری کرده باشد.

هدایت تحصیلی در استعدادیابی مغلوب مانده

وی با اشاره به موضوع هدایت تحصیلی گفت: هدایت تحصیلی از پایه متوسطه شروع می شود اما متاسفانه این هدایت تحصیلی آن طور که باید و شاید نتواسته استعدادیابی کند و اکنون نیز نمی تواند افراد را به سوی استعدادهای نهفته که دارند هدایت کند.

یوسفی  اظهار کرد: برای تصمیم گیری در خصوص پذیرش و یا عدم پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد از رشته های غیرمرتبط  لازم است که پژوهشی صورت گیرد افرادی که طی دهه گذشته از رشته های غیر مرتبط در مقطع کارشناسی وارد مقطع ارشد شدند چند درصد بودند و آینده تحصیلی  آنها به چگونه بوده است.

این پژوهشگر اذعان کرد: به نظر می رسد که بسیاری از افراد در مقطع کارشناسی استعدادهای خود را نمی شناسند و در این مقطع برای آینده تحصیلی و شغلی خود تصمیم گیری می کنند. مقطع کارشناسی خیلی تخصصی نیست و افراد با مطالعه دروس مختلف با دیگر علوم آشنا می شوند و امکان اینکه دانشجویان در این مقطع استعدادهای خود را بشناسد بیشتر است، از همین رو باید به دانشجویان این فرصت داده شود که برای مقطع کارشناسی ارشد به سمت استعدادهای خود بروند.

وی تصریح کرد: در خصوص لغو پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط نیازمند پژوهش بیشتری است و این تصمیم پژوهیده نبوده و باید جامعه مخاطبان و نخبگان در این تصمیم گیری دخیل باشند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۹۳۶۳
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha